Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af G80
Hva sker der med alt det AI genereret snyde videoer !:(
Man ved jo snart ikke ved der er sandt og falsk.
Brugeravatar
Af Naiera
Det er sådan det er på alle sociale medier.

Det er derfor man bygger kæmpestore serverfarme overalt, der kun kan køles med drikkevand og ødelægger alt for de uheldige mennesker der bor i nærheden.

Det er ikke fordi AI bliver brugt til noget produktivt; det er ene og alene for få flere øjne på de sociale medier, så de kan sælge flere reklamer og tjene flere penge.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det har taget overhånd med AI-videoer på YouTube, men problemet med sandt og falsk synes jeg allerede var til stede på YouTube. Hvis man kigger i beskrivelserne, er mange videoer, der præsenterer sig som faktuelle, faktisk sponsoreret af samme selskab, videoen omtaler.

Vi har 3 børn herhjemme og valgte for over 1 år siden at slette YouTube appen fra alle enheder inkl. TV-skærme. Det er ikke en beslutning, vi fortyder selv når børnene keder sig, for de finder som regel selv bedre alternativer. Dvs. en god animationsfilm med en historie og mening eller børneprogrammer på DR.

Jeg har i mange år sagt, at sociale medier er junkfood for hjernen.
Af Supergris
Nu er YouTube vel ikke at opfatte kun som et socialt medie?
Personligt synes jeg, der findes masser af sjovt, spændende og lærerigt materiale til rådighed derinde, og nok det medie jeg mest nødigt ville undvære.

Kunsten er vel blot at være lidt kildekritisk, men det er sandt, AI er efterhånden ved at være svært at skelne fra virkeligheden!

Naieras indlæg er nu ikke korrekt!
Der findes masser af steder, hvor AI bruges til noget fornuftigt på bekostning af mennesker, der pludselig findes overflødige.
Om det så er positivt eller negativt, kan jo så diskuteres.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes, at det er svært at være kritisk på YouTube alene pga. algoritmen, der altid fører til junk efter kort tid. Selv med børnevideoer, hvor YouTube engang lovede ikke at have autoplay, er der oftest autoplay.

YouTube Kids appen virkede i en periode, men den er også blevet overrendt af sponsorerede videoer (børn der leger med sponsoreret legetøj) eller AI-animation.
Af BE66x
Vi havde i mange år Youtube Premium til næsten ingen penge (via Indien), og da de lukkede for den mulighed, måtte vi konstatere, at vi var blevet så afhængige, at vi nu betaler den danske pris (pt. 259). Vi synes, det er pengene værdi, fordi for den pris får alle familiens medlemmer deres egen musik-streamingstjeneste, ligesom at vi naturligvis slipper for de ulidelige reklame-afbrydelser.

Der er ubeskriveligt meget højkvalitets-indhold, og vi er ikke generet af AI-genereret indhold., men det kan jo være, at det indhold vi forbruger, (endnu) ikke er ramt af dette.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja der er meget der er AI, men der er bestemt også meget der ikke er det, f.eks udsendelser fra diverse TV kanaler og Tubere der ligger videoer op.
Af JornH
Siden jeg fik en ny bærbar pc ser jeg Youtube, men ikke AI ting hvis det kan ses, men det er mest musik jeg hører. Så en stor tennis kamp, men nem at se det var AI lavet, da der vistes de forkerte spillere…
Brugeravatar
Af Radiomanden
Der er meget musik der er AI genereret, men det er ikke dårligt at lytte til.
Brugeravatar
Af Naiera
:s
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det lyder som alt andet af samme slags.
Brugeravatar
Af Naiera
Forskellen er bare at du er med til at ødelægge musik og planeten.
Af BE66x
Supergris skrev: 06 jan 2026, 13:04 Eller også har du bare ikke opdaget det endnu? :)
:D :D :D :D

Jeg blev faktisk snydt at algoritmen i Youtube Music, hvor den foreslog et nummer, jeg syntes var fantastisk. Da jeg søgte på det, viste det sig at være AI-genereret. Lidt en øjenåbner for en gammel musik-nørd som undertegnede.