Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Vil lige byde ind med min erfaring.

Jeg bruger en PS5 som afspiller i mit 9.2.4-setup. Jeg har endnu ikke fået investeret i en dedikeret 4K-afspiller, så PS5’en klarer jobbet indtil videre.

Jeg har en Dolby testdisk, som PS5’en dog ikke håndterer korrekt. Den sender ikke det rigtige signal til receiveren, og jeg får hverken Atmos eller Vision (så vidt jeg ved understøtter PS5 heller ikke Dolby Vision).

Til gengæld fungerer mine almindelige 4K- og Blu-ray-film med Atmos-mix fint — receiveren modtager korrekt signal, og lyden distribueres som den skal.

Hvorfor den ikke kan håndtere testdisken, ved jeg ikke. Jeg har en mistanke om, at signalet fra PS5’en ikke altid er helt efter bogen, men det er ikke noget, jeg kan dokumentere. Det får mig dog til at overveje, om jeg skal have en dedikeret afspiller — også for at få Dolby Vision.
Med hensyn til Dolby Vision, kræver det et ret godt tv. Mit Philips The One fra 2021 klare ikke DV ret godt, billedet bliver simpelthen for mørkt, så er umuligt at se detaljer i scener der normalt er okay mørke i SDR. Så hvis du ikke har et tv der kan håndtere DV, så lad være med at sigte efter det. Jeg har slået HDR fra på mit tv, det er simpelthen ikke godt nok til det.
Tikum aka unikum skrev: 25 feb 2026, 00:02 Hvis du går op i billede kvalitet og lyd kvalitet, så er det ikke en PlayStation du skal bruge
På nær den manglende DV er der ingen videre problemer med femmeren.