Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey all, jeg er ny her. :)

Jeg kommer for at høre, om nogen ved hvornår vi mon får en anmeldelse af Panasonics PZ-serie at se? Her taler jeg om hvad man vel kan kalde efterfølgerne til PX80, nemlig PZ80, 85 og 800. Jeg har allerede set dem til salg på diverse danske sider, og specsne ser meget lovende ud.

Jeg er dog allermest spændt på at høre flatpanels' vurdering af deres sortniveau, for så vidt jeg forstår ligger Pioneers Kuro 508XD i den absolutte top for tiden.

Er der måske nogen, der allerede har erfaring med PZ-serien? Og en sidste ting: Hvad er forskellen på PZ80 og 85? o.o

Peace out folks. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg forventer at modtage PX80 til en test indenfor få dage. Jeg har også spurgt på en af PZ modellerne, men jeg har ikke nogen bekræftelse endnu. Hvis vi får dem ind, bliver det nok først efter PX80 serien.
Af zyckelmaster
Her er en rimelig grundig test af PZ85: http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... 414104.htm

Den beskriver også de tekniske forskelle mellem PZ80 og PZ85 og har et par anbefalinger i forhold til valget mellem de to.

Endelig er der en kort sammenligning til Pioneer nuværende skærme (panasonic er stadig bagefter trods de nye modeller).

Et enkelt spørgsmål til dig: Skal du ud og købe ny skærm og hvad skal den bruges til?
Af Ziggy Starman
Alright thanks man. :)

Well, er ikke sikker. >_> Har allerede en 2 år gammel Samsung fladskærm, 26". På et tidspunkt vil jeg gerne opgradere til noget større, og PZ-serien ser ekstremt lovende ud. Men måske er det bare en våd drenedrøm lige foreløbig, skal hvert fald lige have et arbejde før fantasierne kan blive realistiske! XD

Og well, som det er nu har jeg ingen digitale HD-kanaler, bare en lille kabel tv pakke i SD. Der står en Xbox 360 under fjerneren, som jeg både gamer og ser DVD'er på... er der forresten nogen, der kan sige, om 360'eren opskalerer DVD'er? Jeg bruger komponentkabler, men jeg sværger at DVD'er stadig ser helt fantastiske ud når jeg smækker dem i. o.o

Man skal jo også have en PS3 eller måske en stand alone Blu-Ray afspiller før eller siden. :)

Men anyway, long story short, der går sku lige lidt endnu før je får investeret i nyt fjernsyn! XD
Af Ziggy Starman
Wow, har lige opdaget et andet sted at Kuro modellerne ikke er Full-HD. o_o

Altså, jeg er skam supporter af den påstand, at Full-HD nok mest er relevant til projektorer, og at det i størrelser nær 42" er irrelevant... Men det er når jeg snakker om LCD, for 720p plasma skærme har jo den der underlige 1024 x 768 opløsning. o.o Hvad har det af betydning? Er der konstant en centimeters sorte streger i siderne eller noget?
Af zyckelmaster
Ziggy Starman skrev:Wow, har lige opdaget et andet sted at Kuro modellerne ikke er Full-HD. o_o

Altså, jeg er skam supporter af den påstand, at Full-HD nok mest er relevant til projektorer, og at det i størrelser nær 42" er irrelevant... Men det er når jeg snakker om LCD, for 720p plasma skærme har jo den der underlige 1024 x 768 opløsning. o.o Hvad har det af betydning? Er der konstant en centimeters sorte streger i siderne eller noget?
Det betyder ingenting på de gode skærme (alle nyere Panasonic, Pioneer m.fl.), fordi de på glimrende vis formår at tilpasse input (dvd, blue ray, consol, analog og digital tv etc.) til skærmens format. Du vil overhovedet ikke kunne se det!

Eneste problem kan være, hvis skærmen skal bruges til "kontorbrug", altså læse/skrive tekst, regneark m.m., hvor skærmene ikke kan lave 1:1 pixelmapping, og teksten derfor bliver en smule sløret
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu kan en plasmaskærm jo netop godt lave 1:1 pixelmapping ved 1024x768, men billedet vil naturligvis fremstå forstrukket fordi skærmen opløsning er en 4:3 opløsning, men det fysiske format er 16:9. Dette er alt sammen kommenteret i vores nye købsbuide:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Af zyckelmaster
Tak for præcision Yakken. Man kan altid regne med dit årvågne øje ;)
Af Ziggy Starman
Okay super, skimtede lige dne købsguide, tror lige jeg tager hele molevitten intensivt når jeg kommer hjem fra skole. ;)

Men okay, jeg regner ikke med nogensinde at bruge mit fjernsyn til at vise tekstprogrammer fra min computer. Jeg har hvert fald aldrig gjort det før. Jeg er heller ikke typen der har en milliard film på computeren...

Så, kan vi konkludere at jeg ikke vil få bøvl med en 1024 x 768 opløsning? :) Og er Kuro så ganske enkelt det bedste billede på markedet? Hvis altså det allervigtigste for mig er dyb, dyb sort og bløde, smooth bevægelser? Altså, det mest frustrerende jeg ved er når der laves en hurtig men lang panorering i en film el. lign, og billedet så hakker så meget at det nærmest hopper! @_@ I hate it! >_< Og det er der vel intet af på Kuro? :)

Undskyld de mange, lange indlæg! XD
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, så er kuro det du skal satse på. Panasonic er godt med, men Pioneer er stadig kongen indenfor plasma-TV.
Af zyckelmaster
Ziggy Starman skrev:Altså, det mest frustrerende jeg ved er når der laves en hurtig men lang panorering i en film el. lign, og billedet så hakker så meget at det nærmest hopper! @_@ I hate it! >_< Og det er der vel intet af på Kuro? :)
Pioneers Kuro-modeller er i hvert fald et af de bedste valg i forhold til at minimere det (jeg tror ikke du kan få en fuldstændig garanti for at det ikke sker)...