Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af EddiePedersen
Hej 👋

Jeg går og diskuterer med mig selv om jeg skal skifte mit TV ud. Konen synes (selvfølgelig) det er skørt, så nu har jeg lige brug for lidt inputs (og skyts) 😉

Vi har pt et 10 år gammelt 60” Samsung LED TV.. ved ikke hvad det hedder, men det kostede omkring 10.000 på købstidspunktet. Det fejler ingenting..

Vores tv behov er mest af alt almindelig streaming (DR, TV2, Netflix og Disney) og så ser jeg en del fodbold (Allente / Playmaker app) Alt foregår via Apple TV..

Jeg overvejer at investere i et LG G5 65” til 15.000 … (har desværre ikke plads på væggen til et større TV). vi sidder omkring 4 meter fra skærmen.

Lyd er ikke et issue, da jeg har forstærker og højtalere koblet til.

Mit spørgsmål går mest af alt på - vil jeg opleve en markant forbedret kvalitet når jeg ser fodbold og når vi engang imellem ser en film? Altså på en skala fra 1-10, hvor meget mere “Wow” vil det være, med de kilder jeg beskriver?

Mit spørgsmål går ikke så meget på om det kan betale sig at købe LG G5 vs andet nyt TV.. men mere om jeg vil opleve en markant forbedring, med det behov vi har..

På forhånd tak for jeres ekspertise.. 🙏

Mvh Eddie
Af Provinsen
Hej Eddie.
Fordelen ved OLED kontra den skærm du har nu, er at der kan gengives nærved perfekte sorte og hvide nuancer i billedet. Nu tænker du måske. Sort og hvid? hvilken relevans har det for billedet?
En hel del faktisk. Med din nuværende skærm benyttes der bagbelysning hvilket gør at sorte nuancer bliver "grålige".
Det er ikke tilfældet med OLED. Eftersom at der ikke anvendes bagbelysning til at oplyse billedet.
Det kræver lidt tid at indstille et OLED tv, alt hvad der hedder Tru motion 100 hz mv er bedst at slå fra. Det samme gør sig gældende for kantforbedring og dynamisk kontrast.
Jeg oplevede en klar forbedret billedkvalitet da gik fra et Sony LCD til OLED. Især ved sport
Den nemmeste måde at indstille på er eksempelvis, at lade en udsendelse køre i baggrunden imens du indstiller farve, lysstyrke, kontrast osv derved kan du se billedet i takt med du ændrer i indstillinger. Det skal siges at mange af de præindstillede billed profiler også ser udmærket ud. Det er en smagssag om man vil give sig i kast med det.

Held og lykke med projektet.

Mvh Provinsen.
Af Beckham
Det kommer meget an på hvad du fodret tv'et med vil jeg sige. Hvis det bare er et almindeligt tv signal\streaming signal i HD/SDR, så skal du nok ikke just forvente en revolution. Det er først når du fodrer den med noget 4K HDR du for alvor vil se forskellen.