Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Hej Newbee her :-)

Jeg har lige udskiftet vores Samsung TV med at LG Oled. Jeg har en Harman Kardon receiver der er til koblet TV via HDMI på både TV og receiver er valgt porten hvor der står eARC Output på receiveren (?)
På TV er valgt ekstern lyd eARC - men der er INGEN lyd i højtalerne, og TV hverken tænder elelr slukker receiveren.
Bonus oplysning - jeg har før haft det til at virke med Samsung tv-et.
Ligeledes har jeg en Mi-TV stick som er tilkoblet receiveren - før kunne den tænde og slukke receiveren - det virker heller ikke mere - what to do ?
Af JornH
Hvilken tv har du købt? Jeg har ikke kendskab til LGs eller din teknik, men vil bare foreslå en anden gang:

Vær sikker på dit nye tv virker med din teknik og få tvet leveret og opsat, og sig på forhånd det skal virke sammen.
Af JornH
Men what to do… kør tilbage til forhandleren hvor TVet er købt og forhør vedr dem om det vil virke, eller må du jo købe en ny soundbar eller lign… Når jeg spørger til hvilken tv er det vedr. prisen? Er det et dyrt LG kan noget nok gøres…
Er CEC aktiv på enhederne.? Kan ikke lige se hvorfor at TV Stick er i Reciver i stedet for TVet.
Det er et skridt tilbage når der bruges Toslink, lige som det også er når der bruges ARC i stedet for eARC.
JornH skrev: 22 feb 2026, 09:22 Men what to do… kør tilbage til forhandleren hvor TVet er købt og forhør vedr dem om det vil virke, eller må du jo købe en ny soundbar eller lign… Når jeg spørger til hvilken tv er det vedr. prisen? Er det et dyrt LG kan noget nok gøres…
Forhandleren vil ikke kunne tilbyde et svar, som kan bruges til en dyt!
JornH skrev: 22 feb 2026, 08:58 Hvilken tv har du købt? Jeg har ikke kendskab til LGs eller din teknik, men vil bare foreslå en anden gang:

Vær sikker på dit nye tv virker med din teknik og få tvet leveret og opsat, og sig på forhånd det skal virke sammen.
De fleste køber deres TV dér, hvor det er billigst, og ønsker ikke at betale en mindre formue for at kunne være sikker på, at en tilfældig dims virker sammen med det...
Da du bruger eARC, er det i princippet ligegyldigt om du tilslutter din enhed til din receiver (vel at mærke, hvis denne understøtter dette) eller dit TV, så prøv at tilslutte det til TVet i stedet for din receiver.
Husk at indstille TV og receiver med ARC slået til...
Radiomanden skrev: 22 feb 2026, 10:40 Er CEC aktiv på enhederne.? Kan ikke lige se hvorfor at TV Stick er i Reciver i stedet for TVet.
Det er et skridt tilbage når der bruges Toslink, lige som det også er når der bruges ARC i stedet for eARC.
Det er korrekt, at Toslink ikke har samme høje båndbredde som over HDMI, men hvis man ikke har brug for Atmos eller HD-lydformaterne, vil det være fuldt på højde rent lydmæssigt, men det burde være muligt, at få det til at virke over HDMI...
Af JornH
Supergris skrev: 23 feb 2026, 13:08
JornH skrev: 22 feb 2026, 09:22 Men what to do… kør tilbage til forhandleren hvor TVet er købt og forhør vedr dem om det vil virke, eller må du jo købe en ny soundbar eller lign… Når jeg spørger til hvilken tv er det vedr. prisen? Er det et dyrt LG kan noget nok gøres…
Forhandleren vil ikke kunne tilbyde et svar, som kan bruges til en dyt!
Så ville jeg bare fortryde mit køb, jeg har købt et OLED opsat og leveret til ca. 11.000 kr. og et andet TV til 4000 kr. man har man købt et tv til 20.000 kr feks. så må man jo betale nyt lydudstyr eller sikre sig til det man har virker… købe man noget billigt er man jo selv ude om det virker…
Af JornH
Btw, man skal købe et sted med Returret eller være sikker på at have en forhandler, der er mere inde i det end nogle andre steder…
Der er klart et problem et sted, hvad enten det er TVet, Som tyder på at det er det mest sandsynlige, om det er kablet som ikke har den nødvendige specifikation (2.1) til eARC, eller Reciceren.
Er det TVet så er det Jo en defekt da det er nyt, en defekt med en ny vare må da være en reklamation.
JornH skrev: 23 feb 2026, 14:19 Btw, man skal købe et sted med Returret eller være sikker på at have en forhandler, der er mere inde i det end nogle andre steder…
Det er jo de store kæder, der sælger langt de fleste TV, og der kan du ikke regne med at få mange brugbare svar, men som regel er det noget simpelt, hvor en side som denne kan være til stor hjælp!
Radiomanden skrev: 23 feb 2026, 14:25 Der er klart et problem et sted, hvad enten det er TVet, Som tyder på at det er det mest sandsynlige, om det er kablet som ikke har den nødvendige specifikation (2.1) til eARC, eller Reciceren.
Et HDMI-kabel behøver ikke nogen specifikation for at virke, blot vil det være fornuftigt, hvis man vil være sikker på, det er hurtigt nok, til at kunne overføre den fulde båndbredde, som de nyeste formater kræver.