Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Phycopat
Jeg overvejer en smule at skifte fra mit nuværende sony KD-65XG95 til et 65" bravia 3 fra power.

Jeg er som udgangspunkt glad for mit tv, men jeg har brug for hurtigere wifi for at streame fx 4k uhd fra min server..
Ethernet er jo kun 100mbit.

Nuværende har wifi5 og den nye har wifi6e hvilket er væsentligt hurtigere.

Alternativt, hvis bravia 3 ikke er nogen fornuftigt opgradering, hvad skal jeg så gå med ?

Har altid været sony mand, men er det helt skidt i dag, er jeg da åben for et bedre bud på pris og kvalitet..
Af Supergris
Med mindre der er tale om 1:1, såkaldte remux, vil ethernet være alt andet end rigeligt.
Er der tale om remux kan du godt komme op på omkring 200 Mbit...
Af Beckham
100 mbit burde vel være rigeligt til 4K? Jeg tror der heller ikke mit Bravia 8 har mere end det. Jeg streamer fra Sony Core uden problemer, Og den tjeneste er vel det ypperste som findes i forhold til kvalitet...
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er mere end rigeligt til 4K, også til 8K.
Af Phycopat
Så ved jeg ikke rigtig hvor mit problem er..

MKV - 78Mbps HEVC får den til at hoste ganske meget.
Det er en fil på ca 50GB.
Af Supergris
Radiomanden skrev: 05 feb 2026, 21:33 Det er mere end rigeligt til 4K, også til 8K.
4K er ikke bare 4K, det kommer helt an på, hvor meget det er komprimeret.
Hvis der er tale om egne rips i 1:1, kan bitraten sagtens blive et problem!
8K er vel ikke værd at nævne, men det 8K-materiale, der er tilgængeligt, er kraftigt komprimeret og vil meget hurtigt kunne blive et problem, hvis netdelen ikke bliver opgraderet til noget hurtigere end 100 Mbit...
Brugeravatar
Af TBC
Supergris skrev: 05 feb 2026, 09:38Er der tale om remux kan du godt komme op på omkring 200 Mbit...
Phycopat skrev: 05 feb 2026, 23:02 Så ved jeg ikke rigtig hvor mit problem er..

MKV - 78Mbps HEVC får den til at hoste ganske meget.
Det er ekstremt sjældent, at en 100 Mbit/s ethernetforbindelse bliver en reel flaskehals – selv når man streamer 1:1 rippet eller remuxet 4K Ultra HD Blu‑ray. De gennemsnitlige bitrater på UHD Blu‑ray ligger typisk under de ca. 94 Mbit/s, man normalt kan presse igennem en 100 mbps ethernetforbindelse og selvom enkelte scener kan peake med højere maks-bitrater (UHD Blu‑ray arbejder med en samlet maksimal diskbitrate på 128 Mbps, som deles mellem video + audio), vil afspillerens buffer i praksis absorbere kortvarige bitrate‑spidser uden problemer.

Derimod er det langt mere almindeligt, at SoC’en i især lidt "ældre" TV‑modeller ikke kan følge med den tunge HEVC‑dekodning ved høje bitrater, det kunne mit forrige TV fra 2018/19 (Som var et Sony) f.eks. ikke "uden at hoste". Nyere modeller har efterhånden fået bedre video‑dekodere og de fleste af dem bør derfor efterhånden normalt uden problemer håndtere selv krævende BD 4K UHD‑remuxes.

Når det gælder netværkskapacitet, er både Wi‑Fi 5 (802.11ac) og Wi‑Fi 6 (802.11ax) i udgangspunktet hurtigere end 100 Mbit/s kablet Ethernet

Wi‑Fi og 5 kan teoretisk nå op på flere Gbit/s, og i praksis leverer WiFI 5 standarden typisk i hvert fald 100–300+ Mbit/s ved normale afstande og lave interferensniveauer. Wi‑Fi 6 ligger den ofte på >500 Mbit/s i de praktiske scenarier - og kan nå langt højere lokalt under optimale forhold.

Hvis en nyere trådløs forbindelse alligevel ikke kan levere 100 Mbit/s stabilt, skyldes det næsten altid afstand, dårlig routerplacering, forstyrrelser fra nabo‑Wi‑Fi eller bygningens konstruktion.