Her er de vigtigste punkter, du skal være opmærksom på:
EU-regler: Inden for EU er producenter generelt forpligtet til at yde garanti på tværs af landegrænser, forudsat at produktet sælges og serviceres i begge lande.
Originalt købsbevis: Du skal gemme din originale købskvittering fra Tyskland, da den er nødvendig for at dokumentere købsdato og produktmodel, når du anmoder om garantiservice.
Kontakt LG/Samsung/osv. i Danmark: Hvis der opstår et problem, skal du kontakte LG/Samsung's (eller hvilket mærke du har købt) kundesupport i Danmark direkte. De vil guide dig gennem processen for garantireparation eller udskiftning via et autoriseret servicecenter.
Garantiperiode: Standardgarantien fra Samsung/LG/osv. gælder typisk for dele og arbejdskraft, men det kan variere afhængigt af den specifikke model og eventuelle kampagner (nogle OLED-modeller har f.eks. 5 års panelgaranti). Tjek de specifikke garantibetingelser for netop dit tv.
(Husk også at reklamationsret og garanti er ikke det samme
https://taenk.dk/raadgivning/reklamatio ... forskellen)
I Tyskland gælder der som udgangspunkt to års reklamationsret ved køb af nye varer, ligesom i Danmark, ifølge tysk ret, når du køber hos en forhandler, der har en forretning i Tyskland. Ved køb online i EU er du som forbruger også altid dækket af minimum to års reklamationsret, der er et EU-krav. Reklamationsretten dækker fejl og mangler, der opstår efter købet, og giver dig ret til reparation, ombytning, afslag i prisen eller returret med tilbagebetaling
https://www.google.com/search?q=reklama ... s-wiz-serp
Produktmodel: Sørg for, at den specifikke tv-model, du har købt i Tyskland, også er en model, der sælges eller understøttes i Danmark. Selvom det sjældent er et problem inden for EU, kan der være mindre forskelle i modelvarianter.
For at få præcise oplysninger anbefales det at kontakte LG/Samsung/osv. danske support direkte eller besøge deres officielle hjemmeside for garantibetingelser.
Jeg har igennem årene handlet meget i de forskellige lande i EU og normalt er det helt smertefrit at klage og at få rette fejl og mangler - store internationale mærker henviser ofte til en dansk forhandler og mange yder ekstra service og sikre at den danske forhandler får alle relevante oplysninger via interne kanaler