Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af NielsB90
Jeg står med et problem, som jeg simpelthen ikke ved, hvordan jeg skal løse.

Jeg købte for 10 måneder siden et 77" LG OLED i Power. Skærmen har fra dag et haft kraftigt rød/grønt skær (rød i nærmeste side, grøn i fjerneste - skifter ift. synsvinkel). Jeg fik i starten at vide, at det nok skulle gå væk, at skærmen skulle bruges nogle hundrede timer, osv.

Intet har ændret sig. Power sender mig videre til LG, så reel support er der ikke fra Power. LG har sendt mig en "brochure" som forklarer, at alle OLED-skærme er på denne måde, og at der derfor ikker er tale om en fejl, men en feature. Jeg har dog ejet et 65" Panasonic OLED som var perfekt, så den del passer ikke. Problemet er, at det ifølge dem, falder indenfor deres acceptable grænser, og at de derfor ikke vil gøre mere. De tilbyder besøg fra en tekniker, men hvis de ikke "finder en defekt del", så skal jeg betale for besøget.

Jeg er derfor lidt i en knibe - jeg har ikke lyst til at smide flere penge efter et TV, som jeg allerede har fortrudt enormt meget. Jeg har taget fat i Forbrugerrådet Tænkt som siger, at de desværre godt kan tørre regningen af på mig. Umiddelbart synes jeg det er lidt vildt, at de må diktere, hvad der er acceptabelt, men sådan er det.

Jeg har uploadet nogle billeder af problemet. Hvis man ser skærmen fra en vinkel på ca. 10 cm til højre for midten, så ser det godt ud. Enhver afvigelse derfra, og problemet bliver tydeligt ved lyse billeder. Der er altså maks én god plads i sofaen. Billederne får det til at se marginalt værre ud end det er, men det er kun en meget lille forskel fra det reelle billede. I mit hoved er det fuldstændig uacceptabelt for så dyrt et TV. Jeg har sendt de samme billeder til LG, som siger, at det er lige efter bogen (dog ser ingen af deres udstillingsmodeller sådan ud - wonder why).

Har i erfaring med LG support i lignende situationer? Hvad har i gjort? Er mit TV "normalt"? Skal man gå hele vejen og oprette en sag hos Forbrugerklagenævnet, hvis de afviser en fejl ved teknikerbesøg (med risiko for, at mit TV så bliver flere tusinde kroner dyrere)? Skal jeg bare spare op til et nyt TV?
Vedhæftede filer
LGeks3.jpg
LGeks3.jpg (392.18 KiB) Vist 2841 gange
LGeks2.jpg
LGeks2.jpg (395.03 KiB) Vist 2841 gange
LGeks1.jpg
LGeks1.jpg (345.31 KiB) Vist 2841 gange
Hmm… Blue or red hue or tint er desværre normalt. Har også en blå, når betragtningsvinklen er for stor - mit tv er også C3. Men må være ærlig og sige, jeg kun ser det, når jeg ser en helt hvid skærm, som når man åbner DR’s app - ser det slet ikke i content, med mindre skærmen er HELT lys.

Synes det ser noget voldsommere ud på din skærm. Og det her med ‘acceptable grænseværdier’ er virkelig en svær eller træls størrelse, når det kommer til tv. Hvad koster det at få teknikeren ud?

Jeg har så til gengæld lagt mærke til, at jeg har en blå hue/tint på min højre side, som er der uanset betragtningsvinkel (og som ikke var der i starten) - og det overvejer jeg faktisk at kontakte service omkring. Noget du også har - altså når du sidder lige foran tv’et, på højre side?

Andre der har det?
Hej.
Træls problem. Det er kun et bud, jeg er ikke sikker på at det er problem der påvirker fladskærme, men det er en temmelig stor center højtaler du har, Kan det tænkes at den er dårligt afskærmet? Det er en mulighed at det kan være den der påvirker skærmen.
Så vidt jeg kan se befinder den sig meget tæt på skærmen, Hvis du har mod på at prøve så forsøg følgende.... flyt center længere væk/ ud i lokalet, tag strømmen fra skærmen og hold derefter tænd/sluk knappen inde på fjernbetjeningen i godt og vel 1 minut, imens du peger på skærmen. Denne proces vil aflade skærmen.

Det er et forsøg værd

Mvh Provinsen.
Det kan det næppe være, det er ikke som et CRT som blev påvirket af en uskærmet højttaler når den var for tæt på.
Har I øvrigt en endnu større Cervin Vega stående lige så træt på mit TV, uden problemer.
Af Axlon
Ja det var i de gamle CRT skærme som var følsomme for magnetfelter, og derfor de havde indbygget en afmagnetiseringsspole som blev aktiveret ved hver start.

Fladskærme har aldrig haft dette problem.
Det er desværre et kendt problem, som visse modeller og årgange er mere tilbøjelige til:
https://www.rtings.com/tv/learn/green-t ... estigation

Hvis skærmen ikke kan vise en lys baggrund, så er den IKKE indenfor deres tilladte tolerancer!
Dårlig billedkvalitet kan ALDRIG blive en feature, så jeg ville banke hårdt i bordet, hvis de ikke tager dit problem alvorligt.
Åbenbart har du bemærket problemet fra en start, hvor du havde fuld returret, men pga. forkert rådgivning beholdt du skærmen, så det må vedkommende stå til ansvar for.
Husk, det er forhandleren, der har solgt dig TVet, der skal stå til ansvar...
Tak for jeres input. Jeg kan mærke, at jeg hælder til, at bestille en teknikker - så må jeg tage den derfra. Jeg regner faktisk ikke med noget fra LG's side, da TV'et jo ser godt ud hvis man sidder fuldstændig centreret. De har været ret klare om at de ikke ser det som et problem, men så må jeg eskalere det.

Jeg tror jeg har forsøgt at leve med det og retfærdiggøre det, men faktum er, at jeg har ærgret mig over købet hver eneste dag. Jeg har set problemet med green tint på nettet tidligere, men jeg synes faktisk, at mit er værre - skærmen bliver ekstra varm i den ene side og ekstra kold i den anden. Det giver en større kontrast end hvis bare den blev lidt grønlig. Hvis man sætter en fodboldkamp på, så er det meget tydeligt, hvor skærmen deler sig.

@Tabula Rasa
Hvis du tog et lignende billede af Dune, ville du så få samme resultat? Jeg er med på at det er fra en vinkel, men det er dog stadig taget fra min sofa. Jeg er nysgerrig om jeg er blevet besat af det, og bare ikke kan se andet.

Ift. det blå tint, så har jeg ikke set det. Mit er grønt og rødt.

Når det kommer til højtalerne, så hænger de der af en grund. Eller af tre grunde. Har tre piger mellem 2-4 år. Standere ville være en større risiko, tror jeg.
NielsB90 skrev: 04 jun 2025, 06:51 Tak for jeres input. Jeg kan mærke, at jeg hælder til, at bestille en teknikker - så må jeg tage den derfra. Jeg regner faktisk ikke med noget fra LG's side, da TV'et jo ser godt ud hvis man sidder fuldstændig centreret. De har været ret klare om at de ikke ser det som et problem, men så må jeg eskalere det.

Jeg tror jeg har forsøgt at leve med det og retfærdiggøre det, men faktum er, at jeg har ærgret mig over købet hver eneste dag. Jeg har set problemet med green tint på nettet tidligere, men jeg synes faktisk, at mit er værre - skærmen bliver ekstra varm i den ene side og ekstra kold i den anden. Det giver en større kontrast end hvis bare den blev lidt grønlig. Hvis man sætter en fodboldkamp på, så er det meget tydeligt, hvor skærmen deler sig.

@Tabula Rasa
Hvis du tog et lignende billede af Dune, ville du så få samme resultat? Jeg er med på at det er fra en vinkel, men det er dog stadig taget fra min sofa. Jeg er nysgerrig om jeg er blevet besat af det, og bare ikke kan se andet.

Ift. det blå tint, så har jeg ikke set det. Mit er grønt og rødt.

Når det kommer til højtalerne, så hænger de der af en grund. Eller af tre grunde. Har tre piger mellem 2-4 år. Standere ville være en større risiko, tror jeg.
Ift. blå tint: nej, der er åbentbart noget med, at man enten har den ene eller anden farve tint eller hue, når det kommer til betragtningsvinkel på OLED - typisk blå eller rød/lyserød (don’t ask me why..hehe).

Forstår ærligt talt godt du giver det et forsøg med teknikker. Jeg synes som sagt også, det ser meget prægnant ud med dine tints på billederne - og tror du har fuldstændig ret i, at det potentielt opleves mere markant, netop fordi du får en ‘kontrast’ med to forskellige farve tints på hver side af tv’et - på samme tid! Det er virkelig uheldigt, for det vil klart forsøge eller forstærke den visuelle oplevelse du har af farveskift på tværs af en lys skærm :( Udover forskel på tint-farve, har jeg nemlig også kun tint på den side af tv’et, der er længst væk fra mig - så, når jeg sidder til venstre for tv’et er tint på højre side, og omvendt. Jeg har altså ikke på begge sider på én gang, ligesom dig, hvilket også nødvendigvis må gøre en relativt stor forskel i daglig praksis. Af samme grund ville også selv give det et skud med en tekniker, i håbet om at komme af med det.

Uagtet af ovenstående, er der dog ingen tvivl om, at man i en periode vil se sig blind på sådan noget. Jeg har med vilje aldrig lavet en greyscale/banding test på mit tv, fordi jeg bare ved, at jeg ikke kan ‘unsee it’, når først jeg ved, at det er der.

Af samme grund kan jeg godt (hvis jeg virkelig kigger efter det) se min blå tint på helt lyse billeder - herunder Dune. Kan dog ikke udelukke, at hvis jeg tager et billede, at det faktisk vil fremstå mere tydeligt - ligesom du påpeger, at dit billede måske gør, at det ser værre ud end det faktisk er eller opleves. Men jeg skal virkelig se efter det. Min egen oplevelse er, at det er uhyre få scener, hvor det i praksis er aktuelt. Som nævnt er det i praksis næsten kun tydeligt (for mig), når jeg åbner DR’s app, fordi det er et helt uniformt, hvidt billede. Om det er delvist pga. tilvænning, kan jeg selvfølgelig ikke afvise - men tror det faktisk ikke :p Dune er ved eftertanke en af de få film, hvor jeg forestiller mig, at det potentielt kan ses/opleves flere gange - netop pga. dens scener, æstetik og farvespektrum. Da jeg sidst så Dune I og II, lagde jeg vist mærke til den en enkelt gang (eller måske to), og ellers ikke sådan rigtig. Men blå tint, tror jeg, opleves også mindre eller mindre markant, end rød eller grøn. Men det er ærlig talt stadig et åbent spørgsmål for mig selv, om jeg ind imellem ‘kun’ ser, fordi jeg ved det er der, men at mine øjne faktisk ikke rigtig opfanger det - og at jeg derfor snarere ‘leder’ efter det, frem for rent faktisk at se det (hvis det giver mening…hehe).

Anyway, håber virkelig du ender med en løsning. Du skal dog vide, at når man sidder relativt tæt på sit OLED tv, som du gør her (og som jeg ligeledes gør) er der vitterligt altid en mindre ‘ren’ betragtningsvinkel. Men igen, fordi du har begge farve tints, på samme tid på hver sin side, forstår jeg virkelig godt din frustration og oplevelse af, at det ikke er mega fedt.
NielsB90 skrev: 04 jun 2025, 06:51
Det er også helt ok :)
Det var også bare en ide til bedre udnyttelse af dine højtalere.
Axlon skrev: 04 jun 2025, 06:18
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 04 jun 2025, 05:46 det ser "farligt" ud med de højtalere på væggen og sub i hjørnet :)
Hvorfor syntes du det ser "farligt" ud?
Det må du lige forklare!
Det er bare generelt ikke optimalt at hænge højtalere på væggen og en sub i hjørnet :)
Men mange gør det jo alligevel med hensyn til indretning og pladsudnyttelse. Lidt længere TV bord med højtalere stående her ville også være bedre end væg hvis man ikke gad stativ.
Men højtalerne kan også være på det nuværende bord ser det ud som om. Det ville stadig være bedre end væggen selvom højtalerne så står lidt tæt som en stor soundbar :)
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 05 jun 2025, 15:53
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 04 jun 2025, 05:46 det ser "farligt" ud med de højtalere på væggen og sub i hjørnet :)
Det må du lige forklare!
Det er bare generelt ikke optimalt at hænge højtalere på væggen og en sub i hjørnet :)
Men mange gør det jo alligevel med hensyn til indretning og pladsudnyttelse. Lidt længere TV bord med højtalere stående her ville også være bedre end væg hvis man ikke gad stativ.
Men højtalerne kan også være på det nuværende bord ser det ud som om. Det ville stadig være bedre end væggen selvom højtalerne så står lidt tæt som en stor soundbar :)
Forstår ikke helt kommentaren med subwoofer?

Dels fordi der da ikke er nogen “generel” facitliste for placering en subwoofer - det er ‘som regel’ altid et spørgsmål der kommer ned til selve rummet og subwooferen. “Generelt set” kan en subwoofer ofte levere større output i et hjørne - ofte med positive fordele for bedre oplevelse af lavfrekvenser. Men kommer altid ned til en samlet oplevelse af rummet, placering af højtalere, akustik, og selve subwooferen, som kun en sub-crawl reelt kan svare på. Her synes jeg ofte en hjørneplacering tenderer til at levere den bedste oplevelse - vel vidende at “oplevelse, altid er subjektiv. :)
Tabula Rasa skrev: 06 jun 2025, 06:36
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 05 jun 2025, 15:53

Det må du lige forklare!
Forstår ikke helt kommentaren med subwoofer?

Dels fordi der da ikke er nogen “generel” facitliste for placering en subwoofer - det er ‘som regel’ altid et spørgsmål der kommer ned til selve rummet og subwooferen. “Generelt set” kan en subwoofer ofte levere større output i et hjørne - ofte med positive fordele for bedre oplevelse af lavfrekvenser. Men kommer altid ned til en samlet oplevelse af rummet, placering af højtalere, akustik, og selve subwooferen, som kun en sub-crawl reelt kan svare på. Her synes jeg ofte en hjørneplacering tenderer til at levere den bedste oplevelse - vel vidende at “oplevelse, altid er subjektiv. :)
Nu var det jo ikke meningen at samtalen skulle være så lang og vi skulle snakke lyd. Jeg ville bare lige give et lille hint, fordi jeg så det billede :).
jo jeg er med på at rummet bestemmer hvis man vil have bedste placering feks til musik lytning i et dedikeret rum hvor man kan placere sit lydsetup som rummet diktere. Men det kan man ikke hvis man gerne vil tage hensyn til et almindeligt rum som feks TV og man også gerne vil have plads og "normal" indretning. Ok så langt så godt.

Når det så er sagt viser alle testmålinger og også erfaringer ved musiklytning at placering af højtalere og subs ved væggen og hjørner er klart det ringeste sted. Så hvis man bare husker denne tommelfingeregel er det nok. Så kan man fremrykke det og væk fra hjørner og vægge, så meget som ens indretning tillader.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med at en sub skulle levere større output i et hjørne. Hvis du mener at den giver mere "rumlen" har du nok ret, men det er bare ikke det optimale man ønsker. En sub skal ikke "rumle" det er ikke det der er meningen med en sub. Men nogen som tror det er det en sub skal, kan godt lide det. Så hvis du kan lide meget rumlen, så er hjørnet det bedste sted :)
Men det optimale er ikke hjørner og vægge heller ikke til sub men skal typisk fremrykkes ud i rummet sammen med højtalere.

Jeg vil lige tilføje så der ikke er noge misforståelser fra bla andre der lige læser med, at jeg ikke selv har en indretning hvor højtalere og sub er fremrykket i rummet.
Men de er bare ikke helt tæt på væggen og hjørner :).
Og som en bonus, hvis man bor i etageejendom vil jeg tro at det også giver lidt gladere naboer.