Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dastey
Jeg er på udkig efter et nyt TV og har egentligt besluttet mig for jeg gerne vil have et med Google TV.
Jeg er mildt sagt træt af WebOS, synes der er alt for mange problemer med det og eftersom mit LG tv er fra 2017 er der mange apps som ikke er opdateret til det.

Jeg ønsker derfor et Google TV på 65". Lige pt. har jeg 55" fra LG.
Mit brug er hovedsagligt Serier/Film på Plex, Netflix, Disney+ og HBO Max.

Mit budget er max 15.000 kr. (gerne mindre) og har kigget på købsanbefalinger.
Umiddelbart ser det ud til Philips OLED809 er en god mulighed. Er der andre på markedet som passer til mine behov som har mere værdi til prisen eller er Philipsen et godt køb? Lige nu står den til ca. 13.000 kr.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Der er flere TVer på markedet med Android/Google TV, Philips, Sony, TCL, Sharp og Hisense.
Af Supergris
Det lader til, han ønsker OLED, hvilket diskvalificerer de fleste af dine bud.
Jeg vil i stedet pege på LG C4 og så tilføje en ekstern streamer, hvis man mener, man ikke kan leve med WebOS.
Operativsystemet burde være langt nede på listen, når der skal vælges TV...
Af henrik.yde
Jeg har selv et Philips OLED809 i 77 tommer, i 65 tommer koster det pt 13000,- kr, hvorimod LG C4 som har det samme panel koster 10000,-kr. WebOS bliver i øvrigt opdateret på lige fod med Android/Google TV, og når det er slut kan man altid supplere med en streamer, som andre skriver. Personligt havde jeg nok selv valgt B4 i 77 tommer, som fåes til ca 12500,- kr, eller Samsung S90D som fåes til 14000,-kr.
Størrelsen på et kommende TV, bør også være med i overvejelserne, hvis man har plads til
det selvfølgelig.
Senest rettet af henrik.yde 09 jun 2025, 11:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af disqus_Cr1DFvT0xq
Hvad er det for et LG tv du har?
Hvis du vil have/prøve google TV havde jeg købt en streaming boks til det nuværende TV og ventet lidt og luret på nyt TV i lidt længere tid og slået til ved et godt tilbud. Det vil give dig noget mere luft at tænke i. Det er bare hvis tv'et ikke fejler noget og du egentlig er nogenlunde tilfreds.
2025 modeller er jo lige kommet ud og vil med sandsynlighed falde i pris stille og roligt.

Hvis du egentlig ikke har brug for Googles økosystem, vil jeg endda klart anbefale at du prøver at overveje Apple TV 4K, det fungere også fint uden at man behøver alle mulige andre apple dimser.
Og når du har en streaming boks behøver du heller ikke tænke på hvilket OS dit kommende TV skal have eller har.
Hvis du ikke har erfaring med sådan en ekstern boks, så vil jeg bare lige nævne at det virker som om den slet ikke er der, altså når du tænder/slukker for dit TV og kan bruge valgfrit fjernbetjening.
Af Dastey
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 09 jun 2025, 05:38Hvis du egentlig ikke har brug for Googles økosystem, vil jeg endda klart anbefale at du prøver at overveje Apple TV 4K, det fungere også fint uden at man behøver alle mulige andre apple dimser.
Jeg havde overvejet lidt at købe Google TV Streamer 4K.

Hvad er forskellen på Google og Apple i dette tilfælde? Udover jeg går ud fra de bruger hver deres app store.
Kan se Google er 300 kr. billigere
Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja en extern enhed vil være bedre, der man påå TVer, så er deres OS bagud, se på f.eks de nyeste fra Sony, de har Android/Google TV V12, det er længe siden en extern enhed fik den version. De burde have V14, som kom i Oktober 2023. Version 12 bliver ikke længere vedligeholdt.
Hvad angår æblemand versus Google, så er Google mere åbent.
Af JornH
Man der er nogle ting der kun kan ses med den dyreste ATV, i bedre features og kvalitet…

Vedr. nyt Philips tv har Elgiganten en nedsat til 5555 kr. der er 10.000 kr nedsat en OLED. Men

Jeg ville købe en Samsung…
Af Dalgaard87
Jeg er lige i samme båd - har været så glad for mit Sony tv med alle apps, hurtigt styring osv.

Der er sku noget forkert ved at købe et tv til +20.000kr og så samtidig skulle købe en boks at streame fra fordi TVets OS er noget l...

Sony tv er bare så pokkers dyre. Har kigget meget på xr90, men det er også + 20.000 kr og det samme er A95.
De er dælme dyre de Sony tv
Af PeterD
JornH skrev: 09 jun 2025, 11:00 Man der er nogle ting der kun kan ses med den dyreste ATV, i bedre features og kvalitet…

Vedr. nyt Philips tv har Elgiganten en nedsat til 5555 kr. der er 10.000 kr nedsat en OLED. Men

Jeg ville købe en Samsung…
Det vil du jo næsten altid uanset hvad, men spørgsmålet er om Philip er bedre og så slipper man både billigere og for det famøse "billedlotteri" hvis man går efter S90D

Hvorfor er det så svært at melde klart ud ?

viewtopic.php?f=2&t=54728&view=unread#unread

Nu er det jo så ligemeget, da overskriften siger "GoogleTV"
Brugeravatar
Af disqus_Cr1DFvT0xq
ja det er rigtigt, men desværre så viser bare alle erfaringer indtil videre med smart TV at de medfølgende styresystemer ikke holder i længden. Jeg er ikke helt sikker på hvor "problemet" er, det er også lidt irrelevant, men jeg vil gætte på at der er mange og flere aspekter i det, lige fra en lidt for sløv chip for at holde produktionsomkostningerne nede, og dårlig softwareoptimering, spare omkostninger til vedligehold af software i lang tid og også kun måske :) en spekulation i at man gerne vil have salgsmøllen af nye TV kørende.

Jeg har aldrig i daglig brug, brugt TV'ets styresystem. Jeg har feks brugt Apple TV HD fra 2015 som idag er stadig ligeså flydende kørende som fra dag 1 og nu lyder rygterne at denne boks forsætter med den kommende software version. Så kommer den til at runde 11 år. Og derfor er vel oplagt at de nyere bokse kan det samme medmindre Apple går konkurs eller lukker produktet ned.

Når jeg kigger efter TV til venner, familie og bekendte skænker jeg ikke TV OS en tanke, det er TV kvalitets spec og så anbefales også Apple TV 4K. De har siden aldrig spurgt mig om problemer eller om hjælp til Apple TV.
Af Dalgaard87
Jeg har aldrig prøvet det, men er det som i gamle dage med paraboler, dvd afspillere, 3 fjernbetjeninger osv ?
Skal tv tændes, Apple tv tændes, skiftes input og bruge nr 2 fjernbetjening for, at styre apple tv boksen?
Brugeravatar
Af disqus_Cr1DFvT0xq
:) tager du gas på mig. Nej det virker via HDMI cec porten på TV. Som er en standard funktion på alle TV i dag som gør at tilsluttet enheder kan snakke sammen om fælles kontrol. Hvor tv slukker når boksen slukkes og omvendt med tænd og styring af lydkontrol med 1 fjernbetjening.
Af Dalgaard87
Se det vidste jeg intet om - Det er sku smart :)
Stadig for dårligt at skulle købe ekstern boks for bedre OS, men det er jo faktisk smart nok når det kører på den måde :)