Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har på det seneste leget med tanken om (i længden) at anskaffe mig en 4K-afspiller og så starte en lille samling af 4K-film.

Jeg er på ingen måde cinefil, men i takt med flere og flere streamingtjenester, og måske især Nordisk Films mishandling af danske udgivelser, kan jeg mærke, at afspiller-vejen er interessant. Samtidig er det nok mest de gamle klassikere i restaureret udgave, som jeg har interesse for, og de findes ikke altid på iTunes.

Hvis mit budget i opstarten af 2500-3000 kr., er der så reelt bedre valg end Panasonics UB450? Er regionslås stadig en ting? Har ikke haft dedikeret afspiller siden dvd, tror jeg.

Afspilleren skal tilkobles vores LG C2 og vores Sonos-anlæg (som er koblet til tv'et).

Hvor køber "man" så normalt film, fx Criterion eller BFI-udgivelser? UK er jo ikke helt så interessant at købe fra som tidligere.

Umiddelbart virker det til, at UHD-film har et prisleje på 200-300 kr. stykket, er det helt skævt? Kommer de nogensinde på reelt tilbud?
UHD Blu-rays er ikke regionslåste. De gamle er stadig, også på UHD-afspillere. Også på Sonys 700-noget afspiller, uanset hvad de skriver på Reddit.

Hvis du spiller spil er PS5 måske det bedste valg. Den er altædende og mangler kun Dolby Vision i forhold til f.eks. UB450.

Det er nemt nok at købe fra England. Amazon og Rarewaves understøtter IOSS og opkræver momsforskellen ved checkout. Det kan også være at BFIs egen butik gør det samme.

Der er ofte tilbud på UHD-film, også her i landet. Coolshop har stadig et fint udvalg i 4 for 396-bunken, selvom den svinder for hver uge der går.

Jeg køber film hos alle Amazons i EU, Rarewaves, Coolshop, iMusic og nogle gange i USA. Det kan sagtens gøres billigere end 300,- stykket, også i Danmark. Man slipper typisk med 229-249,- stykket hos Coolshop og iMusic.
Jeg har overvejet en PS5, men det højst i forbindelse med GTA VI, og der står allerede en ikke længere brugt PS4 Pro I skabet, købt til Red Dead Redemption 2 😅 og så er der hele det ekstra strømforbrug fra konsollerne.

Plus, familien virker interesseret i en Switch.

Jeg troede egentlig, at jeg med iTunes kunne slippe for skiver nu, men hvis man ikke kan slippe for fx Nordisk Film, så er det jo ikke fedt.

229-249 per film er også noget pebret, men nå ja, sætter blot en naturlig grænse for hvor ofte jeg så køber.
Min anbefaling er Panasonic. UB450 er et godt bud, ja.

Vær opmærksom på, at Nordisk Film-miseren også påvirker nogle af de nordiske UHD Blu-ray og Blu-ray udgivelser. Disse titler skal i stedet importeres, uanset om det UHD Blu-ray eller Apple TV appen.

Til en filmsamling af klassikere, så er udvalget på UHD Blu-ray større, men vær opmærksom på, at film går ud af print med tiden. Vi ser også stadig flere 'limited edition' UHD Blu-ray udgivelser i steelbook og lign. Konceptet om, at film bevares er rigtig så længe, man har fået fingre i filmen, men tilgængelighed er kun garanteret så længe filmen er i print. Den amerikanske Apple TV app har et godt udvalg af klassikere, men dog mindre end på UHD Blu-ray, særligt hvad angår horror.
steadi skrev: 20 feb 2026, 06:27
229-249 per film er også noget pebret, men nå ja, sætter blot en naturlig grænse for hvor ofte jeg så køber.
De burde helt sikkert koste max 199,-, og så kan de vel tage mere få stålbøgerne, men jeg kan nu godt lide værdien i at smide 229,- for en UHD'er og få den leveret på eller dagen efter udgivelse.

Springer du ud i det med UHD-skiver, så synes jeg helt sikkert du bør købe alle dem du tror du vil kunne lide i Coolshops 4 for 396. Antallet behøver i øvrigt ikke være lige; der skal bare købes mindst fire.
Køb i øvrigt en UB900 fjernbetjening på eBay. Den der følger med alle Panasonics afspillere under 9000'eren er forfærdelig.

Jeg synes egentlig at UB820 er en smule plastikagtig, og 400-modellerne endnu mere, men UB450 kan heldigvis fås for under to stærke.