Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Hej,

Min gamle surround anlæg (Yamaha RX-S601D + Klipsch Quintet 5.1) kan ikke mere, så skal have nyt.

Har de sidste år ikke haft baghøjtalere, da de ikke kom op efter flytning, Indenrigsministeren sagde nej!

Så er klar på en Soundbar

Har et 65” LG C1, alt kører via AppleTV 4K

Har ellers rent Apple setup, iPad, iPhones, Apple Home, Home Pods etc.

Spiller musik via Airplay til HomePod 1st gen, da Yamahaen ikke understøtter Airplay 2

Nyder film med surround lyd, og der må godt være smæk for skillingerne. Høre lidt musik, men går ikke meget op i det.

Har google meget, og tror jeg har besluttet mig for Samsung Q995D, ca 7.000,-
kommer ikke til at bruge bruge bag højtalere, måske kommer de op som front i stedet.

Alternativet er Sonos Arc Ultra med Sub4, men den koster ca 13.500,- - Har hørt den uden sub, men da er den tynd.

Er det dumt at købe Samsungen ?
Kender ikke rigtig noget til Samsung Soundbar, har selv SONOS.
Syntes Arc Ultra er en fantastisk Soundbar og har pænt med bas, kræver dog man lejer lidt med indstillingerne (den har en indbygget mini sub) Dog er der ingen tvivl om en Sub 4 gør en kæmpe forskeld. Bruger Airplay 2 til at høre musik på højtalerne og det virker perfekt
Elsker mit system så kan kun anbefale det på det kraftigeste..

Syntes der var noget med man man kunne tilslutte HomePod til ATV og derved bruge dem som Tv højtaler, hvor god lyden er aner jeg ikke.
Tak for foreløbige svar.

Jeg skal måske genoverveje Sonos Arch Ultra, og prøve at starte uden Sub, og se om jeg kan leve med den indbyggede sub... - Jeg kan jo altid tilkøbe en sub.

WAF faktoren er også en del højere med Arc Ultra, og hvis både front satelitter og sub kan undværes, stiller det mig jo bedre i fremtidige forhandlinger med Indenrigsministeren 😬

Min bekymring med Arc Ultra har primært været prisen, men uden Sub er prisen næsten den samme om Samsung. Sekundært har det været alle de problemer der har været med Sonos app......

Kommer ikke til at bruges Sonos i andre rum, der holder vi os til Homepods.

Kommer ikke til at investere i et dedikeret Surround setup, det tid er forbi.

Overvejede 2 Homepods, og har prøvet at sætte min Homepod 1st. gen op som TV højtaler i AppleTV og til alm. tv og musik tror jeg det vil være fint, men til film tror jeg ikke jeg bliver tilfreds, og her er der ingen mulighed for at udvide med woofer. Jeg vil enten skulle finde en brugt Homepod 1st gen, eller købe 2 nye Homepods - Så den løsning bliver det ikke.

Tror jeg må i Elmutanten igen, og lytte til Arc Ultra uden sub - Synes dog det er lidt svært at bedømme surround sound i det store lokale med meget højt til loftet.

Jeg har læst reviews på Rtings, Whats Hifi og slevfølgelig her på Flatpanels, og begge løsninger får jo super anmeldelser

Et enkelt spørgsmål: Soundbaren skal ligge på møbel under TV'et (65" LG C1), der er indfældet i en Akustikpanel væg, har det nogen betydning at væggen bag ved soundbaren dæmper lyden ?

Rasmus, du har jo testet begge soundbars (og også HomePod setup), har du en kommentar ?

Tak
Tak for input, endte med købe en Arc Ultra uden Sub i eftermiddag

Det gjorde ondt i krejler genet

Ha lige sat den op er er indtil nu positivt overrasket, og tror jeg fremover kan leve uden sub.

Det giver mange point hos Indenrigsministeren, og de skal bruges klogt

Tak for input

En ting som jeg umiddelbart ikke kan få til at virke er ganske alm. Airplay f.eks. fra DR Lyd

Soundbaren dukker op med navnet på det rum jeg har placeret den i: Stue, Pool eller hvad jeg nu vælger, og beder om en airplay kode ??
Har prøvet 0000 eller 1234

What to do
Gz med den nye soundbar - og værdifulde point hos det eneste væsentlige magtorgan :)

Ville personligt godt kunne have anbefalet Q995D, men nu har du købt og er glad for ARC’en, so no need (- synes nu også en af argumenterne for den er baghøjtalerne, som du i givet fald ikke ville have benyttet.) :)

Out of curiosity: hvad endte du med at slippe for den?
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 23 jun 2025, 21:31 tabula rasa har du fået styr på din resonanssub i hjørnet. Har du været nede på gulvet og kravle rundt i hele boligen. Det gør man kun 3 gange frivilligt i ens liv. Første gang som baby, anden gang på LSD og tredje gang når man skal "finjustere" sub.
Hahahaha…. Men nej, desværre. Har haft ret meget at se til de seneste uger. Ikke engang fået fikset mine mere ‘tekniske’ lyd-udfordringer (fordi jeg bare ikke har fået skrevet indlæg) :( Er dertil ved at skifte lidt møbler, så forsøger først en subcrawl når nye møbler på plads - dels for at se, om den overhovedet kan flyttes pladsmæssigt (which I really hope!), og dels fordi de nye møbler ændrer akustik (hvilket allerede er tilfældet).

Ps…flueben ved både 1. og 2. gang :D