Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

Købte et LG B5 til Black friday. Har nu brugt det godt en måned.

Det undrer mig meget, at en skærm med 120 hz lagger ved sport/hurtige bevægelser. F.eks ved fodbold når bolden flytter sig, er det som om, at bolden hakker en del.

I forhold til indstilling af skærmen, har jeg blot valgt sport-indstillingen, men det hjælper desværre ikke. Er der andre indstillinger, som jeg skal ind og ændre, for at slippe for lag/hakke?

På forhånd mange tak for hjælpen :) .
Det har ingen betydning for TV at der er en høj opdatering, det er kun ved gaming at det er vigtigt. På TV bruges der enten 25 eller 50 Fps.
MichaelT skrev: 07 jan 2026, 19:48 Hej alle,

Det undrer mig meget, at en skærm med 120 hz lagger ved sport/hurtige bevægelser. F.eks ved fodbold når bolden flytter sig, er det som om, at bolden hakker en del.

I forhold til indstilling af skærmen, har jeg blot valgt sport-indstillingen, men det hjælper desværre ikke. Er der andre indstillinger, som jeg skal ind og ændre, for at slippe for lag/hakke?

Nu skriver du ikke noget om hvordan du modtager dit TV signal, men er det som streaming, kan det muligvis være årsagen. Sport, især fodbold og streaming er sjældent nogen god kombination.
Jeg ser tit fodbold på Viaplay, Prime og Disney+, syntes det ser OK ud… måske noget med hurtig Internet at gøre, men ser det på mit TV.
Supergris skrev: 08 jan 2026, 07:16 Du kan gå ind under indstillinger for motion, som du finder undet: "Picture Settings > Advanced Settings > Clarity".

Her kan du lege med Judder og DeBlur under custom settings...
Exactly these two settings! Jeg bruger ikke selv “sport” billedeprofil til at se sport, men i stedet en jeg selv nørklede sammen, til jeg synes sport kørte flot. Og her var de to nøglen for helt at eliminere ‘hakken’ ved hurtige kamerabevægelser og dets lige - i hvert fald for hvad mine øjne foretrækker :)

Omend de to indstillinger vil være de primære til at gøre billede mere ‘flydende’ mens det holdes flot og skarpt, kan du potentielt også justere hhv. skarphed, støjreduktion og jævn overgang, i takt med dine ændringer til de første to, indtil du synes det kører og ser ud, som du gerne vil have det. Alt sammen personlig præference, of course.
MichaelT skrev: 07 jan 2026, 19:48 Hej alle,

Hvordan modtager du signalet? Altså antennestik eller streaming? Og hvilken medieafspiller/app bruger du?

PS: Til sport er det uden betydning om skærmen er i 50/60Hz eller 100/120Hz, med mindre man begynder at bruge diverse billedbehandlingssystemer. I Europa og Danmark optages og transmitteres sport maksimalt i 50fps.
Hej alle,
Mange tak for alle de gode svar. Jeg prøver at lege lidt med det 😊.

Det er streaming via Allente app, som jeg har hentet til TVet ✌️.

Jeg mistænker også i højere grad Allente, håber jeg kan indstille det lidt bedre, så det bliver acceptabelt.

Rigtig god aften.
Det kan godt være Allente der er problemet, fordi jeg har fået Allente gratis I 2 måneder, og nogle af de kanaler der viser fodbold har lagget, og har så prøvet at se de samme kampe på YouSee, og der var der ingen lag.
Min nye tv lagger også ved sport, men her er Norlys appen problemet… også selv om der er en indstilling til sport..
Mon de stadig bruger 25 Fps til nogle udsendelser og ikke 50.?