Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ribs
Jeg har læst og læst, spurgt og spurgt og synes jeg bliver dummere og dummere. Nogle gange får jeg decideret modstridende svar og det hjælper jo ingenlunde på det...

Så jeg har samlet nogle påstande (I hvert fald dem jeg kan komme i tanke om lige pt.) og skrevet hvad jeg mener/har hørt (Sandt eller Falsk). Så ville hører om der var nogen der gad kan kommentere på det - Bare sådan at jeg kan finde ud af om jeg er på rette spor.

- Plasma har bedre billede end LCD lige pt. - Sandt?

- Man får ikke fuldt udbytte af FullHD på en 42" i en afstand på 2,5 m - Sandt

- FullHD er at foretrække med et digitalt signal - Falsk

- Plasma er at foretrække med et digitalt signal - Sandt?

- Pioneer er toppen af poppen inden for plasma - Sandt

- Panasonic er toppen af poppen når man ikke har råd til Pioneer :) - Sandt

- En opløsning på 1365 x 768 er at foretrække, hvis man tilknytter en HTPC - Falsk?

- Der er intet der taler for eller imod LCD eller Plasma, når man tilknytter et medie center - Sandt

- LCD er at foretrække, hvis man tilkobler en HTPC - pga. burn-in - Sandt

Det var så listen som den ser ud pt. På forhånd tak for hjælpen!!
ribs skrev:- Plasma har bedre billede end LCD lige pt. - Sandt?
Generelt ja, men under nogle forhold kan LCD være at foretrække, fx. i et meget oplyst rum.
ribs skrev:- Man får ikke fuldt udbytte af FullHD på en 42" i en afstand på 2,5 m - Sandt
Tjek dette link: http://flatpanels.dk/fokusartikel.php?s ... tart_from=&
ribs skrev:- FullHD er at foretrække med et digitalt signal - Falsk
FullHD er generelt aldrig en ulempe, men i mange tilfælde kan det være komplet ligegyldigt. Tjek linket ovenover for en bedre (læs: længere) forklaring
ribs skrev:- Plasma er at foretrække med et digitalt signal - Sandt?
Hverken eller. God billedkvalitet er at foretrække, og her vil plasma som regel være vinderen, med få undtagelser.
ribs skrev:- Pioneer er toppen af poppen inden for plasma - Sandt
Det vil de fleste mene.
ribs skrev:- Panasonic er toppen af poppen når man ikke har råd til Pioneer :) - Sandt
Det vil de fleste nok også mene :)
ribs skrev:- En opløsning på 1365 x 768 er at foretrække, hvis man tilknytter en HTPC - Falsk?
Det kan man ikke sige så firkantet. Generelt skal du ikke hænge dig så meget i opløsninger. Hvis du med HTPC mener desktop-arbejde, altså Word, internet også videre, kan opløsningen ikke blive for høj. Mener du derimod til medie afspilning så er billedkvaliteten vigtigst, og opløsningen nær ved ligegyldig.
ribs skrev:- Der er intet der taler for eller imod LCD eller Plasma, når man tilknytter et medie center - Sandt
Jeg ved ikke helt hvad du mener her.
ribs skrev:- LCD er at foretrække, hvis man tilkobler en HTPC - pga. burn-in - Sandt
Som jeg skrev ovenover, det kommer an på hvad du skal bruge skærmen til. Under desktop-arbejde er der mange statiske elementer på skærmen, proceslinjen, ikoner, knapper og så videre. Disse elementer kan selvfølgelig brænde fast.
Til afspioning af film vil plasma som regel være at foretrække pga. det overlegne billede.

Håber du er blevet lidt klogere, ellers kan du bare spørge mere :)
Af zyckelmaster
Jeg er enig i "Frossenfisk's" tilbagemelding.

Dog vil jeg til punkt 1 tilføje, at det skal være et enddog meget oplyst rum (med sol direkte mod skærmen i en stor del af en tid du bruger skærmen), fordi de fleste plasma-skærme i dag er refleksbehandlet. Jeg har personligt en plasmaskærm (med refleksbehandling) stående i en stue med vinduer på begge sider - til venstre et stort vinue på 2,1 x 4,5 meter. og til højre to vinduer på 1,5 x 1 meter - m.a.o. en meget lys stue, og jeg har ingen problemer.
Af lenasmil
zyckelmaster skrev:Jeg er enig i "Frossenfisk's" tilbagemelding.

Dog vil jeg til punkt 1 tilføje, at det skal være et enddog meget oplyst rum (med sol direkte mod skærmen i en stor del af en tid du bruger skærmen), fordi de fleste plasma-skærme i dag er refleksbehandlet. Jeg har personligt en plasmaskærm (med refleksbehandling) stående i en stue med vinduer på begge sider - til venstre et stort vinue på 2,1 x 4,5 meter. og til højre to vinduer på 1,5 x 1 meter - m.a.o. en meget lys stue, og jeg har ingen problemer.
Det blir ´spænndende´. Vi har ikke mindre end 9 vinduer i dagligstuen - afventer 42PX80 O-O
Af Madsen
Lige et spørgsmål, når vi nu er igang med sandt eller falsk...

Har hørt at plasmaskærme mister kvaliteten efter hånden...?

Er det rigtig eller hvad?

Mvh.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
"Kvaliteten" er nok ikke det rigtige ord. Lysstyrken i skærmen falder med tiden, men vi snakker om en halvering af lysstyrken på 60.000 timer.

Jeg ved ikke hvor meget du normalt bruger din skærm, men hvis du nu bruger den 24 timer i døgnet året rundt, så tager det altså næsten 7 år før lyset er halveret...

Dette er gældende for både LCD og plasma. Der er ikke nogen forskel i levetid.
Af NoNameDesigndk
I hifiklubben nævnte ekspedienten at plasma slides.. altså at de til sidst ikke virker mere.. jeg ved ikke helt om han mente det med lyset, men det sagde han dog godt nok det ikke var.. nogen der ved hvad han kunne have refereret til ? han snakkede om alt lige fra 3 mdr. til flere år kunne de slides så de ikke virkede..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alt slides ved brug, men hvor han har fået disse informationer fra kan man godt undres over. Han burde i hvert fald få et crash-kursus i TV teknologi. Du er ikke blevet korrekt informeret i hvert fald.

Hvis han har ment at TVet simpelthen falder fra hinanden efter 3 måneder eller på anden måde holder op med at virke, så er det noget bras han forsøger at sælge. Alle produkter er designet til at kunne holde i mindst deres garantiperiode og et plasma-TV adskiller sig ikke fra andre typer TV hvis du blot behandler det ordenligt i de første kritiske timer mens plasma'en er ny.
Af NoNameDesigndk
det han snakkede om var "pærerne" i et plasma, at de ligesom normale pærer til sidst ikke virker.. (bare en sammenligning han lavede, ligesom de sammenligner deres hifiudstyr med dyre og billige biler .. ? ;))
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så snakker han bare om halveringstid, hvilket jeg allerede har beskrevet. Den er godt 60.000 timers halveringstid på et TVs lysstyrke, men det betyder altså ikke at TVet holder op med at virke efter denne periode!

Sælgeren har enten været opsat på at sælge dig noget bestemt (nok nærmest LCD) og derfor krydret lidt på fakta eller også så aner han bare ikke hvad han taler om.
Af NoNameDesigndk
Jeg tror det er det sidste.. ;) de to af dem i vores hifiklub virker ikke som om de har så forfærdeligt meget forstand på plasma.. en tredje har mere styr på det, da han selv har en 50" plasma ;)
Af Otto J
NoNameDesigndk skrev:I hifiklubben nævnte ekspedienten at plasma slides.. altså at de til sidst ikke virker mere.. jeg ved ikke helt om han mente det med lyset, men det sagde han dog godt nok det ikke var.. nogen der ved hvad han kunne have refereret til ? han snakkede om alt lige fra 3 mdr. til flere år kunne de slides så de ikke virkede..
Én ting er hvor meget mundlort visse sælgere kan finde på at lukke ud. Noget helt andet er hvor lidt logisk tænkning folk er i stand til at sætte ind overfor den slags budskaber. Hvordan kan man overhovedet forestille sig at et plasma skulle kunne slides ned til det "ikke virker mere" på 3 måneder, og samtidig sælges med 2 års garanti? Hvordan kan man i sin vildeste fantasi forestille sig at det ville kunne betale sig for en producent at sælge sådan et apparat?
Af zyckelmaster
NoNameDesigndk skrev:Jeg tror det er det sidste.. ;) de to af dem i vores hifiklub virker ikke som om de har så forfærdeligt meget forstand på plasma.. en tredje har mere styr på det, da han selv har en 50" plasma ;)
Jeg synes egentlig, at der kan siges meget godt om HiFi-klubben, men deres viden/den viden de videregivere om fladskærme udtrykker meget klart, at de satser på LCD - og i øvrigt ikke nødvendigvis kun kvalitetsskærme.

Jeg har selv overhørt en rådgivning a´la den du beskriver. Jeg valgte at rette ekspedienten, så hans uvidenhed om/uvilje mod plasma ikke gik ud over den stakkels kunde.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er et generelt problem at de personer der formidler viden til den gængse befolkning ofte er misinformerede. Typisk er det ekspedienten i Fona eller lignende, der giver det sidste skub til valget af udstyr og den rådgivning der gives kan ikke blive bedre end det informationsniveau sælgeren er bekendt med.

Det er jo samme problem i alle andre brancher. Hvis sælgeren ikke er kompetent nok, så får du heller ikke kompetent vejledning. Du har bare, som kunde, oftest ikke nogen måde, at sortere informationerne selv, for det må formodes, at du spørger om råd fordi du selv er dårligere informeret. Det er, så og sige, den blinde der leder den blinde.