Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af JornH
I ved det nok ;)

Jeg købte et nyt Soundbar med ekstra højtaler til ca. 1500 kr. men ville ikke købe den billigeste, men heller ikke en ret dyrt. Efter nogle timers forsøg fik jeg den ikke til at give et lyd fra sig! Jeg kørte ud og købte en billig, den virkede med det samme, jeg var lige nede ved forhandleren af den dyre, og fik en brugsanvisning, men det var bare den samme som jeg havde læst uden held. Men nu det dumme, jeg havde ikke sat HDMI kabelerne ret i TVet, nu virker det! Jeg kom til at tænke over jeg måtte have gjort det forkert…
Af JornH
Btw, i har sagt det er besværligt som mig at bruge seperat remote til Soundbaren, men nu virker det den tænder sammen med TVet…
Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja, det er ganske som din Nokia box som også kan betjenes via CEC med TV Remoten.
Jeg har på et tidspunkt bøvlet i 30 minutter med tilslutning af mine to monitors efter at have haft alt skilt ad og puttet i nye kabelkanaler. Til sidst fandt jeg ud af, at de to stik jeg prøvede at sætte i min PC var fra samme kabel, som blot var ført retur i kabelkanalen… Og jeg havde dermed sat mine to monitors sammen i stedet.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er jo hvad der kan ske i sådan et tilfælde når der er flere af samme type kabel/stik.
Af JornH
Mit TV står i et hjørne, så det ikke er let at læse hvad der står ved de enkelte stik og jeg har ikke selv sat TVet til.
så vidste ikke der er et special arc HDMI stik, efter at have brugt soundbaren, må jeg da indrømme at det er lettere den tænder automatisk. :)
Brugeravatar
Af KimKaos
HDMI Arc er ikke et specielt stik - HDMI ARC er en indbygget teknologi i HDMI kabler.

Så alt i alt sikrer HDMI ARC at du kun behøver ét enkelt stik til hjemmebiografen, og kan altså igennem et helt normalt HDMI kabel overfører lyd fra dit fjernsyn til et eksternt højttalersystem eller soundbar.

Du sparer dermed en masse besvær og kabelrod, da det hele ordnes igennem det samme optiske HDMI kabel

Mere info om teknologien:

https://www.avxperten.dk/blog/hvad-er-h ... 1okGH_qepD
Af Supergris
Jeg vil lægge hovedet på blokken og påstå, at der i dette tilfælde med "et special arc HDMI stik" hentydes til, at der som regel kun er ét af HDMI-stikkene, der understøtter ARC, hvilket gør det "specielt"!
Det har altså ikke noget med udformningen at gøre...
Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja det kan jo kaldes specielt, når det har ARC, for det har de øvrige HDMI porte ikke.

Jorn.
HDMI ARC er ikke nyt, det har været på TVer i mange år, det er også på mit 12 år gamle Samsung.
Af JornH
Ja, er også på min. Gl. Samsung, da jeg ikke kunne få det til at virke ville jeg spørge her, men før jeg fik gjort det fik jeg den Soundbar til at virke, som Supergris skriver skal baren bare tilsluttes i ret HDMI indgang…
Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja det er en betingelse for at fungere korrekt at det er den HDMI Port der har ARC. (lyd ud). De øvrige er kun Input.