Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.
Jeg har lige oprettet min bruger - og håber, at jeg rammer rigtigt med dette oplæg.

Jeg er bestemt ikke nogen super-nørd i hifi, og jeg går ikke særligt meget op i lyd/billede. Mit nye tv skal ligge i prisklassen omkring 10.000.

Mit nuværende tv er et lg oled55b7v, og det har jeg haft siden 2018- det er jeg stadig glad for, men nu er jeg ved at være træt af, at lyden ikke rigtig kan "følge med", når jeg ser film med "eksplosioner", haha. Vi har lige fået Fibernet, og jeg oplever, at fjernsynet ikke rigtig kan "følge med" den store mængde data, og den hastighed, hvormed data bliver smidt ind i apparatet. Tit står den lille runde pil i midten og drejer rundt, sikkert fordi den lige skal cache data (Undskyld min amatøragtige formuleringsevne)

Jeg har appletv - 4k, og det løser sådan set de fleste problemer - så egentlig er jeg også bare et luksusdyr, der gerne vil forkæle mig selv.

Drømmen er, at jeg kan få et tv, hvor soundbaren (nej, sådan en har jeg ikke lige nu) kan bygges på relativt diskret - jeg tror ikke, jeg gider en subwoofer, med mindre I allesammen synes, det er megavigtigt.

Jeg kommer ikke til at bruge skærmen som gaming-skærm. Det er jeg sgu blevet for gammel til.

I ved sikkert en masse mere end mig om responstid, hdmi-forbindelser, men jeg ved fx ikke, om

1. 8k-opløsning er vigtigt eller uvigtigt (Et sted har jeg læst, at opskalering er vigtigere - jeg ved intet om det :-))

2. hvilket format af HDR, jeg skal kigge efter

3. OLED, QLED, LED, MICRO-LED.... Pyha, jeg får helt hovedpine...

Håber, I kan komme med et konkret forslag til et godt tv. Det må også godt koste 12.000 :-)
På Fiber er det ikke TVet der modtager, det kommer fra den externe TVboks vial HDMI til TVet, ligeledes når du bruger din ATV. Med andre ord TVet er kun en Monitor. De fleste TVer har alle HDR formater inklusiv Dolby Vision og Dolby Atmos. Da du har OLED skal du ikke købe andet, det er en nedgradering.
Vedrørende Soundbar, så kan de fås så de passer til det enkelte TV, så de ikke er for store eller for små i forhold til TVet, de tilsluttes med HDMI ARC og styres via TVet.
Dolby Atmos er IKKE et video-format og langt fra alle TV understøtter alle HDR-formater!

Trådstarter, alle dine spørgsmål, behøver du ikke bekymre dig synderligt over, da det egentligt ikke er nogle, der vil have den store indflydelse på det, det vel egentligt handler om, nemlig billedkvaliteten, dog vil jeg også anbefale dig at holde dig til OLED, nu, det er det, du har i forvejen, hvis det overhovedet er fornuftigt at skifte TV, før det gamle dør, eller du ønsker et større?

De problemer du oplever mht. lyden, har højst sandsynligt ikke noget at gøre med selve TVet, men den måde, du modtager det på.

Hvis du alligevel bestemmer dig for et nyt TV, så bare hold dig til et OLED, så behøver du egentligt ikke bekymre dig om specs. eller formater.
Modeller som LG C5, Philips 810 eller Samsung S90F er populære valg i mellemklassen, som der ofte er tilbudspriser på, og som er værd at holde øje med.
Har du pladsen, og budgettet er til det, så vil jeg anbefale dig et større TV, som jeg er sikker på, du ikke vil fortryde.

Bliver du i 55" rækker budgettet muligvis til en topmodel, hvor det hovedsageligt drejer sig om mere lysstyrke, som specielt gavner materiale i HDR.
Det kunne være modeller som LG G5, Philips 910 eller Samsung S95F.
Radiomanden skrev: 08 jan 2026, 13:34
Spoxy skrev: 08 jan 2026, 13:30 Samsung understøtter ikke Dolby Vision
Skrev også de fleste TVer, men ja ingen Dolby Vision på Samsung.
Heller ingen HDR 10+ på LG!

Dette er dog mindre vigtigt, og nok bare i kategorien :"Rart at have", da det blot falder tilbage til HDR10, og disse TV er så gode, at aktive metadata ikke gør en afgørende forskel i billedkvalitet, som jo er det, det handler om...
TVet her har indbygget soundbar, og billedkvaliteten er super, og prisen er indenfor budgettet:
https://lbs.dk/produkt/philips-55oled910-12/
Hvis pladsen (og budgettet) er til det, så fåes TVet også i 65 og 77 tommer. Som andre skriver, så er størrelsen ikke uden betydning.