Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har på nuværende tidspunkt et billigere 75" Samsung LED TV. (edge lys, intet fancy) som jeg faktisk har været fint tilfreds med.
Jeg kigger på nyt lige pt. og overvejede faktisk først et 85" MiniLED, men nu ser jeg at 77" LG B5 kan fås til en god pris.

Jeg har en relativt lys stue, og streamer udelukkende + spiller PS5.
Vil jeg få mest "wow.. nyt tv" ved at købe 85" Samsung eller skal jeg gå efter 77" LG og dermed vælge OLED?

Gerne med begrundelser.

Jeg har 4-5 meter til skærmen fra sofaen.

På forhånd tak :)
LG B5 er ikke lige så lysstærk som de mest lysstærke LCD TV, men QN80F er ikke et af disse. B5 har nok stadig en tand lavere lysstyrke end QN80F, men på alle andre punkter vil den være overlegen. OLED-panelet giver markant bedre billedkvalitet. Jeg vil anbefale denne, hvis du kan nøjes med 77". Mine forældre og min bror har begge LGs B-serie i stuemiljøer, og det gør fint an – husk blot at slå strømsparefunktion fra ved opsætning.

Hvis du hælder til 85", så synes jeg merprisen på 2000 kroner er godt givet ud til 83" LG B5 til 15.990 kroner. Se Tilbudsjagten: https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php

Mht. miniLED, så synes jeg ikke, at Samsung QN80F er værd at overveje. Det er primært antallet af miniLED-zoner, som har betydning for billedkvalitet på LCD TV, og her er Samsung efterhånden langt efter TCL og Hisense. En model som f.eks. TCL C8K giver meget bedre billedkvalitet end Samsung QN80F (og dyrere Samsung QN-modeller). TCL leverer i dag LCD-paneler til bl.a. Samsung og Sony.
Enig med Rasmus – vil dog tilføje, at 77" og 85" imho i praksis stadig er i samme liga. Jeg ville selv risikere at kunne have svært ved at skelne den ene fra den anden på en tilfældig væg, hvis jeg ikke så dem hænge side om side. En 85" er kun godt en håndsbredde bredere og knap 10 cm højere end en 77" – og jeg går ellers op i store skærme og betragtningsvinkler, med 123 tommer projektion i stuen og håb om en dag til realistiske penge at kunne købe et stort >120 tommer TV med høj kontrast på pixelniveau engang ude i fremtiden. Men man skal f.eks. sidde blot ca. 25 cm tættere på 77" end på 85" for at få udfyldt referencens 40 grader af synsfeltet. Det er jo nærmest ingenting!

Når forskellen mellem 77" og 85" i praksis kun giver dig nogle få ekstra centimeter i bredde og højde og omkring 25 cm i sofaafstand for samme oplevede størrelse, så er det svært at kalde det et signifikant størrelsesspring. Det er ikke som f.eks. 65 → 77, 77 → 98 eller 85 → 115, hvor man for alvor begynder at få et nyt niveau – det er mere som “en lille størrelse op”, som jeg selv ville have svært ved at høste gavn af og se forskellen på uden direkte sammenligning. Og når den marginale størrelsesforskel samtidig betyder, at man må gå ned i billedkvalitet fra OLED til en mid‑range LCD, så bliver regnestykket imho helt skævt.
OLED er bare toppen af poppen disse år og når Samsung heller ikke kan følge med kineserne mht zoner på deres LCD/QLED skærme, så bliver det svært.

Tror først når har set en OLED hjemme, så er du solgt. Den billedkvalitet har ikke så mange ulemper mere..
Den OLED er nok bedst, men jeg ville aldrig købe en LG, ud fra hvad jeg har hørt om dem fra før… så alt andet er imo bedre…
@JornH.
Var valget mellem Samsung og LG, så ville det være LG.