Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TC_McQueen
Hej,

Vi har besluttet at opgraderes vores 10+ år gamle 55” Samsung. Det nye TV skal placeres i en ikke specielt lys stue, hvor vi sidder ca. 4m fra skærmen. Fruen er gået med til Max 85” :)

Budgettet er omkring de 25.000 og det skal være OLED. Vi streamer primært gennem AppleTV (4K), ingen gaming. TV skal monteres på væggen.

Efter lidt research er jeg nået frem til et Samsung S90F eller et LG C5, begge i 83”. Som jeg kan forstå er begge modeller med WOLED (måske endda samme panel?), og det er smådetaljer der adskiller de to. Er der andre modeller jeg overser?
Af JornH
Hej,

Jeg tror ikke de har samme panel, det er en smagssag hvilken man vil vælge, men jeg ville købe en Samsung igen… det er for det de fleste ved jeg ville aldrig købe en LG. Men hvor lang garenti er der på de TVs?
Man kan få en god Panasonic til den pris med 5 års garenti…bruger du alligevel en ATV…
Af JornH
De LGs 83 tommer koster 37.000 kr i vejledende pris, men en del steder er de på tilbud til ca. 23.000 kr.

Kan være en så stor Panasonic er ret dyrt undersøger lige…
Af JornH
Nej, Panasonic har vist op til 77 tommer men er ret dyre…

Samsung koster ca. 25000 kr på tilbud nu lige…
Af JornH
Ja, men Panasonics er bedre,, imo. LG og Samsung koster også op mod de 40K i vejlende pris… men både
Power og Elgiganten har dem på tilbud nu…
Af henrik.yde
TC_McQueen skrev: 04 jan 2026, 11:04 Hej,

Vi har besluttet at opgraderes vores 10+ år gamle 55” Samsung. Det nye TV skal placeres i en ikke specielt lys stue, hvor vi sidder ca. 4m fra skærmen. Fruen er gået med til Max 85” :)

Budgettet er omkring de 25.000 og det skal være OLED. Vi streamer primært gennem AppleTV (4K), ingen gaming. TV skal monteres på væggen.

Efter lidt research er jeg nået frem til et Samsung S90F eller et LG C5, begge i 83”. Som jeg kan forstå er begge modeller med WOLED (måske endda samme panel?), og det er smådetaljer der adskiller de to. Er der andre modeller jeg overser?
Du er inde på noget af det rigtige:
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/lg-83 ... p-4073891/
https://www.hifiklubben.dk/samsung-s90f ... mtq83s90f/
Udvalget vil dog være større, og prisen lavere, hvis du går ned i 77 tommer.
Ellers er det 2 gode bud, og billedkvaliteten er meget ens, da panelerne nærmest er identiske, og selvfølgelig kommer fra LG. Sådan er det iøvrigt med de flest OLED TV.
Brugeravatar
Af TC_McQueen
Jeg har kigget lidt i 77”, men synes ikke rigtigt at der er nogen klare alternativer i samme prisklasse. Nogen bestemte modeller du tænker på?

Man kunne måske overveje et LG G5 i 77” eller 83”, det er en ~5000kr dyrere, men ved ikke helt om det er det værd.
Af henrik.yde
Min personlige favorit er dette her, som deler det nyeste "tandem" OLED panel med LG G5:
https://www.hifiklubben.dk/philips-oled ... 77oled910/
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 025/912317
Samme panel, Philips fåes dog ikke større end 77 tommer indtil videre. G5 fåes også i 83 tommer, men er noget dyrere:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 025/912291
Brugeravatar
Af TC_McQueen
Tak for input. Jeg er lidt imod at gå ned i størrelse, da jeg tror vi vil have mere glæde af en større skærm, vs. bedre billedkvalitet, hvis vi alligevel er ude i marginalerne. Men det kræver lidt en tænkepause :)

Tror I at man skal forvente nogen dramatiske prisreduktioner som følge af CES og nye flagskibsmodeller?
Brugeravatar
Af IT-Bruger
TC_McQueen skrev: 06 jan 2026, 06:34 Tror I at man skal forvente nogen dramatiske prisreduktioner som følge af CES og nye flagskibsmodeller?
Priserne vil stille og roligt falde fra nu af og frem til sommeren.
Butikkerne (producenterne) vil løbende køre kampagner der kan vare en weekend eller måske en uge. LG og Samsung vil typisk stå for de mest aggressive tilbud, hvor Panasonic er lidt mere tilbageholdende med at tilbyde deres OLED skærme med 35-50 % prisreduktioner ifht vejl priser.

Kan blot anbefale at du går efter LG's G5 eller de bedre modeller fra Samsung. Panasonic leverer sine skærme med bedste chip til billedbehandling der giver det bedste naturtro billede og farveægthed, og hvis prisen ikke er et issue så prisen for et 77" Pana er det samme som 83" LG/Sammy, ville jeg uden at blinke tage et Panasonic.
Brugeravatar
Af TC_McQueen
Tak for input! Det er ikke mange steder man ser Panasonic TV, så det gør det lidt svært at sammenligne med de mere gængse mærker.

Jeg var ude og se lidt i butikkerne og lagde mærke til at “kasserne” bag på i flere tilfælde er ret markante (ihvertfald på Samsung og LG som var udstillede). En flad, eller nær-flad montering på væggen ville være fedt, og så er vi vel ovre i en G5? De fås til mellem 20-30k for 76/83”, hvilket egentlig er OK for en topmodel.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Panasonic finder man ikke så mange andre steder end i et Panasonic Center.