Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Firefox
Jeg har en gammel forstærker NADT758, som jeg er utrolig glad for :-)

Normalt er den helt stille.
Men her i dag, da jeg tændte den, summede den ret højt, hørbart, og jeg spillede ikke højt.

Jeg slukkede den, tændte igen og alt var normalt.

Jeg har haft den i 10 år.

Gør forstærkere det en gang imellem.
Måske er den bare ved at være "træt" ?
Brugeravatar
Af Naiera
Det kunne godt lyde som noget coil whine, og per min yderst ukvalificerede vurdering kommer det nok til at ske igen. Den er selvfølgelig ikke så gammel som man gerne ville have den skulle blive, men den har trods alt klaret 10 år.
Af Firefox
Ah okay.
Hvis det bare sker "en gang imellem" vil jeg godt kunne leve med det.

Jeg håber dog ikke at det bliver et permanent problem.
Brugeravatar
Af Naiera
Jeg fik ikke udtrykt mig klart nok, men jeg tror altså, at den kunne være på vej til at gå nedenom og hjem. Som sagt, så fik du da ti år ud af den... Tilsvarende i dag koster trods alt ti stærke, så forhåbentlig vil nogen kunne reparere den?
Af Supergris
Ingen grund til at tage sorgerne på forskud. Det, du forklarer, kan skyldes så mange ting, faktisk drillede min AV-reciever også for et par uger siden, hvor den bare lukkede ned, med det samme jeg tændte den; ligesom om der var en kortslutning et sted, så jeg tjekkede alle kabler og tog strømmen til næste dag, hvor der ikke været noget siden.

Skulle det ske den ikke tænder, har den klaret opgaven godt.

Den er vel snart 15 år gammel, så den har ikke 4K-gennemgang og Atmos...

Det drejer sig om Sonys tidligere topmodel:
https://www.whathifi.com/sony/str-da5400es/review
Af Firefox
Ah okay.
Ja du har ret.
Jeg vil ikke tage sorgene på forskud :-).

Kan det evt opstå, pga svag strømforsyning i stikdåsen hvor min reciever er tilsluttet ?
Af Supergris
Det kunne lyde som en blæser, der er ved at blive slidt. eller den er smudset til med støv, som giver lyd fra på grund af ubalance ved visse omdrejninger, men det er kun spekulationer.
Du kunne jo prøve at skille den ad og rense den indvendig...
Af Firefox
Ah okay.
Jeg er ikke glad for at skulle skille den ad.
Men jeg kunne måske bruge en slags kompressor og sprøjte luft ind i forstærkeren ?
Brugeravatar
Af hans123
Støv skal ud ikke ind

Men skru låget af og se om den er fyldt med støv.

Plejer ikke at være en kæmpe opgave