Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Shjaeps
Hey! Fik anbefalet af en m8, at jeg smed en tråd om min søgen her inde, så her er jeg =)

Som emnet lyder, så har jeg en PS3, og skal nu have mig et 32 tommer tv.

Jeg har godt 7k - og jeg vil bare sidde med en WAUW fornemmelse når jeg spiller PS3 spil, eller ser blu-ray film.

Jeg aner intet om tv-skærme, da jeg altid bare har holdt mig til min computer og så et helt almindeligt tv - dog har jeg indset at jeg er håbløs forældet, og skal derfor have noget nyt ;)

Har forstået at når jeg ikke sidder mere end ca. 2 meter fra skærmen, så er 1080p ligemeget - det må i gerne lige bekræfte hvis i kan :)

Jeg vil blive ovenud-glad, hvis der var nogle som kom med en masse gode råd om hvad jeg skal købe =)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg mener stadig, at en af de bedste 32 tommer skærme er Sonys 32D3000. Den kan fås til lige omkring 7000 kroner:
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... &Soegeord=

Du kan eventuelt læse anmeldelsen her på siden. Wauw fornemmelsen er dog svær at få på en så lille skærm, og jeg synes bestemt det er klogt at overveje, om du ikke skal tage skridtet op og satse på Panasonic 37PX80:
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... &Soegeord=
Af Phoinx
Hvad er fordelen ved at vælge det plasma med lav opløsning frem for et LCD med høj opløsning ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Disse ting har været adskillige gange herinde efterhånden og vi har også et par artikler der forklarer hvorfor en høj opløsning på en lille skærm ikke nødvendigvis er nogen fordel. Du kan læse én af dem her, hvor fokus er sat på at du ikke kan se forskellen alligevel på så små TV:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Et 32" LCD TV har desuden kun 1366x768 punkters opløsning, hvor et 37" plasma-TV har 1024x768, så der er ikke SÅ meget forskel. Begge modeller er desuden HD Ready.

Når vi anbefaler at man går skridtet videre og tager PX80, så er det også i høj grad pga. den øjede billedkvalitet, som TV har ift. andre TV i samme prisklasse.
Af Shjaeps
Yakken - det er fint du linker til en side hvor jeg kan finde ud af hvilket tv jeg skal bruge til en bestemt siddeafstand osv. - men i den test indgår 1024*768 ikke, så lidt svært at vurdere om jeg skal gå efter plasmaet.

Efter hvad jeg kan se på den side, så skal jeg gå efter et tv med 1366*768 - da den rammer min siddeafstand bedst.

Men af hvad jeg kan se på de to skærme som der bliver foreslået - så har plasmaet en langt bedre kontrast - er det noget som er vigtigt? :)
Af Zacho
Plasmaet er bedst hvis du ikke skal have sat en PC til og se tekst via PC'en.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Shjaeps skrev:Men af hvad jeg kan se på de to skærme som der bliver foreslået - så har plasmaet en langt bedre kontrast - er det noget som er vigtigt? :)
Som så mange andre så har du set dig blind på specifikationerne. Disse siger intet om billedkvaliteten, men blot noget om nogle parametre du kun kan måle i et laboratorium under optimale forhold.

Et 37PX80 har opløsningen 1024x720 - den opløsning er med i appletten og det vil under alle omstændigheder være den der kommer tættest på.
Af hic_90
Jeg er lidt i samme situation som dig, så tænkte på om du ikke lige vil skrive tilbage på tråden hvordan det funger. Ligemeget om du køber plasma eller lcd og om det 37" eller 32".

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Shjaeps skrev: Men af hvad jeg kan se på de to skærme som der bliver foreslået - så har plasmaet en langt bedre kontrast - er det noget som er vigtigt? :)
Hvis det også gælder i praksis, så ja. Det kan man dog ikke gennemskue i specifikationerne.

Som yakken også er inde på, så glem specifikationerne og se eventuelt Tv'ene i virkeligheden. Specifikationerne siger ikke noget om, hvorvidt det er et godt Tv eller ej.

PX80 serien er dog i min mening stadig det bedste valg, hvis du satser på en 37 tommer - også sammen med en PlayStation 3.
Af Shjaeps
Siger mange tak for svarene :)

Jeg tror det bliver et 37PX80 jeg vælger, også selvom det ligger lidt over det jeg havde tænkt mig :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Se på det på denne måde:
Køber du en dårligt TV til 1000 kr. mindre, så vil du om 3 år stadig sidde med et dårligt TV og ærgre dig over kvaliteten af billedet. Du vil dog have glemt at du sparede 1000 kr. på det.
Køber du et godt TV, så vil du stadig have glemt at du gav 1000 kr. mere for det i sin tid, men billedkvaliteten kan du stadig glæde dig over.

Du kan glæde dig over, at du ved et køb af PX80 ikke kan få et bedre TV til pengene i øjeblikket og så har du jo gjort hvad du kunne.
Af tewic
Zepto Zview 32" til 2499kr.

Ved ikke selv hvordan kvaliteten er osv. men det er også et sygt kampagne tilbud, så man kan vel forvente at kvaliteten mer okay, om end ikke super duper high end, men så fåes det sgu heller ikke billigere end det :P
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tilbuddet løber ikke længere.
Af Shjaeps
har købt en 37'er, og det er bare super lækkert :)