Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,
Jeg står overfor at skulle købe et nyt TV og er lidt i tvivl mellem OLED og MiniLED. Jeg har læst mange tests, men savner erfaringer fra jer i praksis.

Mit problem er, at min stue er meget lys med store vinduer. Jeg ved, at OLED har fantastisk kontrast og sortniveau, men jeg har også hørt, at MiniLED kan levere mere lysstyrke og dermed bedre gengivelse i dagslys.

Er der nogen af jer, der har erfaring med at bruge OLED eller MiniLED i en rigtig lys stue? Hvordan klarer de sig i hverdagen, især med sport og film om dagen?

Tak for input!
Spørgsmålet bliver tit diskuteret her og i andre forum

Du skal vælge OLED hvis du ønsker bedste billede.

Bruger OLED i lys stue og intet problem og mit OLED er ikke som de nyeste hvor lysstyrker er højere.
Og du spørger til sport: TDF og andre cykelløb har været vist i dagtimerne med stor nydelse .

for en del år siden var der PlasmaTV og de var meget svage i lys og her var alle godt tilfreds .
Har man et OLED, der kan komme godt op i lysstyrke, er det ikke det store problem.

Jeg har lys stue (Vinduer/terrassedør modsat TV ca. 5 mtr) og et LG C9. (2019 model)
Der er problemer med ordentlig at kunne se mørke scener i dagslys på mit.
Har sat jagten ind efter et G5, som jeg håber vil kunne gøre det noget bedre...
Jeg er ligeledes på jagt efter et nyt tv - gerne et sted mellem 75” - 85”.

Umiddelbart har jeg kig på følgende fra Samsung:

https://www.samsung.com/dk/tvs/qled-tv/ ... n900dtxxc/ (2024 udgave)

Kan forstå det ikke kan betale sig at købe et 8K TV? Tænker dog Neo QLED kan betale sig i forhold til QLED. TV’et har dog meget vilde speces. Har nogen erfaring med hvordan der virker i praksis, bl.a. når man bl.a. streamer meget?

- NQ8 Gen3 processor
- 8K AI upscaling Pro
- Motion Xcelerator 240Hz

Osv. osv.

Er det bare salgsgas?

Anden mulighed:

Samsung S95F - enten 77” eller 83”.

Er 83” det nye RGB Tanden OLED? Umiddelbart er for 5000,- for meget for sølle 6” ekstra.

Jeg kan godt lide at begge tv er slanke i designet og alle tilslutninger er via One Connect Boks.

Jeg er åben for andre bud, jeg er dog mest til Samsung. Prisen behøver ikke være i den høje ende. Value for money er godt. Det behøver heller ikke udelukkende være ultra tynde designs samt de nyeste modeller.

Forresten min stue er en alm. stue. Rimelig lys, med mindre det er mørkt udenfor og lyset ikke er tændt.

På forhånd tak :-)
QLED er LED

Ja, udtrykket "8K er salgsgas" reflekterer en bred opfattelse blandt mange forbrugere og eksperter, da der mangler 8K-indhold og relevante brugsscenarier til at retfærdiggøre teknologien for de fleste mennesker. Mens 8K tilbyder en ekstremt høj opløsning, anses skiftet fra 4K til 8K for at være mindre meningsfuldt end skiftet fra 1080p til 4K, da der stadig er mange uopfyldte behov inden for 4K-indhold og udbredelse.

Hvis du vil have bedste billede så gå efter OLED - om du så vælger Samsung eller LG betyder kun lidt

Om ganske kort tid så vælter det ind med tilbud på 2025 modellerne fra dem begge og er du heldig så kan du måske finde en 2024 model i den rigtige størrelse

Gå efter et OLED - QD eller WOLED - både QD og WOLED ser pisse godt ud - gå ud og kik for at få en ide om hvad du vil have - er du til Samsung så vælg det men lad døren stå åben for andre mærker
Lysstyrken i OLED er vel efterhånden så god at genskin ikke er noget problem, no ?

Teknikken er jo udviklet, ligesom smartphones siden det kom på massemarkedet i 2008..

Du kan også mærke og se forskel på en mobil fra 2008 og 2024...

Ja, der er positive og negative ting ved alt. "Anti glare" skærme har også minusser ellers ville alle jo have det i deres lineup..

Nu får alle producenter efterhånden OLED i deres lineup. Selv de mærker som først stillede spørgsmåltegn om de var SÅ meget bedre end LCD/QLED skærme..

Teknikken er ikke optimal men salgstallene taler deres tydelige sprog over hele verden.

Men ja...

Hvad siger folk til C855 til kvalitet/pris ?
PeterD skrev: 12 sep 2025, 20:04 Pas nu på med al det salgsFIS:

QLED ER LCD.

Uanset hvor meget sælgerne taler det op.

Bedste kvalitet pr krone er OLED.

Puntum.

Glem 4K og 8K.
Jeg vil nu mene, at det vil være RIGTIG dumt og tæt på umuligt at glemme alt om 4K!

Hvordan kan du skrive, som du gør, at "Bedste kvalitet pr krone er OLED.

Puntum."
, for dernæst at anbefale et LCD, som du kalder dem?

Et 75" til 25000 kr. er på ingen måde at anbefale, når der både findes både bedre og billigere TV derude!

Selv har jeg lige købt et 77" LG C4 til lige godt 10000 kr., blot for at vise, hvad man kan finde, hvis man har lidt tålmodighed, da priserne varierer meget i løbet af året!

"salgstallene taler deres tydelige sprog over hele verden."

Der bliver nu stadig solgt langt flere LCD-TV, men tendensen går mod OLED, da de har mange fordele, og priserne er kommet ned i et leje, hvor de ikke er dyrere end tilsvarende LCD i topklassen, dog er de stadig ALT for dyre i de helt store størrelser.

Hvis der er en, der er interesseret, vil jeg i øvrigt gerne sælge mit nyindkøbte TV, som kun har været brugt i 2 ugers tid, og stadig ikke har fået fjernet beskyttelsefolien fra skærmen, da jeg rejser ud til varmen de næste 6 mdr., og det er for lille til at erstatte min projektor.

Det kan afhentes i Esbjerg til 10500 kr.

George, grunden til at det så godt som altid er OLED, der anbefales, er af den simple grund, at det er den teknologi, der tilbyder den bedste billedkvalitet på markedet.
OLED har jo også den fordel at billedkvaliteten forbliver den samme uafhængigt af synsvinklen.
Hvis man kigger efter de gode tilbud, og ikke nødvendigvis behøver den absolut seneste model, er de ofte billigere end tilsvarende TV med anden teknologi i topklassen,
Burn in er ikke noget man længere skal være bange for, og jeg har absolut ingen problemer med genskin på mit LG C4.