Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey all

Jeg skal have mig en ny wifi (ideelt set også med bluetooth?) højtaler, udelukkende til musik.

P.t. har jeg en (meget) ældre Bose, som trænger til udskiftning. Havde oprindeligt tænkt mig at købe en Bluesound Pulse M. Men efter at have læst godt og grundigt op om den, er jeg simpelthen i tvivl om dens evner. Jeg synes Bluesound er fedt og de laver generelt produkter i rigtig god kvalitet og lyd. Dertil rigtig godt lide, at der med Bluesound er mulighed for eventuelt stereo-pairing. Deres Flex 2i spiller godt, men den jeg skal have, skal gerne kunne spille mere op end Flex’en.
Anyhow, jeg funderer over gode, solide lyd-alternativer (og som iøvrigt ikke er et design-mæssigt fugleskræmsel…hehe).

Har i nogle gode bud og ideer? Eller erfaringer med Bluesound Pulse M?
Så vil jeg nemlig holde øje denne uge med tilbud. (Behøves ikke være portable. Sonos er iøvrigt et no-go :p )

På forhånd et stort tak - synes virkelig det er en jungle!
Senest rettet af Tabula Rasa 25 nov 2025, 11:34, rettet i alt 5 gange.
Har denne. https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... ort/653537
God lyd, er i sig selv stereo, men med 2 så kan der være en til hver kanal. Har både BT og Wi-Fi.
Har Tune in Radio
Nice bud, Radioman. Har i research faktisk været forbi den. Og mens det er nice at den er portable, er det ikke nødvendigt - og lydens kvalitet langt, langt vigtigere. Har læst flere sammenligner af Pulse M og Authentic 500, og der synes at være generel konsensus om at Pulse M her slår 500 :/

(Har så faktisk lige nu her set, at Bluesound i oktober kom med en ny model/opgradering af Pulse Flex. Den er jeg sgu nysgerrig på. Designmæssigt lækker. Men eftersom det i Flex-serien, er dens evne til at spille op nok begrænset og relativ sammenlignelig til forrige Flex model.)
Senest rettet af Tabula Rasa 27 nov 2025, 07:16, rettet i alt 2 gange.
Bare en lille update - i tilfælde af, at andre står med lignende overvejelser og fordi, at jeg selv synes det kunne være fedt at have fundet lignende info :)

Efter en lytte-tur og hørt en række forskellige speakers, herunder de ovenfor nævnte samt JBL Authentic 500 (som foreslået tidligere i tråden), Blueound's Pulse Mini 2i og Argon (2x aktive Forte + sub) - er valget faldet på Ck10 MKii (iøvrigt W edition, for enhanced Equalizer/pec).

Primært af to grunde - en kombination af hhv. lyd og pris:

Kvalitet i lyd
Den spiller rigtig, rigtig godt! Sammenlignet med f.eks. Denon Home 350 og JBL 500, er lyd ikke bare lidt men markant mere 'ren' og klar - specielt ved højere lydstyrker. (Denon 350 diskvalificerede dertil sig selv med manglende for mulighed for bit-perfect casting og tvivlsom HEOS app). Bluesound og Argon er bedre - yep! - men koster så også ca. 2000-4000 mere (plus/minus). Og det bringer os til den anden faktor: pris.

Pris
Når prisen sniger sig op omkring Bluesound og dets lige, synes jeg det kommer lidt for tæt på et budget, hvor man kan eller bør overveje et decideret system (som altid vil spille bedre). Men hele ideen var, at det dels ikke skulle være et helt system, og dels ikke skulle bevæge sig op i den budgetstørrelse. Med tilføjelse af en hel del læsning, er Audio Pro tilsyneladende et relativt undervurderet mærke, hvor man får en lyd-kvalitet, der ellers ikke er tilgængelig i den prisklasse.

Således synes jeg C10'eren rammer et nærmest overraskende sweetspot: den har en virkelig god og flot lyd, med god bund og dybde, og kan spille et rum utrolig godt op. Og så har den en pris, hvor man ikke konstant vægrer sig ved, om man burde gå 'hele vejen' med et større system og pris.

Bonus: økosystem og fleksibilitet
Som en ikke uvæsentlig bonus har Audio Pro også et etableret 'øko-system', hvor deres linje af produkter muliggør multirum setup - og nok så væsentligt, eventuel stereo-pairing, skulle man ønske det. Selvom C10'eren har god dybde og bass (som iøvrigt kan forbedres med WiiM software - og derfor valget på W edition), har den desuden stik-udgang med mulighed for tilslutning af en subwoofer.

Med andre ord synes jeg C10’eren tilbyder en bonus i muligheden for god fleksibilitet. Det var ærlig talt noget jeg ikke på forhånd havde satset på kunne lade sig at gøre at få med, med mine krav til lyd og pris. I det regi er det væsentligt at nævne, at brugere af Audio Pro multirum setup skriver, at stabilitet og funktionalitet øges betragteligt med WiiM supported devices (aka W editions). Hertil nævnes det, at multi-rum setup kører endnu bedre med tilføjelse af en WiiM amp/musik streamer. Det er relativt nyt med WiiM software på deres produkter - og det er derfor ikke alle speakers i deres line-up der p.t. har det. Omend ikke bekræftet, peges der på, at de fremadrettet vil revampe deres line-up til W editions.

(Bonus-info: flere butikker får af ukendte årsager ikke fremhævet i overskrift om/når en speaker er W edition eller ej. Én måde at tjekke op på det er, at se efter hvilken bluetooth version produktet har: W edition har 5.0, mens pre-W editions kører 4.2)

Wifi/Bluetooth - obs!
En ting man skal være obs på er, at bluetooth ikke understøtter aptx eller ldac. For mit vedkommende opvejes det dog af, at der i stedet kan benyttes wifi dlna/cast (eller AirPlay, hvis man har Apple) til musik.

Nu venter jeg bare på C10'eren kommer på tilbud :) Der var ingen BF tilbud på W editions - og omend jeg fik talt mig til et lille nedslag i pris et sted, fik jeg indikationer på at der er potentiale for bedre nedslagsmuligheder, hvis man venter en måned eller to.

Har nogle af jer inputs eller erfaringer med ovenstående (erfaringer med f.eks. WiiM devices eller streamer) og vil dele dem, vil det være super fedt og værdsat at høre dem.

Enjoy the Black Friday hangover! :p