Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xabo
Hej alle.

Mit efterhånden gamle Thomson TV synger på sidste vers, ser det ud til. Jeg skal derfor til at kigge efter et nyt TV.

Jeg går dog med en indre debat, om hvilket af disse to, ville være det bedste valg.

S90D 65" eller 77":
Pros:
Bedre billede, QD-LED.

Cons:
Ingen DTS
Samsung har nerfed lys styrken

LG C4 65" eller 77":
Pros:
Billigere

Cons:
Reflekterne skærm

Jeg er på ingen måde ekspert, så har prøvet at se og forstå en masse videoer og læst flere af de tråde som er blevet oprettet her inde.

Valget var først på C4, men efter jeg så hvor reflekterende skærmen var, tog jeg kig på S90D, som har et virkelig flot billede. Det virker dog bare til at der er rigtig mange af deres skærme hurtigt går i stykker eller oplever fejl.

Jeg kiggede også først på 65", men er gået en liiiiille smule hen mod 77", nu hvor jeg alligevel skal ud med den store pengepung. Men kan det betale sig? Hvad får jeg ud af det?

>>>>!REDIGERET!<<<<
LG G4 65" er nu også med i debatten om hvilket jeg skal gå med.

Håber i har lyst til at hjælpe mig lidt her, da jeg er total noob. O_O
Senest rettet af xabo 15 jul 2025, 22:45, rettet i alt 1 gang.
Jeg synes der er så meget data derude og så mange subjektive holdninger at du bør kunne placere dig selv til et valg.

Jeg synes bare lige med det her at jeg klart ville gå efter mest for pengene. 77" er markant større end 65" og forskellen i billedekvalitet er så lille efter min mening at jeg ville gå efter det billigeste.
Hvad angår skærmoverflade er det slet ikke noget jeg har i betragtning da jeg ville tilpasse omgivelserne i boligen hvis jeg havde det mindste mistanke. Men ville typisk have erfaringen i forvejen da man mange gange har et TV i forvejen og er derfor gennemtestet i boligens omgivelser om hvor stort "problemet" med genskin er i forvejen. Boligen og solen skal ikke "diktere" om jeg skal købe et TV med mat overflade, da jeg ved at blanke skærmoverflader også har fordele.
Det lyder lidt som om at du har lavet din research og at du egentlig hælder mest til bestemt model men er bekymret og kan ikke beslutte dig udelukkende pga du er i tvivl om hvor meget betydning den "reflekterende" skærm har.
Der er min holdning at det ingen betydning har og at man bør forbedre lyset i omgivelserne i boligen og "korrekt" placering af TV uanset om der er tale om mat eller blank skærm. Ligesom man også bør forbedre akustikken i boligen hvis man feks har problemer med rumklang og for at forbedre lydkvalitet.
Hvis den er hel gal er det heller ikke værre end at man kan prøve og levere tilbage som fortrydelse.

håber det kan bidrage lidt til din research.
Af RigVader
Helt klart 77"!

Har selv haft et fint 77" (LG A1) og et bedre 65" (panasonic OLED) hjemme på samme tid og når det kom til oplevelsen var der ingen contest.

Og så er C4 altså et virkeligt godt TV! Buy with confidence.

P.S. 90D har da vist også reflekterende skærm og lider der ud over af at sort bliver mere gråligt når ambient belysning rammer quantum dots.
Af Supergris
Der er jo også lige panellotteriet at tage hensyn til med S90D, hvor 65"en har QD OLED-panel, så nogle af kommentarerne knyttet til denne, gælder kun for denne størrelse.

PeterD, er det 65" eller 77"-versionen, du hentyder til?
Overmættede farver er noget, man kan indstille sig ud af, hvis det er tilfældet på visse af profilerne, og QD OLED har absolut de bedste, mættede farver, som ikke på nogen måde er unaturlige...
Af xabo
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 15 jul 2025, 05:40 Jeg synes der er så meget data derude og så mange subjektive holdninger at du bør kunne placere dig selv til et valg.

Jeg synes bare lige med det her at jeg klart ville gå efter mest for pengene. 77" er markant større end 65" og forskellen i billedekvalitet er så lille efter min mening at jeg ville gå efter det billigeste.
Hvad angår skærmoverflade er det slet ikke noget jeg har i betragtning da jeg ville tilpasse omgivelserne i boligen hvis jeg havde det mindste mistanke. Men ville typisk have erfaringen i forvejen da man mange gange har et TV i forvejen og er derfor gennemtestet i boligens omgivelser om hvor stort "problemet" med genskin er i forvejen. Boligen og solen skal ikke "diktere" om jeg skal købe et TV med mat overflade, da jeg ved at blanke skærmoverflader også har fordele.
Det lyder lidt som om at du har lavet din research og at du egentlig hælder mest til bestemt model men er bekymret og kan ikke beslutte dig udelukkende pga du er i tvivl om hvor meget betydning den "reflekterende" skærm har.
Der er min holdning at det ingen betydning har og at man bør forbedre lyset i omgivelserne i boligen og "korrekt" placering af TV uanset om der er tale om mat eller blank skærm. Ligesom man også bør forbedre akustikken i boligen hvis man feks har problemer med rumklang og for at forbedre lydkvalitet.
Hvis den er hel gal er det heller ikke værre end at man kan prøve og levere tilbage som fortrydelse.

håber det kan bidrage lidt til din research.
Super fedt svar! Tak for det.

Nu over jeg faktisk en del LG G4 65".
Ville dette være det bedre valg, frem for de andre?
Af xabo
PeterD skrev: 15 jul 2025, 06:14 2 gode skærme.

Du kan ikke gå forkert med nogle af dem

https://www.avforums.com/threads/lg-c4- ... d.2509700/

https://www.avsforum.com/threads/77%E2% ... 4.3321406/

Reflekterende skærm når der vises udsendelse på det eller med sort skærm ?

Har C4 dog lidt bedre billedbehandling og knap så overmættede farver ( mere naturlige farver) end Sammy ?
Jeg er nu gået hen og blevet lidt små lun på et 65" LG G4, men er det fornuftigt?
Af xabo
RigVader skrev: 15 jul 2025, 12:58 Helt klart 77"!

Har selv haft et fint 77" (LG A1) og et bedre 65" (panasonic OLED) hjemme på samme tid og når det kom til oplevelsen var der ingen contest.

Og så er C4 altså et virkeligt godt TV! Buy with confidence.

P.S. 90D har da vist også reflekterende skærm og lider der ud over af at sort bliver mere gråligt når ambient belysning rammer quantum dots.
Ja, C4 virker til at være suveræn, men er det lige frem så meget bedre at gå en størrelse op?

Her tænker vs et LG G4 65", som jeg har fået øjne lidt op for
Af xabo
Supergris skrev: 15 jul 2025, 13:38 Der er jo også lige panellotteriet at tage hensyn til med S90D, hvor 65"en har QD OLED-panel, så nogle af kommentarerne knyttet til denne, gælder kun for denne størrelse.

PeterD, er det 65" eller 77"-versionen, du hentyder til?
Overmættede farver er noget, man kan indstille sig ud af, hvis det er tilfældet på visse af profilerne, og QD OLED har absolut de bedste, mættede farver, som ikke på nogen måde er unaturlige...
Ja, det havde jeg godt læst. Latterligt at det kun er S90D 65" der har QD-LED. Udover det havde de nerfed TVet også via patch..
Af Supergris
QUANTUM TV er den største krejler, der absolut ingen forstand har på TV og indstillinger af disse!
Han kan åbenbart heller ikke regne!
I den første video, påstår han, at man mister 38 % i peak lysstyrke ved at update via firmware, men ifølge sine egne beregninger er det faktisk mere end 60 %, man mister.
Hans regnestykke, som udføres ved at dele det påståede nuværende lysstyrke med den oprindelige og gange med 100, indikerer, hvor meget lysstyrke der er tilbage efter opdateringen, altså 38 % af det oprindelige, hvilket ikke giver nogen som helst mening, og ville kunne ses med det blotte øje uden problemer!

Med nogle af de første modeller, blev de dog afsløret i, at firmwaren var skruet sådan sammen, at de viste helt fantastiske tal, når de blev udsat for nogle af de tests, som diverse reviewere førte dem igennem, så de har ikke altid rent mel i posen...

Her, en video, der modbeviser hvad QUANTUM TV hævder:
Af xabo
Supergris skrev: 16 jul 2025, 07:47 QUANTUM TV er den største krejler, der absolut ingen forstand har på TV og indstillinger af disse!
Han kan åbenbart heller ikke regne!
I den første video, påstår han, at man mister 38 % i peak lysstyrke ved at update via firmware, men ifølge sine egne beregninger er det faktisk mere end 60 %, man mister.
Hans regnestykke, som udføres ved at dele det påståede nuværende lysstyrke med den oprindelige og gange med 100, indikerer, hvor meget lysstyrke der er tilbage efter opdateringen, altså 38 % af det oprindelige, hvilket ikke giver nogen som helst mening, og ville kunne ses med det blotte øje uden problemer!

Med nogle af de første modeller, blev de dog afsløret i, at firmwaren var skruet sådan sammen, at de viste helt fantastiske tal, når de blev udsat for nogle af de tests, som diverse reviewere førte dem igennem, så de har ikke altid rent mel i posen...

Her, en video, der modbeviser hvad QUANTUM TV hævder:
Skal jeg være ærlig? Så havde jeg det godt lidt på fornemmelse, da jeg så hans videoer. :D

Ulækker markedsføring i forhold til det med reviews.
Af xabo
Jeg har som sagt kigget på G4 og overvejet at købe det.

Det er billigst hos DustinHome, men har læst et rigtig dårligt opslag på et andet forum, så har kigget på Elsalg.dk.

De har fysiske butikker, hvilket jeg gerne vil have og de har gode anmeldelser. Men er det ikke et lidt "underligt" sted at købe et TV?

https://elsalg.dk/lg-oled65g45lw-aeu-ol ... OeEALw_wcB