Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Smag og behag. Jeg har en bordlampe, som var ret irriterende at have tændt med det gamle blanke fjernsyn. Den kan være tændt nu uden problemer, selvom der kommer en lille "halo" på skærmen.
Det går ganske givet ud over billedkvaliteten, som han også nævner i videon.
Ja elsker glossy. Giver et markant bedre billede, hvis man ellers har styr på lyskilder. Hvilket er nemt for mig, da jeg kan styre alt lys direkte fra Sofaen. Sollys kan også kontrolleres til perfektion grundet elektriske gardiner, men ser mest TV om aftenen.

Mat giver ofte et dårligt billede men de færreste bruger vel fuld mat og nærmere semi-glossy i dag (på OLED især)

Den dybe kontrast OLED har, bliver endnu vildere når det et er glossy og lyset dæmpes eller helt slukkes. Jeg ser aldrig film eller serier med andet end slukket lys selv. Giver den klart bedste indlevelse og det flotteste billede.

Langt de fleste foretrækker glossy panel i dag. Der er sket et skifte på TV og især monitor markedet, hvor man bevæger sig væk fra mat coating, hvor de i årevis har givet grynede billeder med dårlig kontrast.

Mit primære TV og min primære monitor, er begge glossy. Mat bliver altid et nej tak. Semi glossy/mat kan måske gå, afhængig af implementering.
Igen - smag og behag.
Jeg hader glossy og har gjort det siden de første bærbare fik det for mange år siden.
Sjældent har jeg været SÅ irriteret over et nyt påfund - selv om indførelsen af lav-højde skærme (andre kalder dem widescreen) og windowstasterne er med på listen ;)
De to sidste har jeg efterhånden vænnet mig til, men ikke spejlskærmene.