Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Vi snydes igen for 4K, HDR og Atmos, som nævnt i artiklen på forsiden: Vinter-OL begynder nu: Bliver uden 4K, HDR og Atmos i Danmark

Det er jo ærgerligt. TV 2 Play havde meldt opgradering til 1080p50 undervejs på sport, men det er de tilsyneladende ikke blevet klar til – jeg afventer svar fra dem.

Jeg tog nogle målinger på DRTV og TV 2 Play, der viser hvad vi har med at gøre:
- DRTV: 1080p, 50fps, SDR, op til 9 Mbps bitrate (MPEG4)
- TV 2 Play: 720p, 50fps, SDR, op til 6 Mbps bitrate (MPEG4)

Jeg har ikke adgang til HBO Max for tiden, så måske andre kan byde ind?
Vedhæftede filer
OL på TV 2 Play
OL på TV 2 Play
tv2ol2026_1_large.jpg (429.6 KiB) Vist 748 gange
OL på DRTV
OL på DRTV
drol2026_large.jpg (677.12 KiB) Vist 748 gange
Brugeravatar
Af Radiomanden
Både DR og TV2 kan jo vise det i UHD på Streaming, men det gør de heller ikke, men når de har noget i UHD, så er det en ret lav Bitrate de bruger, så det er som sådan ligemeget.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
DRTV streamer arkivindhold i 4K i 12-14 Mbps, men husk, at det er i HEVC fremfor MPEG4. HEVC giver ca. 50% mere effektiv komprimering end MPEG4, så det skal man huske, når bitraten sammenlignes med deres 1080p signal, som er i MPEG4 (AVC).

Enig i at live-streaming i ordentlig 4K vil kræve mere end 12-14 Mbps.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Hvis ikke man lige vidste det når der streames i UHD fra DR og TV2 kanalerne så er det ikke til at se at det er, 12 Mbit/sec er ikke meget når det er UHD.
Brugeravatar
Af Naiera
Umiddelbart ser HBO Max (i browser) ud til at være omtrent samme kvalitet som DR, men jeg har ikke noget bevis som sådan.
Af Tabula Rasa
Jeg synes virkelig det er skuffende, at der ikke streames i 4k på HBO. Bincher psycho meget vinter OL og forstår slet ikke, hvorfor de ikke gør det. Er stoppet med at forvente noget som helst kvalitativt på billede eller lydsiden fra DR eller tv2. Men HBO….. Ikke fordi de har meget 4K indhold i det hele taget, men come on, der er OL hver fjerde år….det kan bare ikke være så stort et issue.

Kan fint leve uden atmos på sport (omend det da ville være nice), men 1080 vs 4k er mærkbart (sad f.eks. og zappede åbningsceremoni, der havde engelsk kommentering i 4k og dansk 1080) :(

Man fristes til at tænke, med Nordisk Film i tankerne, at der må være noget data omkring danskerne, der siger, at de ikke går vildt meget op i det - som gør, at der fra nogle sider tænkes: ‘de behøves ikke den store kval…det er de ligeglade med….dem kan vi godt spise med af med nedgraderede udgaver.’
Brugeravatar
Af Naiera
*binger
Brugeravatar
Af Radiomanden
Man får lort med lort på og til meget høje priser, det duer ikke.
Af JornH
Jeg troede i ville tale om OL da jeg så overskriften… men teknikken er forskelligt…

Jeg ser kun på DR og HBO Max sneen er da hvid begge steder :)
Sender de tyske hoved kanaler det ikke også?
Det vil sige jeg så på NRK idag tror ingen her sender i 4K…

Det Radiomanden kalder lort er reklamer, men dem har jeg ikke set endnu…
Brugeravatar
Af Radiomanden
Dårlig kvalitet er da lort og mangel på det ene og det andet er ligeledes lort. Så sammen med høje priser er det da lort med lort på.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Rasmus Larsen skrev: 10 feb 2026, 12:22 Vi snydes igen for 4K, HDR og Atmos, som nævnt i artiklen på forsiden: Vinter-OL begynder nu: Bliver uden 4K, HDR og Atmos i Danmark

Det er jo ærgerligt. TV 2 Play havde meldt opgradering til 1080p50 undervejs på sport, men det er de tilsyneladende ikke blevet klar til – jeg afventer svar fra dem.
TV 2 skriver følgende til mig om den manglende opgradering fra 720p til 1080p:

"Vi har udfordringer med leverandører til vores nye PLAY OUT i 1080P50. Vi forventer snart et skifte, men kan ikke give en præcis dato."