Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer.

Jeg har et problem som jeg ikke har været i stand til at finde svar på vha. søgninger på det store internet.

Har netop købt et TCL 55" MQLED80K. Det er opsat og køre via et ethernet kabel. Wifi er slået fra.

Jeg oplever at der er en markant forskel i hastigheden på mit wifi lige så snart jeg tænder tv'et. Når jeg speed tester går jeg fra en gennemsnitshastighed på ca. 15 mbps til en på ca. 3.

Jeg har forsøgt at genstarte fjernsynet nogle gange, men uden held.

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan dette er muligt eller hvad jeg skal gøre for at løse problemet.

Kan nogle af de kloge hoveder her inde hjælpe.

På forhånd tak.

Mvh. Mikkel
15Mbps er godt nok også meget lavt, og 3 er selvfølgelig endnu lavere.
Det fortæller mig at du har et problem med dit wifi, uanset om dit tv er tændt eller ej.

Dit tv støjer sikkert en smule (det gør de fleste elektronik dimser), og da dit wifi i forvejen er stærkt udfordret, så skal der ikke meget ekstra støj til, før det bliver påvirket endnu mere.

Så start med at fejlfinde på dit WIFI.
Har du signal nok der hvor du sidder er tester?
Ja, 15 lyder lavt, hvilken internet hastighed har du? Mål evt. på TVet…

Jeg har ca. 135/145 mbps på min PC, det skulle du mindst have…
Du skal nok regne med hastigheden er mindre når TVet tændes, mit falder lidt ved en Speedtest efter tvet er tændt…men ligger lige over 100 mbps…
Jeg tror, hvis du vil fokusere lidt (og måske undgå indlæg med kommentarer om hvorvidt du har en generelt lav eller høj forbindelse), kan det være gavnligt at kende din baseline - dvs. den bredbåndshastighed, du reelt betaler for hos din udbyder?

Det vil gøre det nemmere at troubleshoote på din problemstilling. For, din baseline giver således et praj om din målte hastighed på 15 er for lav - relativt til det, du reelt bør have og betaler for (og ikke det, andre mener du bør have eller de har). Eller om den er, som den skal eller bør være, og derved fokusere indlæg mere til skiftet/nedgangen ved brug af ethernet.

Under antagelse af, af din baseline bør være på 15, er det dog stadig et markant skifte du oplever (og også alt for markant), når den går helt ned på 3 fra 15.

Jeg har til en pc’er prøvet, at min internetforbindelse ind imellem falder drastisk, når ethernet kabel tilsluttes min router. Drastisk er her et fald fra ca. 500 til under 1! Men det sker, mærkværdigt nok, kun ind imellem - og vigtigere for dig, det sker kun når kablet i routeren aktiveres af enheden (i mit tilfælde pc, i dit tilfælde tv).

En mulig troubleshoot/test er derfor: prøv at tilslutte dit tv til wifi, og se om samme skift og nedgang sker i din gennemsnitlige hastighed?
Det kan også komme an på hvor der testes, feks. Yousee er meget fra andre tests…