Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af kjeppesen
Hej,

Jeg er i gang med en tilbygning, hvor der kommer en ny stue. Mit nu 10 år gamle LG E6 er ved at være færdig med dårlige farver og burn in, så det skal nok opgraderes når stuen skal tages i brug. Også fordi vi får noget længere til tv’et end de 55” kan håndtere.

Jeg overvejer OLED/QLED i enten 65 eller 77” i enten LG, Samsung og Sony. Hidtil har jeg ikke haft andre højttalere end den “soundbar” der er i E6’eren. Jeg overvejer nu om der skal smides en Canvas HI-FI i bunden af skærmen. Mest fordi jeg synes løsningen er pæn og mindsker behov for kabler m.v. En alternativ løsning kunne være en B&O Stage.

Nu til spørgsmålet: Hvordan ville I bedst gøre klar hertil ift. el-føring? Almindelige udtræk bag skærmen, i et lille “hulrum” bygget til formålet med plads til et par strømstik og ethernetkabel og/eller tomrør mellem tv og soundbar? Jeg ønsker naturligvis en funktionel løsning, men som samtidig er pæn og uden synlige kabler.

Ps - bruger ikke PlayStation, men af og til Apple TV, men med nyt TV er det måske ikke nødvendigt.

Håber på gode råd og ideer fra panelet 💪 Også hvis I har alternative forslag til pænt setup som måske er billigere (Canvas er ikke helt billig…).

Mvh.

Karsten
Du bør nok tjekke de modeller du har i kikkerten mere specifikt, da der er en del forskel på strømstik. LG har eksempelvis fastmonterede stik med rundt hoved, som er umuligt at få gennem et tomrør. Det skal klippes af hvorved garantien ryger. Hvis du kan lave plads i væggen bagved til strøm og så have tomrør til HDMI mv så vil det være en helgardering, der kunne være rar i længden.

Jeg har selv kun tomrør, hvilket begrænser mine muligheder fremadrettet og det er jeg lidt ærgerlig over nu.
Brugeravatar
Af Millemis
Hvad end for et tv, du vælger - tænk lige på, at disse tv’s brugeroverflade/deres apps er blevet voldsom kritiserede for at være ‘data-tyve’….jvnf flere artikler her.
Er du i forvejen bruger af AppleTV-boksen, vil jeg anbefale at du fortsætter med det.
De fleste tv kan konfigureres så de starter op med boksen som default - selve tv’et behøver ikke nogen internetforbindelse.
Det skal være så stort som rummet kan bære - 65” er en gylden mellemvej, der ikke dominerer for meget hvis det ikke er tændt.
Mht lyd….gør det rigtigt fra starten af.
Husk på, at der er strid mellem Canvas-firmaet og B&O - jeg ved ikke, hvad det kan betyde for Canvas i fremtiden.
Canvas’en er selvfølgelig flot og har efter sigende en god lyd, men - som ‘gammel B&O-nørd’ - ville jeg nok vælge B&O Stage eller - endnu bedre - den nye BS Premiere.
Hvis budgettet ikke rækker dertil, ville en Sonos Arc Ultra-løsning nok være et bud.

I bund og grund bør du nok ‘eksperimentere lidt’ for at finde den rigtige lyd-løsning til rummet…få noget hjem til test.
Det vigtigste er - som nævnt af Torben - at du har tomme rør/tilslutningsmuligheder på plads, inden du går i gang.

Lige til sidst - husk at rummet/dets indretning betyder meget for lyden.
En højtaler kan lyde forskelligt alt efter, hvor den er i forhold til møbler, tæpper, gardiner osv.
Hårde overflader er ikke at anbefale.

MM
Af kjeppesen
Tak for svarene! Meget hjælpsomme. Jeg kan (formentlig) godt få lavet et lille indhak i væggen, som du nævner Torben. For at undgå synlige ledninger skal der vel så næsten laves to, så der er til TV og soundbar i hvert sit “hul” med strømudtag da de placeres med luft imellem enhederne? Eller hvad gør man her bedst? Du er lidt ude af problemet med Canvas, som er i ét stykke..

Måske Canvas Hi-fi Frame med et nyt 65” QLED panel kunne være en ide (S95F). Men så er du også oppe i 60-70K for TV og højttaler.. Samme løsning med Stage ville spare 20K og derfor relevant at overveje. Jeg vil dog helst at det hele bare starter og kører som tv’ets egen højttaler uden at man skal til at tænde for både TV og højttaler og connecte, m.v. og her kan jeg læse at Canvas er en nemmere og mere “seamless” løsning end ved at bruge Stage. Eller er det nemt at konfigurere Stage til at køre nemt og gelende i dagligdagen?
Stage har da HDMI CEC ARC, så det er ikke et problem.
Beosound Stage fungerer sammen med alle TV, der understøtter HDMI eARC. Med fire basenheder og i alt elleve højttalerenheder er der ikke behov for en subwoofer.
Af kjeppesen
Ok, tak.

Er der nogle TV, som "passer bedre" til Stage end andre eller er det det samme om der vælges eksempelvis Samsung / Sony / LG topmodeller? Tidligere var det som jeg husker mere integrerbart med LGs C-model, men er der nogle fordele i eksempelvis at vælge LG i de nye TV-line-up frem for de øvrige? Jeg skal kun bruge TV'et til streaming af alm. tv, Disney/Netflix/HBO, så ingen gaming og kun meget begrænset UHD Blu-ray.

Hvor meget bedre vil et setup med Stage være lydmæssigt ift. Panasonic Z95B, som har bedre højttalere i selve skærmen (som jeg lidt er vant til med min gamle E6 med den lille "soundbar" indbygget under skærmen - nok bare i outdated og dårligere format)?

Mvh.

Karsten
Tvivler på at de højttalere der i et TV kan hamle op med lyden fra en soundbar som f.eks Stage og tilsvarende.