Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ser ud til at TV2 play i dag har lavet en ændring til det værre. Det som jeg oplever nu er at der skiftes til stereo ( med kraftig lydstyrke) i reklameblokkene , mens der udenfor reklamerne igen køres med 5.1 ( med lav lyd styrke) . Utrolig at TV2 ikke kan finde ud af det 😵‍💫
TV2 har en salgsafdeling til det, så mon ikke de selv ligger det ind, de får også ude fra. De placeres ud fra kundernes ønske.
Det stikker da helt af med lyden når der vises reklamer, har aldrig oplevet så stor udsving i volumen. Bliver markant højre når der starter reklamer.

Oplever på det positive plan langt mindre ændringer på lydformat under udsendelser.
Lydkomprimering: Reklamer benytter sig af kraftig lydkomprimering, hvor de mest lydsvage dele hæves til samme niveau som de højeste. Dette skaber en "væg af lyd", der føles mere intens, selvom den tekniske maksimale lydstyrke ikke overskrides.
Opbygning: Modsat film og serier, der har naturlige pauser og dynamik, er reklamer designet til at fange din opmærksomhed øjeblikkeligt med konstant høj energi.

Hvad kan du gøre?
Automatisk lydregulering (AVL): De fleste moderne fladskærms-TV har en funktion gemt i lydindstillingerne. Den kan hedde "Auto Volume", "Night Mode", "Smart Volume" eller "Automatic Gain Control". Denne funktion udligner lydstyrken mellem forskellige kilder og programmer.
Juster dynamikområde: På mange streamingenheder eller forstærkere kan du indstille "Dynamic Range Compression" til minimum eller "Standard". Det gør stille lyde højere og kraftige lyde (som reklamer) lavere.
App-specifikke løsninger: Hvis du ser YouTube, har de implementeret funktioner som "Stable Volume", der forsøger at løse problemet, selvom det stadig kan variere efter indholdets kvalitet.
Den pludselige meget kraftige lydstyrke ændring i reklameblokkene på TV2 live skyldes formentlig at lydformatet skifter fra 5.1 til stereo imens der vises reklamer. Det har jeg selv oplevet flere gange den seneste uge. Kan se lydformatskiftet på min reciever.
Ja der er også forskel i lydstyrken på Stereo og 5.1