Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels

Min datter på 17 skal have et nyt TV. Hun har ikke så mange penge.

Hun har et lille værelse der er lyst om dagen.
Hun spiller Playstation 4.
Hun streamer Netflix og Disney over Wifi.
Der er ikke flow/kabel i hendes lejlighed.

Størrelse skal være imellem 42" og 55".
Gode betragtningsvinkler (IPS/OLED) er et must. IPS er måske bedst da det oftest har mere brightness, men det er mindre vigtigt. Så lang tid det ikke er en mørk skærm.

Hun kommer fra min gamle Philips 42PDL7906T/12.

Men alt hvad jeg kigger på der ligger imellem 3-4000 har VA paneler med dårlige betragtningsvinkler. Så jeg er ved at opgive.

Har I nogle bud der passer til brugen?
På LCD TV skilles der mellem VA og IPS paneler, VA giver bedre sortniveau og dårligere betragtningsvinkler. Ved IPS forholder det sig lige modsat. Langt de fleste foretrækker derfor VA paneler.
OLED er en helt anden teknik/paneltype. LGs LCD TV er som regel af IPS typen, så det er måske dem du skal kigge efter.
F.e.k.s kunne dette her være en mulighed:
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/lg-55 ... /?q=55qned
Hej Henrik

Tusind tak for dit svar. Jeg har helt check på panelteknologier. Dog har jeg ikke stået i en butik inden for de sidste mange år og studeret VA fra siden, men for mig er det vigtigt med betragtningsvinkler. Jeg bliver helt skør i hovedet af at man ikke kan se på en skærm fra siden.

Hvor dårligt ser VA ud fra siden subjektivt? Mange producenter oplyser stadig en 170 graders betragtningsvinkel på VA, men jeg antager det er en voldsom overdrivelse.

Jeg har både brugt dette forum, Pricerunner og Chatgpt til at gennemtrevle skærme i den billige ende, i et forsøg på at udelukke VA og finde gode OLED og IPS. Men det har bare været VA eller uspecificeret med mindre jeg bevæger mig op over 5500 kr (C4/B5). Derfor ønsker jeg hjælp.

Den skærm du linker til ser god ud, men er uspecificeret på panelteknologi. Hvor sikker tror du jeg kan være på at det ikke er VA (ods i panel-lotteriet)?

Mange tak :-)
Hvis du bruger Flatpanels TV-database, kan du vælge om det skal være IPS eller VA LCD.

Ellers vil en meget stor skærm i et lille værelse af naturlige årsager eliminere en del af risikoen for at nogen vil kunne sidde skævt for (med mindre rummet er meget smalt og langt uden plads til TV på en endevæg).

Power/Punkt1 har p.t. en 70" Sharp skærm til 3.400 kr.
https://www.pricerunner.dk/pl/2-3392363 ... ign-Priser