Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har fornøjelsen af at have en del hotelovernatninger pt.
Og det er sku lidt svingende hvad der er af muligheder for at caste til div tv. Jeg tænker at jeg måske skulle ha en Chromecast eller Appletv boks med, hvad vil umiddelbart være nemmest at koble på nyt netværk hver gang?
Mange hoteller bruger 'captive portal', altså den login-side, hvor man skal indtaste værelsesnummer og efternavn eller bare klikke OK til nogle betingelser. Som udgangspunkt kan streamingbokse ikke håndtere en captive portal.

Apple TV og HomePod fik understøttelse af captive portal med tvOS 15.4: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1643347728

Jeg prøvede det for første gang med HomePod for et par weekender siden og det var super nemt. Det dukker bare en notifikation op på iPhone, som man klikker på, og så er man i gang.

Chromecast kan mig bekendt stadig ikke forbinde til captive portals, så her vil du skulle købe en Ethernet-adapter, som kun vil virke hvis hotellet ikke har captive portal på Ethernet-forbindelser, eller lave mobil hotspot, hvilket ikke er optimalt udenlands.

Nyd rejserne.
Jeg havde tænkt, at jeg måske skulle købe en THOMSON Google TV GoCast 150 til rejsebrug, men når jeg læser nedenstående, så tænker jeg det nok ikke altid vil være brugbart. Synes nu ofte de hoteller jeg har været på blot har krævet wifi-kode til netværk.
Rasmus Larsen skrev: 21 aug 2023, 07:39 Mange hoteller bruger 'captive portal', altså den login-side, hvor man skal indtaste værelsesnummer og efternavn eller bare klikke OK til nogle betingelser. Som udgangspunkt kan streamingbokse ikke håndtere en captive portal.

Apple TV og HomePod fik understøttelse af captive portal med tvOS 15.4: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1643347728
Rasmus Larsen skrev: 21 aug 2023, 07:39 Chromecast kan mig bekendt stadig ikke forbinde til captive portals, så her vil du skulle købe en Ethernet-adapter, som kun vil virke hvis hotellet ikke har captive portal på Ethernet-forbindelser, eller lave mobil hotspot, hvilket ikke er optimalt udenlands.
Er det ikke sjældent der tilbydes LAN?

Jeg har ikke meget lyst til medbringe min Apple TV, men er det den eneste sikre løsning?
Jeg bor en del på hoteller og lign. her i landet, hvor jeg medbringer min iPad, men et sted jeg overnattede syd for Aalborg, var der kun et LAN stik og måtte bruge telefonen som hotspot… Et andet sted måtte jeg bruge iPaden og Streame på TVet, der ikke havde alm. TV kanaler.
flat1000 skrev: 28 nov 2025, 23:43 Jeg havde tænkt, at jeg måske skulle købe en THOMSON Google TV GoCast 150 til rejsebrug, men når jeg læser nedenstående, så tænker jeg det nok ikke altid vil være brugbart. Synes nu ofte de hoteller jeg har været på blot har krævet wifi-kode til netværk.
Rasmus Larsen skrev: 21 aug 2023, 07:39 Mange hoteller bruger 'captive portal', altså den login-side, hvor man skal indtaste værelsesnummer og efternavn eller bare klikke OK til nogle betingelser. Som udgangspunkt kan streamingbokse ikke håndtere en captive portal.

Rasmus Larsen skrev: 21 aug 2023, 07:39 Chromecast kan mig bekendt stadig ikke forbinde til captive portals, så her vil du skulle købe en Ethernet-adapter, som kun vil virke hvis hotellet ikke har captive portal på Ethernet-forbindelser, eller lave mobil hotspot, hvilket ikke er optimalt udenlands.
Er det ikke sjældent der tilbydes LAN?

Jeg har ikke meget lyst til medbringe min Apple TV, men er det den eneste sikre løsning?
Ja efter min opfattelse er Apple TV eneste skudsikre løsning til rejsebrug, hvis man vil have indholdet op på hotellets TV-skærm. Jeg rejser meget i udlandet og der er næsten altid captive portals på deres WiFi.

Husk også et HDMI-kabel i rejsetasken ;)
Er man til DRTV’s tilbud af udenlandske serier/film, skal man lige være opmærksom på, at de er geoblokkede i udlandet, hvis man vil se vha et AppleTV.
Via en mobil enhed - derimod - er der ingen geoblokering.
Løsningen her er altså at airplay’e til ATV’et.

En anden løsning ar Apples originale A/V adapter (Lightning eller USB-C til HDMI).
Er selvfølgelig en kablet forbindelse, men der er mindre at slæbe rundt på, når man er ude og rejse.