Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fatbass
Havde bestilt s95f 77" til Black Friday, men kan ikke leveres forløbeligt. så fik et godt tilbud på 83" tommerne i stedt for, som kommer i næste uge.
ved godt det WOLED, men tænker uanset hvad så det stor opgradering fra min qn75a ?!
jeg glæder mig i hvertfald, og ved ikke om jeg ville kunne se forskel på 77" og 83" når nogle af eksperten på YouTube ikke syns der er den store forskel
Af henrik.yde
Jo såmænd, det er et glimrende TV, og langt bedre end dit nuværende.
Brugeravatar
Af KimKaos
Fint TV S95F

Men jeg bliver nødt til at så spørge QN75A - hvad for en fisk - mener du QN85A Neo QLED eller QN750A???
Af Beckham
Meget enig med Henrik. Helt klart et meget bedre tv uanset om det "kun" er med WOLED panel. Og nu skal vi jo også huske på at der er også er fordele med WOLED. Håndterer sort bedre end QD-OLED hvad jeg forstår.
Brugeravatar
Af KimKaos
Hehe QN95A var et ganske godt Neo QLED fra omkring ´21 - og selv om det er et godt TV så er det slet ikke i samme liga som et S95F

Der hvor det specielt kommer til kort over for et OLED er HDR og SDR og du vil opdage at film du før syntes så fede ud nu når et WOW-level

Glæd dig
Af fatbass
cool glæder mig virkelig også meget. også om det virker større med de få tommer. og bare spændt på oled verden med sort og farver. har lagt blade runnet 2049, dune 1 og 2 som noget af det første der skal ses igen, og er så spandt på xbox series x og ps5 pro. :-)
Af Beckham
KimKaos skrev: 08 feb 2026, 16:10 Hehe QN95A var et ganske godt Neo QLED fra omkring ´21 - og selv om det er et godt TV så er det slet ikke i samme liga som et S95F

Der hvor det specielt kommer til kort over for et OLED er HDR og SDR og du vil opdage at film du før syntes så fede ud nu når et WOW-level

Glæd dig
Lige på SDR er der vel ikke en voldsom forskel på OLED og de andre tænker jeg ikke.
Af fatbass
Hold da op det er fedt. Er vildt overrasket over der er så stor forskel fra det gamle TV. Eneste der er deres nye menu system det er lidt rodet. Men ellers vildt fedt TV og sindsygt billede.
Modtager gerne forslag til film, serier og konsol spil der skal opleves 🙏🏻🤓😍
Brugeravatar
Af TBC
Beckham skrev: 09 feb 2026, 20:29Lige på SDR er der vel ikke en voldsom forskel på OLED og de andre tænker jeg ikke.
Det er stadig stor forskel på SDR imellem OLED og de øvrige LCD-baserede TV, og årsagen er nøjagtig den samme og helt grundlæggende som altid: selv om SDR arbejder ved lavere lysniveauer, så afhænger billedkvaliteten stadig primært af sortniveau, den pixeldiskrete kontrast styring, dennes uniformitet og fraværet af light bleed og blooming. Her har OLED fortsat den teknologisk fordel, som ingen LCD‑baserede paneler kan kompensere for. Et OLED‑panel kan slukke hver enkelt pixel og levere ægte sort, perfekt uniformitet og nul halo‑effekter omkring lyse objekter. LCD - uanset hvor godt dets local dimming er - kan ikke opnå det samme, fordi den pixeldiskrete kontrast og uniformitet ryger og bagbelysningen altid lækker en smule lys ind i mørke områder. Det påvirker billedets dybde, kontrastopfattelse og dynamik og detaljer i skygger, også i SDR materiale.

Til gengæld gælder der noget helt andet, når man sammenligner SDR mellem forskellige OLED‑modeller. SDR er standardiseret til cirka 100 nits og Rec.709‑farverum, noget selv ældre OLED‑modeller vil kunne gengive fuldstændig præcist fra SDR-materiale. Panelets grundlæggende performance (sortniveau, gamma, farverum) er næsten identisk mellem moderne OLED‑paneler inden for SDR-rangen, og derfor ender SDR‑billedet på tværs af OLED typisk med at se ens ud, når og hvis TVene ellers er korrekt indstillet. Der er simpelthen ikke nok “krav” i SDR til at skabe forskelle mellem producenter, generationer og modeltyper.

Derimod er HDR en helt anden historie, og det er her OLED‑modeller virkelig adskiller sig fra hinanden. HDR presser tv’et langt hårdere: højere lysstyrker, større farverum og avanceret tone‑mapping. Her betyder forskelle i panelteknologi, peak brightness, ABL‑styring, farvevolumen og billedprocessering enormt meget. Derfor kan to OLED‑modeller levere så godt som identisk SDR (fraset primært postprocessingen) men markant forskellig HDR: Nogle har kraftigere highlights (ofte nyeste WOLED), andre bedre farvevolumen ved høje lysniveauer (QD-OLED) og særligt producenternes tone‑mapping kan give meget forskellige resultater i de samme scener.

Kort sagt: Jo, der er fortsat ganske tydelige forskelle på OLED og andre paneltyper i SDR, men mellem OLED‑modellerne selv udlignes forskellene i SDR, mens HDR er der, hvor de virkelig skiller sig ad i forhold til hinanden.
Af Beckham
En ting er fakta noget andet er hvad man ser i virkeligheden. Må indrømme jeg ikke ser en speciel stor forskel på SDR i forhold til mit nuværende OLED og mit tidligere LCD tv. Ved HDR er det en anden snak...
Brugeravatar
Af TBC
Forskellen ved at skifte til et nyere bedre TV bliver naturligvis langt mere ekstrem ifbm med HDR's større krav. Men det er fortsat også i den levede virkelighed ganske synligt ifbm SDR, Jeg ser det nemt i levet praksis om SDR fremvises på LCD eller OLED baserede TV (Naturligvis er det mest tydligt i mørklagte rum), mens jeg omvendt ikke kan se forskel fra OLED til OLED når det kommer til SDR. (forudsat at de er stillet ordentligt til fornuftig reference)

Sådan må det også nødvendigvis være da fakta jo, (trods f.eks. Trumpismens insisteren på det modsatte), jo ikke er noget, der står uden for virkeligheden, men noget der viser sig i den levede virkelighed.