Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Anyfellow
Hej

Vi har besluttet at købe et nyt fladskærmstv til stuen.

Vi har følgende krav:
- Samsung
- Full HD
- Minimum 46"
- Pris max. omkring 20.000 kr.
- DVB-C tuner

Jeg har været ved at kigge på nogle af Samsungs modeller, men synes ikke der træder et klart valg frem.

Nogle forslag?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvorfor i alverden har I sat jer fast på at det skal være Samsung? Det må betegnes som et ret skidt udgangspunkt.

Samsungs modeller har ikke DVB-C endnu, så det kan ikke klares i de nuværende modeller. Der går rygter om at næste generation har DVB-C, men det må tiden vise.

Hvis jeg var dig ville jeg se nærmere på Panasonics PZ serie i stedet. De fås til ca. 17.000 kr. ved netkøb. Du må stadig undvære DVB-C tuneren, men det må du på stort set alle TV undtagen Sony's modeller og et par enkelte andre.
Af Thor-thor
Mener ikke at Samsung fås med DVB-C tuner endnu, så du må nok ændre/prioritere kravene! (og i den prisklasse du nævner ville jeg ikke vælge Samsung)

Det ville være en god ide at fortælle om hvad det skal bruges til, signalkilder etc.

"Standard svaret" er iøvrigt at der skal stå Panasonic eller evt. Pioneer(dyrt) på tv'et pt, hvis du vil have det bedste billede, men de har iøvrigt heller ikke DVC-Tuner!

Sony,Loewe,NAD muligvis flere? har modeller med DVB-C og mener også at der er andre der er på vej med det, kan dog ikke lige huske hvem?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Faktum er desværre bare at det kun er LCD TV'ene der pt. har DVB-C tuner og disse kan ikke hamle op med de bedre plasma TV på markedet. Så hvis DVB-C er et krav, så må du indstille dig på at få en ringere kvalitet i billedet end hvad du kan få for samme penge med et plasma TV.
Af Zacho
For 20.000kr kan du jo næsten få dig et Pioneer 508XD'er... Hvorfor i verden vælge Samsung fram for Pioneer/Panasonic..

Skal du koble Pc på (og se tekst dokumenter?)
Af Valente
Skal du koble Pc på (og se tekst dokumenter?)
Nu er det jo heller ikke fordi Plasma ikke kan håndtere den slags længere.. Testede det på PZ85 og det stod knivskarpt!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er heller ikke håndteringen der er problemet, men risikoen for burn-in ved sådanne applikationer. Bruger du skærmen som substitut for en PC skærm, så kan det forventes at du har mange statiske elementer på skærmen hele tiden og det vil give dig problemer.
Af Anyfellow
Jeg har undersøgt og undersøgt og undersøgt.

Forskellige fora'er... forskellige svar.

Ofte bliver argumenterne "Faktum er....", hvorefter et andet forum ikke er enig i, at det er faktum.

Derfor besluttede vi os for Samsung.

Umiddelbart hører jeg rundt omkring at LCD efterhånden er fuldt med billedekvalitetsmæssigt på de større modeller, så derfor faldt valget på det.

Hvad kan Sony kvalitetsmæssigt?
Vil være meget træt af at skulle have en ekstern tuner til digital.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er muligt at andre har fyldt dig med forkerte oplysninger, men herinde laver vi ikke andet end at se på TV og skærme generelt. Jeg kan hurtigt give dig en opsummering af hvordan landet ligger mht. billedkvaliteten af de forskellige TV (her snakker vi om pakkeløsninger - ikke custom setups med seperate tunere mv.):
- Har du pengene, så køb et Pioneer. 42" eller 50" er ikke vigtigt mht. kvaliteten af billedet, men prisen kan ende med at blive den begrænsende faktor. Deres 50" model har ikke højttalere med som std. så de skal købes ved siden af.
- Har du ikke pengene til et Pioneer så vælg Panasonic. Modellen afhænger af om du vil have fuld HD eller ej. Det er da enten PZ eller PX modellen du skal vælge.

Alt hvad du vælger ud over disse modeller, vil give dig en dårligere billedkvalitet til 95% af de ting du benytter et TV til. LCD er ikke i nærheden af at kunne konkurrere med de bedste plasma TV på markedet endnu, hvilket alle vores tests herinde indtil nu har bekræftet. Det samme har alle andre seriøse reviews rundt om på nettet.

Samsung laver modeller der må betegnes som middelklassen. De er blevet populære på deres design, men rent kvalitetsmæssigt, så når de ikke op på højde med eksempelvis de bedste fra Sony, såsom X serien.

Når du nu er bange for eksterne tunere, så skal du også være OBS på at DVB-C ikke holder evigt. Det er en stakket frist at satse på et middelmådigt TV bare fordi det har en DVB-C tuner. Alle TV kan køre med analoge kabel-TV kanaler.
Af trezno
yakken skrev:Faktum er desværre bare at det kun er LCD TV'ene der pt. har DVB-C tuner og disse kan ikke hamle op med de bedre plasma TV på markedet. Så hvis DVB-C er et krav, så må du indstille dig på at få en ringere kvalitet i billedet end hvad du kan få for samme penge med et plasma TV.
Glentevejens Antennelaug i Odense sender næsten alle programmer både i analog og DVB-C. Så vil et plasma TV vise et bedre billede via en den analoge tuner, end et LCD TV vil med DVB-C tuneren?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke de samme parametre du ændrer ved at skifte fra LCD til plasma og ved at skifte fra analogt signal til digitalt, så det kan ikke sættes så firkantet op. Der vil være mindre støj, som skal frasorteres med et digitalt signal, men LCD teknologien har en række hurdler som ikke kan fikses udelukkende ved at sætte en DVB-C tuner i.

Du kan med fordel læse vores nye købsguide for at se hvad det er jeg snakker om:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202
Af wcc
hvis det er samsung du gerne vil have skal du ikke være nervøs for det er dårligt for det er det ikke og hvis du vil have et godt råd skal du købe samsung p96 50"full hd plasma det koster ca 15000kr ved easyshopping.dk det er hvor jeg har købt mit og det koster ca 20-25000 ved expert og hifi klubben så der er meget at spare der. ang. kvalitet kan jeg sige at jeg har p96 modellen og kender flere der både har pioneer og panasonic og de er ikke bedre på nær måske pioneer når du ser alm tv sinal uden zaptor eller andre digital kilder så det kan varmt anbefales. når jeg ser blu-ray på mit er der ligeså godt billed som på pioneer som koster 3 eller 4 gange så meget. jeg bruger en pioneer blu-ray afspiller det er den eneste jeg har prøvet så på det punkt ved jeg ikke om der er nogle blu-ray afspillere der er bedre end den og giver bedre billede på pana eller pioneer så billedet bliver bedre.men med zaptor er der ikke en forskel jeg kan se. ps der er nye plasma på vej fra samsung.
Af Thor-thor
Lige en rettelse, jeg skrev tidligere at Samsung ikke havde DVB-C, det ser ud til at de nye modeller der kommer/lige er kommet har den!

Bortset fra det vil jeg sige at alle de udsagn jeg har læst fra diverse fagfolk, bl.a. folk der lever af at kalibrere skærme siger at Pioneer er bedst mht. at levere et "korrekt" billede(dvs. så tæt på de virkelige farver) , skarpt forfulgt af Panasonic.
Kan selvfølgelig ikke udtale mig om de nye Samsung modeller, da jeg ikke har set tests på dem endnu, men tvivler meget stærkt på at de kommer bare tæt på at kunne hamle op med de bedre plasmaskærme!

Men få selv kigget på de forskellige skærme, det er jo i sidste ende dig/jer der skal være tilfredse.

T