Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Jeg ved ikke om denne post hører til under TV skærme, TV lyd eller mediebokse.

Jeg har lige opgraderet min soundbar fra en JBL bar 9.1 til en JBL bar 1300. Min gamle JBL bar 9.1 havde kun en hdmi in port, hvor mit Apple TV var tilsluttet og så soundbaren tilsluttet til mit Philips TV via soundbarens hdmi out. Jeg brugte altid min Apple TV Remote til at tænde for det hele og ville altid lande i Apple TV brugerflade.

På min nye JBL bar 1300 har jeg også Apple TV tilsluttet via barens hdmi in og baren tilsluttet Philips tv’et via barens hdmi out. Når jeg tænder for det hele med min Apple TV Remote, lander jeg ikke længere på mit Apple TVs brugerflade. Tv’et vil til gengæld have mig til at vælge source hver eneste gang jeg tænder med min Apple TV Remote, hvilket jeg ikke skulle med min gamle soundbar. Mit TV er ellers sat op til at starte op på sidste source. Tv’et er et Philips 55oled809. Hvad gør jeg forkert? Hvordan kommer jeg til at kunne lande i Apple TV brugerfladen igen uden at skulle vælge source hver gang?
Tag streamingboksen ud af soundbar og sæt direkte til TV. Og se hvad der sker. og meld tilbage.
Det er bedst at få det til at virke på denne måde. Det er en mere sikker måde med færrest problemer med feks lydsynkronisering på soundbar og generelle HDMI drillerier med tiden.

Det er sandsynligvis noget HDMI handshake problem du er udsat for, altså hvor HDMI CEC funktionen på dit TV ikke har fået registreret hvad der er sket, hvilket kan løses ved at tage hdmi kabler ud, tage strømmen for TV og de andre enheder og sætte hdmi stikkene til og tænde igen og eller gå i TV indstillinger og prøve at slå HDMI CEC funktionen fra og til igen.
Men sæt det op på den anden måde. Det er bedre.
Det virkede så ikke alligevel med apple tv tilsluttet tv via hdmi. Når jeg tænder med apple tv fjernbetjeningen, starter apple tv op, fjernsynet og soundbar tænder. Så slukker TV og soundbar går i stand-by, TV og soundbar tænder igen og TV siger “intet signal” på den hdmi indgang Apple TV er tilsluttet. Altså skal jeg igen manuelt vælge hdmi indgangen.

Ja, min soundbar har 3 hdmi indgange. Selvom jeg tilsluttede Apple TV i soundbarens hdmi 3, så tv’et både soundbar og Apple TV som værende tilsluttet tvets hdmi 2, da det er den indgang soundbaren er tilsluttet på tv’et. Så der var jeg også manuelt nød til at vælge hdmi indgang hver gang.
Det må være CEC/HDMI ARC der ikke virker som det bør, for når ATV tændes, så vil den tænde Soundbar og den vil tænde TVet.
Jeg har min Google TV direkte i TVet, og når TV tændes, så tænder soundbar, der går så lige nogle sekunder (Intet signal) før der kommer billede på.
Har du prøvet, i stedet for at ændre indstillinger i TVet, at finde tilsvarende indstilling på din nye soundbar så den starter op på den korrekte indgang, hvor du har tilsluttet dit Apple TV?
G80 skrev: 04 nov 2025, 17:47 Prøv at slå det "starte op på sidste source" fra.
Jeg kan kun vælge mellem "starte op fra sidste kilde" eller start op fra Google Homescreen". Ingen af dem hjælper mig.

Hvis jeg starter det hele op via min TV fjernbetjening er der ingen problemer, kun hvis jeg starter det hele op via min Apple TV fjernbetjening. Må have noget at gøre med, hvilken rækkefølge enhederne tænder.
Supergris skrev: 04 nov 2025, 19:45 Har du prøvet, i stedet for at ændre indstillinger i TVet, at finde tilsvarende indstilling på din nye soundbar så den starter op på den korrekte indgang, hvor du har tilsluttet dit Apple TV?
Der er ingen af den slags indstillingsmuligheder på min soundbar.
martin.møller skrev: 07 nov 2025, 08:29
G80 skrev: 04 nov 2025, 17:47 Prøv at slå det "starte op på sidste source" fra.
Jeg kan kun vælge mellem "starte op fra sidste kilde" eller start op fra Google Homescreen". Ingen af dem hjælper mig.

Hvis jeg starter det hele op via min TV fjernbetjening er der ingen problemer, kun hvis jeg starter det hele op via min Apple TV fjernbetjening. Må have noget at gøre med, hvilken rækkefølge enhederne tænder.
Jeg tror det retter sig selv helt automatisk med dagligdagens tænd og sluk. Det er bare et CEC spøgelse der driller dig. Normalt er der jo ikke rigtig nogen indstillinger man skal pille ved andet end at man skal sikre sig at CEC og eARC er aktiveret på TV og tv og receiver styring (CEC) på Apple TV er aktiveret i indstillinger.

Men ellers virker alt som det skal, lyd, billede, skrue op og ned på soundbar med Apple TV fjernbetjening. Og når man tvinger Apple TV til standby så slukker TV og soundbar også?

Det er kun når man starter med at starte Apple TV op at TV'et ender på den forkerte HDMI kilde?

Hvis det fortsætter i lang tid ville jeg prøve at nulstille de forskellige enheder. Hvis du har prøvet det med at koble HDMI kabler fra og sætte dem til igen.

Du kan også prøve at skifte HDMI stikket fra Apple TV over til en af de andre HDMI porte på TV og se om det hjælper. eARC porten skal bare være sat til soundbar.

Hvis du har den gamle soundbar stadig kan du lige se om det stadig virker fint der og om det kun er den nye der driller.