Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Apple har lanceret M5 Pro og M5 Max chips til Macs. De er ekstra interessante fordi det er Apples første 2.5D 'chiplets', hvor én 3nm chip er CPU+NPU+I/O og en anden 3nm chip er GPU. Det tillader skalering af GPU meget fleksibelt (mon ikke der kommer en M5 Ultra senere), og tillader at CPU og GPU drives hårdere.

Målt på CPU-ydeevne er M5 Max:
- 2,58x så hurtig som CPU'en i PS5 (PS5 Pro har i øvrigt samme CPU) i single-core
- 3,72x så hurtig som CPU'en i PS5 i multi-core
Geekbench 6: https://browser.geekbench.com/v6/cpu/co ... e=16884909

Nu kommer M5 Max næppe i Apple TV, men som nævnt før kan Apple med deres egne chips i dag udkonkurrere Intel og AMDs chips i konsoller og PC'er.

Jeg har ikke nået at kigge på GPU'en endnu, men der går meldinger om, at M5 Max på batteri (samme ydelse som på strøm) matcher ydelsen fra Nvidia RTX 5080M tilsluttet strøm (langt højere ydelse end på batteri). RTX 5080M specificeres vist til omkring 22-23 TFflops.
Vedhæftede filer
Apple-M5-Pro-M5-Max-chips-260303-lp.jpg.landing-big_2x.jpg
Apple-M5-Pro-M5-Max-chips-260303-lp.jpg.landing-big_2x.jpg (62.63 KiB) Vist 575 gange
Rasmus, du spørger til om det virker lyden, med andre medie bokse, det virker fint på mit Fire TV med min Nokia 8000 boks, så det må være et ATV problem, mest…
Nej, som jeg har sagt tillader TV 2 ikke man ser Play på 2 tv ad gangen, men da jeg så det på min Google TV med Apple TV boksen virkede det. Nu er det for bøvlet at skifte det om…
Cyberpunk 2077 kører på den nye Macbook Neo med A18 Pro chip. Det er ved laveste settings, men pæn 40-50fps frame rate, ser det ud til. Der bruges så vidt jeg kan se ikke frame-gen, altså kunstigt beregnede AI-frames. Jeg har ikke spottet, hvad render-opløsningen er.

A18 Pro er jo chippen, der ifølge rygterne kommer i næste Apple TV 4K.
Ja jeg har tjekket det ud. Den er fin. Jeg ville godt have haft den nye Macbook når den kommer på tilbud, fordi den er fin til mit behov og prisen. Men fandt lige ud af at der ikke er tastatur lys og man kan heller ikke opgradere til tastaturlys. ØV.
Så må jeg se om det kan blive til en Macbook Air M5 på tilbud. Det bliver bare et dyrt tastaturlys.

er rygterne ikke A17Pro? men det giver nu mere mening med A18Pro eller A19Pro eller A20Pro :)
iPad Mini har A17Pro. Men rygterne er jo bare baseret på at det var den chip den gang. Der går nok ikke lang tid før at alle retter rygterne mod A18Pro fordi den vil virke mere aktuel.
Men det kan godt være at det afhænger af salget med Macbook Neo, hvis det sælger mere eller lig med forventningerne så er der vel ingen chip til ATV og hvis det sælger langt under, så kan der vel godt blive plads til en ny ATV med A18Pro.
Jeg tror de kan skrue op for produktion af A17 Pro uden større problemer. Det er en 3nm chip og der er mange fabrikker til 3nm efterhånden. Flaskehalsen bliver 2nm, der starter i år.

Apropos gaming og A18 Pro.

League of Legends med over 200fps:

Overwatch med 60fps:

Naturligvis værd at huske, at Macbook Neo har væsentlig lavere opløsning end 4K – omtrent halvt så mange pixels, så der vil skulle noget AI-opskaleringssovs ud over, hvis det skal køre med samme antal frames på Apple TV 4K.
  • 1
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134