Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Lindholdt
Hejsa.
Jeg er en Hi-Fi nørd som gerne vil udvide mit Hi-Fi setup med et Atmos anlæg og en skærm, så jeg kan se/lytte til nogle se nogle koncerter. Det bliver nok også til en film ind i mellem.
Fokus er dog stadig på lyden, så derfor vil jeg ikke investere for meget i skærmen. I hvert fald ikke i første omgang.

Tanken er at bruge omkring 5-6.000kr på skærmen.
Jeg har kigget brugt marked og det ser ud til at et ældre 65" Oled er muligt for de penge. Omvendt kan et billigt LED TV på 77" fåes til samme pris.

Er lidt i tvivl om hvad der giver mest mening.
Afstand til skærmen er ca 3.5-4 meter og jeg kan kontrollere lyset 100% i rummet.

Hvad ville I vælge?
Af kronholm
Tænker godt du kan udelukke 65" hvis du vil ha en "hjemmebio" oplevelse fta 3.5-4m.

Jeg har et 77" lg c9 som jeg nok skal ha udskiftet til et 83" inden alt for længe.

Jeg kunne godt overveje at slippe det for 6.000, hvis det har interesse. (Nordjylland).
Lindholdt skrev: 06 dec 2025, 18:47 Jeg har kigget brugt marked og det ser ud til at et ældre 65" Oled er muligt for de penge. Omvendt kan et billigt LED TV på 77" fåes til samme pris.
Det er kun OLED, der bliver fremstillet i 77", så hvis du kigger på LCD, så hedder det 75" eller 85".

Det er altid svært med disse valg, da det er meget individuelt, og når der også er brugt med i regnestykket, er det endnu sværere for andre at vurdere, dog skal du ikke undervurdere betydningen af størrelsen.

Så længe skærmen har en billedkvalitet, du finder tilfredsstillende, vil jeg mene, størrelsen er et stærkt argument, men hvis det "kun" drejer sig om 65" eller 75", så er OLED måske det bedste valg, hvis du kan finde en, til en god pris.

Så længe du ikke har konkrete modeller med priser at vælge imellem, er det så godt som umuligt at give dig et konkret svar på, hvad der er vejen frem for dig.

Ingen der har sagt, det skal være let at leve, men her er det dog kun et stykke elektronik, det drejer sig om... :)
kronholm skrev: 07 dec 2025, 15:51 Tænker godt du kan udelukke 65" hvis du vil ha en "hjemmebio" oplevelse fta 3.5-4m.

Jeg har et 77" lg c9 som jeg nok skal ha udskiftet til et 83" inden alt for længe.

Jeg kunne godt overveje at slippe det for 6.000, hvis det har interesse. (Nordjylland).
Tak for buddet, skal lige have læst op på hvad C9 er for en skærm 🙂
Lige præcis det om 77/75" er de ekstra penge værd, synes jeg er svært at vide, specielt hvis det gør at jeg bliver nød til at gå væsentligt i billedkvalitet for at holde budgettet.
Supergris skrev:
Lindholdt skrev: 06 dec 2025, 18:47 Jeg har kigget brugt marked og det ser ud til at et ældre 65" Oled er muligt for de penge. Omvendt kan et billigt LED TV på 77" fåes til samme pris.
Det er kun OLED, der bliver fremstillet i 77", så hvis du kigger på LCD, så hedder det 75" eller 85".

Det er altid svært med disse valg, da det er meget individuelt, og når der også er brugt med i regnestykket, er det endnu sværere for andre at vurdere, dog skal du ikke undervurdere betydningen af størrelsen.

Så længe skærmen har en billedkvalitet, du finder tilfredsstillende, vil jeg mene, størrelsen er et stærkt argument, men hvis det "kun" drejer sig om 65" eller 75", så er OLED måske det bedste valg, hvis du kan finde en, til en god pris.

Så længe du ikke har konkrete modeller med priser at vælge imellem, er det så godt som umuligt at give dig et konkret svar på, hvad der er vejen frem for dig.

Ingen der har sagt, det skal være let at leve, men her er det dog kun et stykke elektronik, det drejer sig om... :)
Tak for svar, det var heller ikke specifikke modeller jeg tænkte på, men mere hvad man generelt skulle gå efter det.
Du er inde på det omkring 65" vs. 75/77", hvor kvaliteten på 65" vil være højere.

Det at man kan købe et helt nyt 75" LCD til budgettet, lyder umiddelbart som den bedste løsning i mine ører, men da vi har LG C2 i stuen er jeg lidt nervøs for at nedgangen i billedkvalitet vil være for stor.
Af kronholm
Lg c9 vil jeg mene er i samme niveau som dit c2.

I hvert fald hvad brightness angår er de meget sammenlignelige.

Smart tv funker også fint fortsat, så jeg har ikke brug for chromecast/google tv på det. Vi bruger tv2 play, dr, netflix, disney og har også tidligere brugt sky showtime, viaplay, yousee, hbo max uden problemer.