Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Roger - tak for uddybelse, Discus.

Jeg er relativt ny, når det gælder egne erfaringer med sub - derfor jeg ikke kunne dy mig for at spørge (selvom det hijackede tråden lidt…hehe).

Flere punkter er jeg helt på linje med: ikke mindst rumlen, og naboer - ingen tvivl om, at min underbo og lejligheden ved min side, lider under min nylige glæde over sub og insisteren på høj lyd under film :D P.t. står min egen i et hjørne (dog lidt ude fra væggen) og bruges udelukkende til film/serier. Der står den mestendels af praktiske årsager, men håber at kunne flytte den lidt mere ‘væk’ og bagtil (af æstetiske årsager), når sofa og reol engang bliver rykket rundt, og så lave en subcrawl.

Med output mente jeg egentlig bare oplevelsen af ‘tyngde’ eller dybde i bassen (i mangel af bedre ord), udbredelse i rummet, og så det her med bedre at kunne høre/opleve lavfrekvenser. Men tror der her er en stor forskel på den ønskede ‘effekt, alt efter om der er tale om film/serier og musik, eller begge dele. Noget af det, der fungerer godt lige nu, er at bassen opleves ‘rundt i rummet’, og ikke som kommende eller udgående fra ét sted. Det gjorde den ikke, da jeg i starten forsøgte to andre placeringer. Rent fysisk kan jeg godt se, at potentialet for en rumlen øges jo tættere på vægge man kommer - det sker desværre også ind imellem hos mig, på visse lydmix af film (og én bestemt streamingtjeneste), og er enig i, at det altså ikke er noget man ønsker. Af samme grund har jeg tænkt mig at anskaffe nogle bedre ‘gummi’ fødder til subwofferen. Var bestemt ikke rumlen, jeg mente med output, og som ønskværdigt :)
Helt enig i at rummet bestemmer og der findes kun guidelines (måske med undtagelse af hvis man bruger f.eks. 4 subs). Derudover må man prøve sig frem, evt. med sub crawl eller målinger. Efter lang eksperimentering med setup og sub placering, brugte jeg endeligt Room EQ Wizard til at finde den optimale lytteposition og derefter subplacering og det er nat og dag (men det er i mit rum og hvor jeg havde friheden til at stille tingene som jeg vil). Før var sub volume og crossover point altid i flux og svær at naile. Med ordentlig placering er der megen mere elastik i begge indstillinger.
Hej Niels :)

Jeg købte selv for år tilbage et LG C8 65 tommer for alle mine sølle spare mønter ved Power, hvor jeg her med købte en udvidet garanti på 4 år fra Tryg Affinity. Helt tilfældigt opdager jeg en dag at jeg faktisk har en del døde pixel, i kanten rundt på hele tv'et. Jeg opdager til min store glæde at der er præcis 4 dage til min udvidede forsikring udløber. Jeg opretter en sag, tv'et bliver sendt til service center gruppen for at få et nyt panel, da de er det eneste autoriserede lg servicecenter. For at gøre et lang historie/forløb kort, så får jeg skiftet panel, men da jeg får det tilbage opdager jeg at farver der spænder hele vejen fra den ene side til den anden har forskellige nuancer, indtil jeg opdager at jeg nu lider under det samme som dig og MANGE ANDRE, desværre. Jeg har kørt en lang drænende sag både med servicecentergruppen og Tryg Affinity men er blevet spist af med det samme som dig, netop at grundet panelets Opbygning er disse forvrængninger helt normale. Som en anden klog gut skrev herinde kan dårligt billede aldrig blive en feature! Jeg tror desværre det er en umulig kamp mod giganten med det her bondefangeri. Jeg kunne forstå hvis det var et tv til 4000kr, men det koster de her OLED paneler jo desværre ikke. Dine billeder er som at se mit eget tv, det er bare pisse ærgerligt.