Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Halløj herinde.
Min stakkels Sony KD-75xh90 skærm er begyndt at gå i sort skærm.
Skærmen blinker lidt med hvide streger 2-3 gange og så går skærmen i sort.
TV reagerer stadig på fjernbetjening, men skærmen er helt slukket.

Er det backlight som er begyndt at fejle?
Kan det repareres eller er det byt til nyt?

Vh
Det er vel tæt på umuligt at diagnosticere en fejl uden at se genstanden fysisk, men det er meget sjældent, det kan betale sig at reparere, med mindre du selv er meget fingernem, og har forstand på elektronik, så højst sandsynligt nyt TV, men jeg tror ikke, du får meget ud af at "bytte"... :(
Nej det er jeg også godt klar over, men lyder det som noget backlight fejl ?

Nej det er nok bare køb af nyt. Rigtig træls da jeg ikke havde regnet med at investere i nyt igen.
De holder sku ikke så lang tid i dag de fjernsyn :)

Det her er fra start 2021 - Før det havde jeg tog LG oled som også døde indenfor garantiperioden.
Uheldigt, TVer kan holde længe et Samsung 14 år kører stadig, et Panasonic 7 år er også OK.
Uheldigt, eller blot en konsekvens af, at folk vil have billig elektronik?
Som tidligere nævnt, lader det til, holdbarheden desværre umiddelbart ikke længere er, som man tidligere kunne forvente.
Fordi der kan nævnes nogle eksempler på TV, der har holdt adskillige år, findes der mindst lige så mange eksempler på det modsatte, men det er svært at finde egentlige tal for, hvad man kan forvente, og fejlraten hænger nok mere sammen med den enkelte model og årgang end selve mærket...
Ja jeg havde to x lg b8 oled, tror jeg navnet var. De døde begge indenfor garantiperioden heldigvis.

Så købte jeg et billigere Sony, som jeg faktisk har været meget tilfreds med.

Jeg overvejer at få all in og købe det bedste og nyeste, som jo også er det dyreste. Men holder det så flere år af den grund ? Det kan ingen jo garantere.
eg var heller ikke helt glad for OLED pga burn in efter konsol gaming, men der kan jeg læse det ikke er så slemt længere?
Der er bestemt ingen garanti for at det holder længe bare fordi det er dyrt. OLED er ikke så modtagelig for burn-in længere, men det er stadigvæk en faktor trods alt. Jeg selv har altid haft en strategi om ikke at købe det allerdyreste tv. Har som regel handlet fra sub toppen, da jeg har skiftet mit tv jævnligt igennem årene og så er det bare alt for dyrt at købe fra allerøverste hylde synes jeg.
Ja jeg overvejede LG G5 83", men der springer prisen alligevel fra cirka 21k til 35k fra 77" til 83".

Det kan jeg næsten ikke overtale mig selv om, at betale ekstra for 5 ekstra tommer.
Ville sku ellers gerne op i en tand større, når nu jeg skal investere alligevel :)
Mit nuværende Sony er 75"