Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvad er bud på en fornuftig streamer, som

A. Ikke er et Apple TV
B. Ikke understøtter Dolby Vision (heller ikke LLDV)

?

Må meget gerne have ordentlig håndtering af frame rate osv.

TLDR; Min tese er a DV ikke tonemapper ordentligt på displays som ikke har høj nok brightness (say minimum 700-1000 nit) og da jeg er ret sikker på at mit Apple TV tonemapper via LLDV selv når output står til HDR10, skal jeg bruge en garanteret DV fri kilde O_O
Ingen andre streaming-dimser håndterer frame rate osv. ordentligt.

Apple TV tonemapper ikke DV eller via LLDV. HDR10 streams er helt separate fra dem med DV. Ligesom SDR-udgaven er, hvis tjenesten tilbyder dette.
ATV kan ikke tonemappe noget som helst.
Jeg kan observere at DV materiale han en tendens til at virker mørkere på mit 500 TV i forhold til mit 900 nit TV (uanset om der outputtes DV eller HDR10). Det synes jeg ikke i samme grad gør sig gældende med HDR10 materiale. Derfor mistanken om at ATV konverterer fra DV til HDR10 (hvilket som sagt er bekræftet fra anden side). Tænker det kan afkræftes med en streamer uden nogen form for DV support eller en boks der kan ændre den edid ATV ser. Sikkert en and, men så er det prøvet :)
Apple TV 4K konverterer ikke. "Konverteringen" sker i masteringstudierne, altså når indholdet enkodes. Her laves master-kopien i Dolby Vision og softwaren outputter så en ekstra HDR10 og SDR version.

Alle streamingtjenester har så adskillige kopier af samme indholdstitel liggende i SDR, HDR10, evt. HDR10+ og Dolby Vision. Og hver kopi i adskillige opløsninger/bitrater.

Så vidt jeg husker kan man fravælge Dolby Vision på Google Chromecast og Google TV Streamer, altså så den i stedet outputter HDR10 versionen fra streamingtjenester. Jeg skal dog dobbelttjekke før jeg kan be/afkræfte. :)
Ja vælg af format kan være manuelt med Google TV. så alt kan deaktiveres. Dolby Vision, HLG. HDR 10, HDR 10+.
Rasmus Larsen skrev: 02 jul 2025, 11:25 Så vidt jeg husker kan man fravælge Dolby Vision på Google Chromecast og Google TV Streamer, altså så den i stedet outputter HDR10 versionen fra streamingtjenester. Jeg skal dog dobbelttjekke før jeg kan be/afkræfte. :)
Kan man ikke det på Apple TV med et normalt OLED TV?
Tak for svar!

Jeg har nu A-B testet med Google TV, hvor jeg hurtigt kunne skifte mellem HDMI inputs, hvilket gjorde det meget nemmere at se evt. forskelle.

Umiddlelbart har Apple TV og Google TV ens billede ved Dolby Vision content, når de er sat til at outputte HRD10 (match dynamic range fra).

Desuden er HDR10 billedet noget anderledes and Dolby Vision, i hvert fald med det materiale jeg testede på LG B3. Især bedre gradueringer fra mellemtoner over i specular highlights (f.eks. ansigter) og bedre farvemætning, dog en anelse mindre bright i highlights.

Altså, tror jeg ikke min antagelse om at ATV konverterer DVLL til HRD10 holder. Desuden var DV klart at foretrække, i hvert fald på det materiale jeg tjekkede.
Der findes mange uinformerede holdninger og påstande derude på det store indernet.

For eksempel er jeg flere gange stødt på en hårdnakket idé om, at en af Sonys UHD-afspillere skulle være regionsfri på Blu-ray-delen, inde på r/4KBluray.

Tricket er at vide hvem man kan stole på. Det er blandt andet undertegnede og Rasmus ;)
Senest rettet af Naiera 19 jul 2025, 18:48, rettet i alt 1 gang.
Ja, lidt træls da jeg fik info til at bakke min (forkerte) antagelse op, fra en der gnubber albuer med nuværende/tidligere Dolby, Harmon og Lucasfilmansatte, så tog det derfor for gode varer. Han er dog primært akustikker og nok alligevel undskyldt :-)