Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Tom-H
Lidt anderledes spørgsmål men håber det er ok. Jeg har førhen altid haft 5.1 lyd fra TV2 på de fleste programmer og selvfølgelig på film. Men efter jeg har fået nyt TV har jeg bemærket at når jeg står på TV2 så står den på DD 2.0 og derudover kan der vælges et andet lydspor som vidst bare er alm. stereo MPEG / PCM. Har tjekket på mit lille LG TV i soverummet og der står der Dolby Audio ved den som den står på som standard, og så på det andet spor der kan vælges der står der Dansk MPEG. Jeg har fint 5.1 lyd på andre kanaler, sågar TV2 News der står den til 5.1 uanset hvad de sender, hvilket jeg synes er underligt når jeg så ikke har det på TV2.

Havde TV fra yousee førhen via vores antenneforening, men de er gået over til noget andet hvor det er Asom net der leverer. Jeg ved ikke om det er dem som har en anden lyd fra TV2 men det lyder usandsynligt synes jeg. Har snakket med TV2 kundetjeneste men hun mente ikke der var ændret noget hos dem, venter på svar fra antenneforeningen, må se om de ved noget. Er der nogen her som kan tjekke på jeres TV om TV2 stadig sender lyd ud i 5.1 ? Er nysgerrig på om der er andre som kun får DD 2.0 stereo på TV2.
Brugeravatar
Af Radiomanden
TV 2 benytter primært stereo eller mono-kompatibel Surround Pro Logic som standardformat til deres udsendelser.

Lineært TV (Flow): Lyden leveres typisk i stereo eller 2.0-format. Afhængigt af din udbyder og modtagerudstyr kan visse kanaler (som f.eks. hovedkanalen TV 2) blive sendt i Dolby Digital 2.0 eller Dolby Digital 3/2.1.

TV 2 Play (Streaming): Det meste indhold streames i stereo. TV 2 har dog indledt test af 5.1 Surround Sound (Dolby Digital/AC3) på udvalgte film, særligt i forbindelse med SkyShowtime-indhold på understøttede enheder.
Af filmfreak
Lydformatet på TV2 (live kanaler) afhænger af udbyderen der formidler TV2.

På f.eks Norlys (både på Norlys Play og på DVB-T2) er lydformatet udelukkende stereo.

På,TV2 Play live er de fleste kanaler i 5.1 . Dog skal det bemærkes at TV2 ødelægger selve surroundlyden idet de fejlagtig sender lyden fra centerkanalen ud til frontkanalerne . kun udsendelser som sport og X-factor sendes i korrekt 5.1 Surround.
Af perstærk
Jeg har ikke lavet en større lydanalyse, men yousees dvb-c-signal har to lydspor

Stream #0:1[0x2c](dan): Audio: mp2 ([3][0][0][0] / 0x0003), 48000 Hz, stereo, fltp, 256 kb/s
Stream #0:3[0x2e](dan): Audio: ac3 ([6][0][0][0] / 0x0006), 48000 Hz, 5.1(side), fltp, 448 kb/s
Af Tom-H
perstærk skrev: 14 apr 2026, 14:15 Jeg har ikke lavet en større lydanalyse, men yousees dvb-c-signal har to lydspor

Stream #0:1[0x2c](dan): Audio: mp2 ([3][0][0][0] / 0x0003), 48000 Hz, stereo, fltp, 256 kb/s
Stream #0:3[0x2e](dan): Audio: ac3 ([6][0][0][0] / 0x0006), 48000 Hz, 5.1(side), fltp, 448 kb/s
Ja der ligger også 2 ved mig men det er alm. pcm stereo og digital 2.0 - Må ha fat i min antenneforenig igen og høre. For havde 5.1 på Tv2 da vi før havde yousee.
Senest rettet af Tom-H 17 apr 2026, 23:07, rettet i alt 1 gang.
Af Tom-H
Radiomanden skrev: 13 apr 2026, 23:39 TV 2 benytter primært stereo eller mono-kompatibel Surround Pro Logic som standardformat til deres udsendelser.

Lineært TV (Flow): Lyden leveres typisk i stereo eller 2.0-format. Afhængigt af din udbyder og modtagerudstyr kan visse kanaler (som f.eks. hovedkanalen TV 2) blive sendt i Dolby Digital 2.0 eller Dolby Digital 3/2.1.

TV 2 Play (Streaming): Det meste indhold streames i stereo. TV 2 har dog indledt test af 5.1 Surround Sound (Dolby Digital/AC3) på udvalgte film, særligt i forbindelse med SkyShowtime-indhold på understøttede enheder.
Kan ikke forestille mig de bruger pro logic, det er jo gammelt format ? Til film bruger de ihvertfald ikke, det er 5.1, dog ikke hos mig længere, kun dd 2.0. Men må lige undersøge om det er udbyderen der har lavet det sådan.
Af Tom-H
filmfreak skrev: 14 apr 2026, 07:09 Lydformatet på TV2 (live kanaler) afhænger af udbyderen der formidler TV2.

På f.eks Norlys (både på Norlys Play og på DVB-T2) er lydformatet udelukkende stereo.

På,TV2 Play live er de fleste kanaler i 5.1 . Dog skal det bemærkes at TV2 ødelægger selve surroundlyden idet de fejlagtig sender lyden fra centerkanalen ud til frontkanalerne . kun udsendelser som sport og X-factor sendes i korrekt 5.1 Surround.
Så er det godt jeg ikke bruger en center men lader fronterne styre det så intet problem :)
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er ikke normalt. Surround kræver en Center.
Af Tom-H
Radiomanden skrev: 18 apr 2026, 00:05 Det er ikke normalt. Surround kræver en Center.
Nej det kræver det ikke, en fysisk center er kun en fordel, hvis man sidder meget off‑axis eller har flere lyttere spredt i rummet.

Min forstærker har en virtuel center indbygget som fordeler center signalet ud på fronterne fra dekoderen som sidder i min bluray afspiller, alt det kræver er bare jeg sidder midtfor i sweetspot ligesom når jeg hører musik i stereo hvor vokalen også står midt foran mig mellem højtalerne.

For én lytter i sweet spot er virtuel center næsten altid bedre: mere præcis placering, mere naturlig lyd og perfekt sammenhæng med billedet.

Den virtuelle center lyder bedre, fordi lyden kommer præcis fra midten af de to front‑højttalere, så stemmen står naturligt i billedet. En fysisk center står altid under eller over TV’et og lyder som en kasse et forkert sted. Derfor føles en virtuel / phantom‑center mere præcis, ren og korrekt placeret.