Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Lmam84
Hej med jer

Min kone og jeg skal have opgraderet vores ca. 12 år gamle 55" samsung. Jeg er ved at have overtalt hende til, at det er på tide.
Jeg har prøvet at søge viden ift., hvilke tv der ville være kloge køb for vores vedkommende. Jeg vil umiddelbart helst have et oled.
Faktum er, at vi udelukkende bruger fjernsynet til at streame fra apps gennem google tv (netflix, dr, disney) eller spiller ps5/switch. Derfor kan jeg ikke helt greje, om det er overdrevet at købe et for dyrt fjernsyn, hvis vi alligevel ikke kan udnytte det som fx samsung s95f eller fx lg g5/c5. Vi kommer ikke til at se blueray content på det fx, så jeg er i tvivl om, hvorvidt vi overhovedet for udnyttet disse high end tv'ers kvaliteter. Jeg kan forstå, at Sony har god upscaling, men priserne virker voldsomme.
Ville det være klogere at spare en masse penge og gå med et lg b5 til vores behov?
Vi får ikke direkte sollys på fjernsynet. Stuen er forholdsvis dunkel. Vi bruger primært tv'et om aftenen.

Alle råd er velkomne. Tak fordi, at I gad at læse med og god weekend derude.
Af JornH
Vil ingen hjælpe her… mit råd bare køb en Samsung til 20K, så kan du få en rimeli OLED tv.
Hvis det er er 55", så kan der fås et i den størrelse til godt under 20 K, 8 - 15 K alt efter fabrikat og specifikationer.
Hvad med et 77 G4 til netop 20 K ?

https://www.computersalg.dk/i/24384356/ ... led77g45lw

"LG G4 repræsenterer en mindre forbedring ift. sidste år G3, hvilket gør G4 til et af markedets bedste TV målt på billedkvalitet, i skarp konkurrence med QD-OLED. Det har MLA OLED-teknologien en stor andel i.."

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1727257802

"If you’re looking for one of 2024’s most premium TVs and you prefer W-OLED technology, the LG G4 is undoubtedly the pick of the bunch"

https://www.techradar.com/televisions/lg-g4-review

Men ja. Et B5 koster 12.000 kr, så i kan spare 8000 kr

https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/lg-77 ... QZSqHLkHdQ

..." thanks to a recently introduced program called webOS Re:New, the B5 is guaranteed to receive major updates to its built-in smart software for five years. This program isn’t exclusive to 2025 models, but by jumping into it now, B5 owners will be locking down several years of software- and performance-related enhancements."

https://www.tomsguide.com/tvs/the-lg-b5 ... -heres-why
Lmam84 skrev: 07 feb 2026, 11:19 Hej med jer

Min kone og jeg skal have opgraderet vores ca. 12 år gamle 55" samsung. Jeg er ved at have overtalt hende til, at det er på tide.
Jeg har prøvet at søge viden ift., hvilke tv der ville være kloge køb for vores vedkommende. Jeg vil umiddelbart helst have et oled.
Faktum er, at vi udelukkende bruger fjernsynet til at streame fra apps gennem google tv (netflix, dr, disney) eller spiller ps5/switch. Derfor kan jeg ikke helt greje, om det er overdrevet at købe et for dyrt fjernsyn, hvis vi alligevel ikke kan udnytte det som fx samsung s95f eller fx lg g5/c5. Vi kommer ikke til at se blueray content på det fx, så jeg er i tvivl om, hvorvidt vi overhovedet for udnyttet disse high end tv'ers kvaliteter. Jeg kan forstå, at Sony har god upscaling, men priserne virker voldsomme.
Ville det være klogere at spare en masse penge og gå med et lg b5 til vores behov?
Vi får ikke direkte sollys på fjernsynet. Stuen er forholdsvis dunkel. Vi bruger primært tv'et om aftenen.

Alle råd er velkomne. Tak fordi, at I gad at læse med og god weekend derude.
Når nu i er vant til Samsung vil det da være naturligt at fortsætte med det, og budgettet tillader det jo:
https://www.hifiklubben.dk/samsung-s85f ... mtq77s85f/
https://www.hifiklubben.dk/samsung-s95f ... mtq77s95f/
EDIT, så steg prisen på S95F til 35000,-kr igen. Men den skal nok falde til 19999,-kr igen.
Senest rettet af henrik.yde 09 feb 2026, 12:37, rettet i alt 1 gang.
måske nogle kan svare på spørgsmålet som var om det er overkill at købe toppen af toppen med deres brug af tv. Personligt ville jeg ikke køber et lb5 som umiddelbart kunne dække det nuværende forbrug. I har trods alt haft nuværende i 12 år så hvis i skifter med lange interval så køb noget i toppen som i kan få glæde af i en årrække. Hvem ved hvad der sker på 5-10 år. Prøv at tage en tur i f.eks. HI-FI klubben og sammenlign. Husk også der er mulighed for at få skærme der ikke er som et spejl( i stedet mere matte) når de er slukkede(et mareridt syntes jeg, men der er forskellige meninger). Kunne du lige give et hint om hvordan du overtaler konen, det kunne nogle af os andre bruge:).
Når i har købt et ville det være dejligt med en up-date om hvilke ting i oplever med det nye tv.
Senest rettet af kimklarup 09 feb 2026, 12:26, rettet i alt 1 gang.
kimklarup skrev: 09 feb 2026, 01:31 måske nogle kan svare på spørgsmålet som var om det er overkill at købe toppen af toppen med deres brug af tv. Personligt ville jeg ikke køber et lb5 som umiddelbart kunne dække det nuværende forbrug. I har trods alt haft nuværende i 12 år så hvis i skifter med lange interval så køb noget som i kan få glæde af i en årrække. Hvem ved hvad der sker på 5-10 år. Prøv at tage en tur i HI-FI klubben og sammenlign. Husk også der er mulighed for at få skærme som ikke er som et spejl(matte) når de er slukkede(et mareridt syntes jeg, men der er forskellige meninger). Kunne du lige give et hint om hvordan du overtaler konen, det kunne nogle af os andre bruge:).
Når i har købt et ville det være dejligt med en up-date om hvilke ting i oplever med det nye tv.
Om det er "overkill" må være op til den enkelte, det er jo svært at svare på andres behov. Personligt synes jeg det ikke. Jeg vil til enhver tid bare gerne ha den bedst mulige billedkvalitet til det daglige brug af TV, streaming, Youtube osv. Og nu når trådstarters budget tillader det, så kan man jo lige så godt gå efter guldet.
Af JornH
Jeg var lige i en Hifi Klubben butik, de har kun den 77S85f til 13333 kr. de kan skaffe til under 20.000 kr. men ingen butikker har den udstillet, men man kan få den leveret eller de kan sende den til nærmeste Hifi butik.
Tusind tak for alle jeres kommentarer. Det er jo fuldstændig rigtigt, at hvad der er "overkill" til dels er en subjektiv vurdering. Jeg ville blot pointere det, så jeg undgår at bruge penge på nogle features, jeg ikke får udnyttet.
Jeg tænker, at min plan bliver at vente til s90f eller lg c5 kommer lidt ned i pris (hvis det overhovedet sker).

S85f og b5 er dog helt nede i 10-11k som 77" nu, så det er fristende at slå til på en af de modeller.

Hvor er det i øvrigt dog træls, at der ikke er meget info at finde angående s90f som woled, da alle reviews for både s85f og s90f, som jeg kan finde, tager udgangspunkt i NA-modeller med qd oled panelerne.

@kimklarup - Her er mit fif til at overtale sin bedre halvdel til køb af nyt grej: Snak tilstrækkeligt meget om tv'et, sofaen eller bilen du vil købe. Min erfaring er, at hun til sidst ikke gider at høre mere på mig, og siger: "FINT". Vær forberedt på, at der kan gå et par måneder eller mere, før hun får spat.
Lmam84 skrev: 09 feb 2026, 22:28 Tusind tak for alle jeres kommentarer. Det er jo fuldstændig rigtigt, at hvad der er "overkill" til dels er en subjektiv vurdering. Jeg ville blot pointere det, så jeg undgår at bruge penge på nogle features, jeg ikke får udnyttet.
Jeg tænker, at min plan bliver at vente til s90f eller lg c5 kommer lidt ned i pris (hvis det overhovedet sker).

S85f og b5 er dog helt nede i 10-11k som 77" nu, så det er fristende at slå til på en af de modeller.
Ja, Priserne er historisk lave på de 2 nu, så måske det er tid til at slå til :)
Ja, jeg tror også, at det er der, jeg ender. Det er som sagt bare ærgerligt, at det er svært at opdrive en test af s85f som woled. De eneste sammenligninger, som jeg kan finde mellem lg b5 og samsung s85f tager udgangspunkt i et s85f med qd oled panel.
Jeg hælder lidt til samsung, da vi også kører med samsung telefoner i husstanden, men det er svært at få et ærligt billede af s85f. Jeg bor i vestjylland, og der er over en time til nærmeste hifi klub, hvor det er udstillet.

Måske er der andre, der har erfaringer med s85f?
Jeg tror du kan "læne" dig lidt op af testen af LG C5, da det (stort set) har samme panel som S85F. Så billedkvaliteten er temmelig ens på de to TV. Dog har Samsung også en antirefleks behandling af/på panelet.
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1760958142
Samsung lover 7 års opdatering af OS, og LG lover 5 år. LG har bedre format-understøttelse, og Samsung mangler Dolby Vision.