"Great start to the morning with Team Xbox, where we talked about our commitment to the return of Xbox including Project Helix, the code name for our next generation console.
Project Helix will lead in performance and play your Xbox and PC games. Looking forward to chatting about this more with partners and studios at my first GDC next week!"
Microsoft er ved at fjerne referencer til deres "This is Xbox"-kampagne. Gad vide, hvad det betyder for Xbox streaming-apps til Smart TV mv.
Appen er som bekendt aldrig kommet til de direkte konkurrenters TV-platforme, Google TV og Apple TV. Jeg vil vove at påstå, at det har spillet en væsentlig rolle i den manglende succes.
Rasmus Larsen skrev: ↑16 mar 2026, 07:08
"Hey Copilot, hvordan får jeg 100.000.000 in-game cash"
Man bestemmer heldigvis selv, hvad man vil bruge AI til. Jeg har eksempelvis brugt generative AI-assistenter som Copilot og Chat with RTX til at hjælpe mig til at optimere grafiske indstillinger i spils .cfg-filer, så jeg kunne aktivere kvalitets‑ og render‑indstillinger, der ligger langt ud over, hvad spillets egne menuer tillod.
Min tro på AI i forbindelse med spil startede for alvor med DLSS 2 (Min første oplevelse var ifbm. Death Stranding 1 på et RTX 3080), der demonstrerede, hvordan opskalering fra omkring 66% renderopløsning faktisk kunne se direkte bedre ud end 100% native rendering uden brug af maskinlæring. Med introduktionen af transformer‑modellen i DLSS 4 blev det så endnu mere markant og endnu tydeligere: selv ved 50% renderopløsning – og nogle gange lavere – kunne DL‑opskalering ofte levere et mere stabilt og detaljeret billede end native ved 100% uden brug af DL‑algoritmer. Det samme med DL-algoritmer der forbedrer raytracing og pathtracing kvaliteten markant over gængse støjdæmpningsfiltre.
Og nu står vi foran DLSS 5, som allerede tegner til at blive mere transformativt end både DLSS 2 og 4 tilsammen. Hvor DLSS 4 for alvor modnede DLSS, DLAA og Ray Reconstruction, begynder DLSS 5 så småt at introducere nogle af de første brikker forbundet med de idéer Jensen Huang har talt om i årevis: neural rendering. Først bliver det dog blot som en ekstra neural rekonstruktion, som et ekstra "DLSS" lag oven på eksisterende assets og lyssætninger, men tydeligt demonstrerende noget af potentialet forbundet med at ændre måden spil genereres og præsenteres på. Det kommer, som AI åbenbart har det med at gøre det hos folk, uden tvivl til at dele vandene – hvad er “real” i computergrafik (hvis man overhovedet kan tale om noget real, når man taler computergrafik til at starte med?), og hvad er “syntetisk”? – men jeg er for min part, lige som Digital Foundry ikke i tvivl om hvad der igen ser bedst ud i spillet og glæder mig i hvert fald til at få det i hænderne og lade det udfolde sig, sådan som selv de første implementeringer at teknologien tager sig ud. Jeg ser også frem til alle de DLSS 5‑mods, der med garanti også vil dukke op (eller måske hurtigt ville kunne aktiveres via Nvidia app) langt ud over de officielt understøttede titler, når man ser hvor transformerende teknologien allerede virker for lyset, ikke alene bare på karaktererne, men på hele det renderede miljø - selv i allerede pathtracede titler, ikke blot titler uden RT overhovedet. (Jænvfør videoen fra Digital Fundry nedenfor)
Mens jeg er ret sikker på, at FSR Ray Regeneration nok skal finde vej til næste konsolgeneration er jeg desværre mere i tvivl om, hvorvidt Neural rekonstruktion når med – Nvidia ligger trods alt flere år foran AMD på de dybe læringsmodeller, både hvad angår deres kvalitet, implementeringer og scope. Men jeg håber virkelig, at noget tilsvarende manifesterer sig på næste konsolgeneration, for vi står ifølge mit perspektiv på sagen midt i et teknologisk skifte, der kan blive lige så stort som overgangen fra rasterisering til real‑time path-tracing.
For at kunne logge ind skal du være tilmeldt. Det tager kun få sekunder at tilmelde sig, og giver dig langt flere muligheder på boardet. Som tilmeldt bruger kan du desuden få tildelt udvidede tilladelser af en boardadministrator. Før du tilmelder dig bedes du sikre dig at du er bekendt med vore vilkår for anvendelse og relaterede politikker. Læs også reglerne for de forskellige fora når du besøger dem.