Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rapzak
Hej,
Vi kom i den situation at vores mindste datter brækkede benet 1 uge inde i sommerferien.... Så måtte jeg jo tage mig sammen og få opgraderet biografen...
Efter meget undersøgelse og overvejelser og ikke mindst overtænkning - check af massere af videoer, prioritering af penge / størelse....
Så endte jeg på S90D i 83", og ja jeg ved det er WOLED... men det blev kompromiet.
Det skete bla. fordi jeg kunne få det til ca. 16.000kr
(Dertil kommer samsung havde et forårs bundle, så vi gerne skulle få eftersendt en S24FE mobil med i prisen)

Vi kom som jeg skrev tidligere fra et 50PZ700 plasma.

Ja, det har en del genskin også mere end hvad vi ville acceptere... men det går... vi kan rulle lidt ned, og som andre skriver så er der meget lys, så på lyse scener er det ikke et problem, men mørke scener, der banker (genskin) det igennem, som var det slukket...
Så det kan vi leve med...
Billedet har jeg intet andet end positivt at sige om...
Bevægelser har jeg haft det lidt mere svært med, men tror det også er pga. streaming og komprimering.. jeg har desværre ikke en 4k blueray, og jeg har ikke prøvet vores alm. blueray endnu... så jeg tror at det kan være pga. indholdet.... dernæst er premium streaming abb. et must for at få 4k og bedste billeder...

Men her efter en 3 uger, så bliver jeg mere og mere glad for det og syntes det har været ok kompromi, med hensyn til pris og størrelse...

Så alt i alt, jeg jeg meget tilfreds med 83S90D og WOLED + den blanke overflade...

Håber nogle kan bruge dette info til noget...

Kasper
Senest rettet af rapzak 03 aug 2025, 23:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af TBC
rapzak skrev: 03 aug 2025, 19:16 Bevægelser har jeg haft det lidt mere svært med, men tror det også er pga. streaming og komprimering.. jeg har desværre ikke en 4k blueray, og jeg har ikke prøvet vores alm. blueray endnu... så jeg tror at det kan være pga. indholdet
OLED har hurtigere pixelresponstid end Plasma. Den hurtigere responstid fjerner noget af det slør man ser på skærme med lavere pixelresponstid, som kan give lidt af samme effekt som den motion-blur man ofte ser udnyttet på især konsolspil afviklet med 30 fps. Resultatet af OLEDs hurtige pixelresponstid er at bevægelser i 24 fps materialet, grundet den hurtigere/skarpere pixelresonstid kommer til at fremstå mere skarpt og hakkende, da 24 fps, der har historiske teknologiske begrænsninger som baggrund (men er dag er hvad folk har vænnet sig til at associere med film) er utroligt lidt og i praksis ALT ALT(!) for lidt til f.eks. glidende panoreringer. Du kan betragte framerate som en temporak opløsning, og da OLED er god til at formidle temporal opløsning er den også god til at afsløre shortcommings i materialet i den forbindelse.

Omvendt er fordelen at OLED’s hurtige responstid giver ekstremt klare og skarpe billeder under hurtige bevægelser, f.eks. i 50-60 fps video materiale og især i PC spil med f.eks. 120-144 fps.

Så det er egentligt ikke TVet det er galt med, men materialet der ofte har alt for lave framerate.

Alternativt kan det også være TVets motion compensation du ser, hvis det er slået til, da den slags, især med Samsungs post-proccesing, har det med at kunne introducere nogle artefakter i billedet.
Af Supergris
rapzak skrev: 03 aug 2025, 19:16 Vi kom som jeg skrev tidligere fra et 50PZ700 plasma.

og som andre skriver så er der meget lyd, så på lyse scener er det ikke et problem, men mørke scener, der banker det igennem, som var det slukket...
Det må vist være i en anden tråd!

Jeg forstår ikke, hvad det er du skriver, med lyd der banker igennem, som var det slukket?
Læs det jeg har gemt af citeringen.
EDIT: Nu jeg læser det igen, vil jeg tro, der i stedet for "lyd" skulle stå "lys", men stadig synes jeg ikke, det rigtig giver mening?
Hvad er det, der banker igennem?

Noget af en fin pris, du har fået det til; hvor har du fundet det?
Jeg vil ikke mene, du er gået meget på kompromis, så tillykke med den fede skærm.
Jeg har selv lige købt et 77" LG C4, som der var 4-timetilbud på til omkring 10 af de lange, men jeg venter på, det bliver leveret til butikken...
Af rapzak
Jeg har rettet til lys ja...
Selvom stuen var helt dunkel, når der kommer mørke scener kan man klart se genskin i de mørke områder, selvom det kun var svagt lys bagvedd er kom udefra.. dunkel lys...
Så længe det er en lys scene, ser man intet...

https://www.gamingoase.de/de/samsung-s9 ... 90dat-2024
Det er sat 50€ ned siden jeg købte det..
Det kom fint på en palle, dog til en adresse i flensborg.
Aktionen med telefon gælder ikke længere...
(Ser ud til levering til DK koster 150€)
Af nestla
Hvad med garanti på stort tv?
Har producenten en garanti hvor de henter og bringer på adressen eller evt reparerer på adressen?
Gælder det også ved køb i Tyskland, når man bor i Danmark?
Ved Elgiganten og Power kan man købe forsikring som har rep hjemme og burn-in garanti har jeg fundet ud af. Kan sådan en forsikring købes til køb i Tyskland?
Priserne er jo noget bedre i Tyskland. De har konkurrence som vi næsten ikke har i Danmark. Elgiganten og Power tager sjovt nok præcis samme pris på mange varer.
Af Supergris
Du kan sikkert godt få lov til at købe en forsikring under de betingelser, du spørger ind til, men prisen ville være så høj, at det aldrig ville kunne svare sig, med mindre du VED på forhånd, at TVet vil gå i stykker!

Jeg synes nu nok, der er konkurrence at finde i Danmark.
Med prisgaranti ville det ikke være specielt smart at gøre andet end at tage samme pris, men det er nu alligevel langt fra altid tilfældet, hvor det så bare er et spørgsmål om at åbne munden, og minde dem om hvad de lover...
Af rapzak
Efter hvad jeg kunne læse mig til, så kører de med europæisk service på garanti..
Ellers så bor jeg så tæt på grænsen jeg må flytte det til den tyske adresse... pain in the ass, ja.. men håber da ikke det bliver nødvendigt heller...
Jeg lærte dog at jeg ikke kan få den telefon der var i den bundle pga. 2 små detaljer, skrevet langt inde i deres bundle paragrafer... så pas på med det...
exvis her er det et EQ og andre steder TQ... det var jeg ikke opmærksom på...

https://www.computersalg.dk/i/21074355/ ... content=96