Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er mit tv færdigt eller kan det reddes?

Jeg købte i november 2020 et LG GX 65" OLED.
I lørdags kom der pludselig en hvid vertikal streg på tv'et.
Jeg har forsøgt at kører en pixel refresh, hvilket fik stregen til at gå væk. Men efter ca. 4 timers brug over et par dage er stregen kommet igen.

Synes at det er lidt stramt at et tv til så mange penge skal få sådan en fejl inden for 5 år.

Har i nogle erfaringer med hvad man kan gøre?

I følge LG skulle der ikke være 5 års garanti på panelet, det er først fra G2 og frem (selvfølgelig :s )

LG henviser til en servicebroker, men tænker ikke at det er billigt at få det hentet og evt. repareret.
Vedhæftede filer
IMG_6020.jpg
IMG_6020.jpg (651.62 KiB) Vist 1563 gange
Det kan så som skrevet næppe betale sig at udskifte panelet, køb et nyt TV.
Ham_der_Mads skrev: 19 aug 2025, 22:18 Er mit tv færdigt eller kan det reddes?

Jeg købte i november 2020 et LG GX 65" OLED.
I lørdags kom der pludselig en hvid vertikal streg på tv'et.
Jeg har forsøgt at kører en pixel refresh, hvilket fik stregen til at gå væk. Men efter ca. 4 timers brug over et par dage er stregen kommet igen.

Synes at det er lidt stramt at et tv til så mange penge skal få sådan en fejl inden for 5 år.

Har i nogle erfaringer med hvad man kan gøre?

I følge LG skulle der ikke være 5 års garanti på panelet, det er først fra G2 og frem (selvfølgelig :s )

LG henviser til en servicebroker, men tænker ikke at det er billigt at få det hentet og evt. repareret.
Har du også prøvet at fjerne strømmen helt fra TVet nogle minutter, og evt også en komplet nulstilling ?
Det er da værd at prøve, inden det bliver afskrevet helt.
Kommer ikke til at afskrive det helt endnu.

Pt virker pixel refresh. Har prøvet at tage strømmen helt, men ikke nulstillet det.

Har en sideløbende dialog med LG om hvorvidt der bør være 5 år på GX også. Så må vi se hvad der sker
Det er der nu ikke noget usædvanligt i, desværre; derfor det er svært at anbefale de nyeste og dyreste modeller, da 5-7 år er den levetid, jeg umiddelbart vurderer, man kan forvente af et moderne TV, nærmest uanset pris, mærke eller teknologi.
Man kan være heldig, men man burde ikke blive overrasket, hvis uheldet indtræffer, og reparationer kan nærmest aldrig betale sig... :(
Supergris skrev: 22 aug 2025, 03:48 Det er der nu ikke noget usædvanligt i, desværre; derfor det er svært at anbefale de nyeste og dyreste modeller, da 5-7 år er den levetid, jeg umiddelbart vurderer, man kan forvente af et moderne TV, nærmest uanset pris, mærke eller teknologi.
Man kan være heldig, men man burde ikke blive overrasket, hvis uheldet indtræffer, og reparationer kan nærmest aldrig betale sig... :(
Billede
Supergris skrev: 22 aug 2025, 03:48 Det er der nu ikke noget usædvanligt i, desværre; derfor det er svært at anbefale de nyeste og dyreste modeller, da 5-7 år er den levetid, jeg umiddelbart vurderer, man kan forvente af et moderne TV, nærmest uanset pris, mærke eller teknologi.
Kan godt være der ikke er noget usædvanligt i det, men når det er sagt så er det bare ikke godt nok efter min mening. Heldigvis kender jeg da til flere historier hvor nyere tv har holdt længere end 5-7, så det kan sagtens lade sig gøre.
Ja det kan bestemt lade sig gøre.
Ja, et Samsung der kører på år 13, og et Panasonic der lige er udskiftet som er på 8. år.
Jeg skriver jo ikke, at det ikke kan lade sig gøre, det er normen, jeg hentyder til. Mange TV holder jo også meget kortere tid end 5 eller 7 år, men det bygger kun på erfaring og spekulation, da konkret information er meget svær at finde om emnet.

Mit indtryk er, at levetiden ikke længere er, som man tidligere kunne forvente, men det er jo kun en fornemmelse, hvor spredningen selvsagt vil være stor.

Med denne tanke er der mulighed for at blive positivt overrasket, men selvfølgelig også en mulighed for at blive misfornøjet, f.eks. hvis uheldet er ude lige efter garantien er udløbet...