Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Det er nemlig 2024 model. Så har nok stået tændt 24 timer i døgnet i et lille års tid.

Dog kører Bilka ikke med stilstående billeder men videoer i loop. Så umiddelbart er det blevet skånet og har ikke fundet noget på det med test videoer.

Dog synes jeg måske også, at 4500 er i overkanten når det har kørt 6-7 år ved normalt forbrug. Og specielt når Pricerunner siger Føtex havde det til 5777 i oktober.
For mig er det ikke så vigtigt om det aldrig har været slukket eller ej. Jeg vil bare ikke give 70% af et nyt tilsvarende tv, for et tv der for mit vedkommende har mere end 5 års brug på samvittigheden.

Garantien hjælper jo, så man ikke har et værdiløst tv om 6 måneder, men hvordan er panelet "slidt"? Er der fortsat som nyt? Intet fald i nits?

Er det ikke også på grænsen at kalde det en demo-model?

Kalder man en 12 måneder gammel bil m. 100.000 km på tælleren for en demo?
Personligt ringer mine alarmklokker ikke fordi et TV har kørt 12-13 timer om dagen siden lancering altså 1,5 års tid. Det er vel forventeligt for et brugt TV i "værste" tilfælde også i nogle private hjem. I en butik ved man da nogenlunde dens historik omkring hvordan den er brugt.
Det er 4.500 kr :) og du har stadig 2 års reklamationsret formoder jeg.
Men hvis du er mere tryg ved et nyt 55" LG B4 og du er i nærheden af Bilka Tilst er der stadig 55" B4 til 5400 kr. Men man skal nok lige ringe og høre for at være sikker.
https://www.bilka.dk/produkter/lg-55-ol ... ricerunner

Ellers hvis du har returret og du tænker at du lige vil se hvad power kan tilbyde b5 til og måske en reaktion fra andre butikker på det, er det jo i morgen.

Men folk skal nok slappe lidt af med deres kommentarer omkring at dømme et brugt TV ude. Jo det er brugt og er det en super god pris i forhold til nyt, nej det er det ikke.
Men jeg går ud fra at mange en dag også er interesseret i at sælge deres TV den dag de selv ønsker nyt. Så man skal også passe på man ikke skyder sig selv i foden med at dømme et brugt TV ude.
Man kan risikere et billigt LCD TV holder i 15 år og et dyrt holder i 2 år, et billigt OLED holder i 15 år og et dyrt holder i 2 år. Der er ingen videnskabeligt mønster. Sådan er det med både nye og brugte varer.
sålænge der ikke er angivet holdbarhedsdato og garanti på dette, er det hvad man har at gøre med :).
Det er meget mere risikabelt at købe en bil.

Og så lige et tip. Når man søger online og kigger efter TV feks sidste års modeller og en butik som feks Bilka står at der er udsolgt har jeg altså oplevet at min lokale stadig har den selvom det på hjemmesiden ser ud som udsolgt. Så man kan lige prøve at ringe til sin lokale for at høre fremover.
Jeg oplevede det feks tilfældigt med at se en 65" Samsung S90D til 8.900 kr stående for nyligt da jeg gik en tur i Bilka og da jeg søgte på bilkas hjemmeside, var den ikke at finde og da jeg spurgte sælgerknægten, kunne han heller ikke selv finde den online, men kunne finde at de havde lokalt 1 på lager + demomodellen.
Han prøvede så at sælge mig en S90F til en markant højere pris. Men jeg havde slet ikke brug for et TV. Jeg var bare nysgerrig og kom for at købe oksefilet.
kronholm skrev: 25 nov 2025, 19:15
men hvordan er panelet "slidt"? Er der fortsat som nyt? Intet fald i nits?
Så vidt jeg ved mener TV producenter at et TV kan køre 30.000-100.000 timer før det bliver degraderet til 50% oprindelig lysstyrke. Hvis de tal ikke er blevet opdateret.
Hvad end man vil bruge det til. Men for mig virker det ikke som om det er det man skal bekymrer sig om. I værste tilfælde i forhold til 30.000 timer vil det vel betyde en degradering på 12% af den oprindelige lysstyrke for et TV på 7.000 timers kørsel.
Radiomanden skrev: 25 nov 2025, 18:48
kronholm skrev: 25 nov 2025, 18:10 Non-stop i 300 dage... svarer vel til 4-8 års brug for de fleste. Den havde jeg ikke givet mere end et par tusinde for.
Det er jo ikke givet at det er non stop, men tiden svarer til de knap 300 timer, som f.eks det jeg skrev 10 timer om dagen i lige ved 2 år. Hvilket det næppe kan være hvis det er en 2024 model.
Ikke 300 timer, men 300 døgn, så hvis det er sidste års model må det jo næsten være non-stop.

Flemming
ja eller der kommer makrel sovs ned igennem ventilationsrillerne. Måske er det allerede sket for trådstarter.
Derfor reglen om ingen fødevarer i tv rummet. Ikke en gang en enkelt fedtfri popkorn uden salt med en spildesikret kildevandsflaske.
Gode pointer! Tak

Venter på powers tilbud på B5. Håber ikke den 18 årige ellers flinke men lidt usikre sælger bare sagde noget, da han sagde jeg kunne komme ud med det, hvis jeg ikke var tilfreds.

Og så er der lidt langt til tilst. Ved sgu ikke om de måske vil sende det?

Kan mærke roen i maven ikke helt er der. Men det skifter meget. Lige nu har jeg besluttet at hvis jeg kan returnere og b5 kommer til omkring 6000 så ryger jeg på den.

Kan være heldig det jeg har købt nu holder 10 år uden problemer. Men risikoen er nok bare større ved brugt. Og ud fra tilbudsprisen på 5777 i oktober så det sgu ikke meget jeg har sparet på så brugt en demo.
VILLAFOREVER skrev: 26 nov 2025, 13:55 Hvor kan jeg se time antal for panelet?
Har et OLED 55S90D ?

Har opdateret til tizen 9,0.

Jeg er bare nysgerrig. Vidste ikke man kunne se det.
Du kan se timer ved at hente smart things app og Connect TV til telefon. Og så gå ind i “om” på enheden
genogi skrev: 26 nov 2025, 14:16 Gode pointer! Tak

Venter på powers tilbud på B5. Håber ikke den 18 årige ellers flinke men lidt usikre sælger bare sagde noget, da han sagde jeg kunne komme ud med det, hvis jeg ikke var tilfreds.

Og så er der lidt langt til tilst. Ved sgu ikke om de måske vil sende det?

Kan mærke roen i maven ikke helt er der. Men det skifter meget. Lige nu har jeg besluttet at hvis jeg kan returnere og b5 kommer til omkring 6000 så ryger jeg på den.

Kan være heldig det jeg har købt nu holder 10 år uden problemer. Men risikoen er nok bare større ved brugt. Og ud fra tilbudsprisen på 5777 i oktober så det sgu ikke meget jeg har sparet på så brugt en demo.
Sælgere i Power\EG promoter de tv de har størst fortjeneste på. Vi har herinde utallige eksempler på helt håbløs "rådgivning" fra sælgere i de butikker.
Ved godt det er kan være træls at høre, men to ting - den første min egen mening, den anden et efterhånden etableret faktum.

1. Jeg ville aldrig betale så meget for et tv, der har kørt, lad os være optimistiske og sige 8 timer om dagen. Uagtet af garanti, er det simpelthen for lidt afslag. Jeg har altid synes priserne på deres ‘demo’ modeller er urimelige - de er bare slet ikke lave nok, taget brug i betragtning. Og som tidligere nævnt i tråden, selv med 8 timers kørsel om dagen, er vi langt, langt væk fra noget man kan kalde en demo frem for det, det er: det er brugt, nothing more, nothing less.

2. Sælgere i Power og dets lige er, sælgere. De er ansat med ét for øje: at sælge og komme af med det, deres respektive arbejdsgiver mest ønsker at komme af med. Dine behov som kunde er, for sælger, at the very best, sekundært dertil. Personligt tager jeg aldrig i de butikker uden først selv at have gjort research omkring et produkt - læst reviews, etc.. Gang på gang hat jeg oplevet, at de enten ikke har styr på det, de faktisk står og vil sælge, eller ‘pynter’ på sandheden (for at sige det diplomatisk).

Best advice: brug nettet og reviews (og flatpanels! :)) og køb et nyt tv til et godt Black tilbud :) Chancerne for at det er bedre og holder længere, er drastisk forbedret. Og det synes jeg er pengene værd, når prisen på det brugte ikke er lavere og prisforskellen dermed ikke er større.

Uanset hvad: Håber du ender med et godt tv - og du bliver rigtig glad for det :)
Senest rettet af Tabula Rasa 27 nov 2025, 06:57, rettet i alt 1 gang.