Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Rasmus Larsen skrev: 27 maj 2025, 08:58
Naiera skrev: 26 maj 2025, 19:58 RGB High er det bedste på Apple TV 4K.
Så er det dog vigtigt, at man også sætter sin skærm/projektor til at forvente RGB High på HDMI-porten. Det er oftest en manuel process, så det kan gå galt og derved knuse detaljer i sort/hvid, afhængigt af mismatch mellem hhv. RGB Low og RGB High på enhederne. En mellemenhed (soundbar/receiver) kan også skabe problemer.
Apple har byttet om på High og Low. RGB High giver altså de sædvanlige "video levels", og outputtet er en anelse bedre end med det der component noget.
steadi skrev: 29 maj 2025, 16:58
Rasmus Larsen skrev: 29 maj 2025, 07:57 Hvad håber I ellers at se i tvOS 25 eller ny hardware?

Jeg ved, at Apple læser vores ønskelister, når de publiceres på FlatpanelsHD, så det kan vel ikke skade at lægge lidt pres på dem.
At samtlige apps blev tvunget til at bruge Apples videoafspiller. Jeg kan godt blive irriteret over fx Max (vistnok?), hvor jeg først skal aktivere afspilleren før, at jeg kan spole.

Ny hardware har jeg ikke det store behov for, men jeg gamer heller ikke på vores Apple TV og, som det ser ud i dag, ikke noget stort ønske om at begynde på det.
Ja! Alle afspillende apps skal tvinges til standard-afspilleren. Disney+, HBO Max, Prime og hvemend ellers der har lavet deres egne afspillere har absolut ikke lavet en der er bedre.

Jeg mener heller ikke som sådan at ny hardware er nødvendig, men jeg har flere meget specifikke ønsker til softwaren :p
lunddal skrev: 29 maj 2025, 16:30
Naiera skrev: 26 maj 2025, 19:58 RGB High er det bedste på Apple TV 4K.
Så er det dog vigtigt, at man også sætter sin skærm/projektor til at forvente RGB High på HDMI-porten. Det er oftest en manuel process, så det kan gå galt og derved knuse detaljer i sort/hvid, afhængigt af mismatch mellem hhv. RGB Low og RGB High på enhederne. En mellemenhed (soundbar/receiver) kan også skabe problemer.
RGB High er vist også kun i selve GUI'en, og selv om man har aktiveret hurtigt medieskift, kommer der sort skærm kortvarigt, når der skiftes til videoindhold (på LG G3 i det mindste).
Hvis man ser indhold i SDR bliver den skam ved RGB.
Senest rettet af Naiera 30 maj 2025, 14:03, rettet i alt 1 gang.
Rasmus Larsen skrev: 29 maj 2025, 07:57 Hvad håber I ellers at se i tvOS 25 eller ny hardware?

Jeg ved, at Apple læser vores ønskelister, når de publiceres på FlatpanelsHD, så det kan vel ikke skade at lægge lidt pres på dem.
Jeg ved ikke om nogen har skrevet sådan en bøvs som jeg har tænkt mig at skrive nu. Men nu gør jeg det. Håber der bare er en som synes det er interessant.
Jeg ville egentlig lave hele konceptet med tvOS og 3. part appstore helt om. Efter så mange års erfaring med det 3. part app helvede på TV er det vist på tide om man kan få det til at fungere på en anden måde på ATV og tvOS.
Lukke og fjerne Appstore og 3. part apps. Så man slipper for at skifte rundt mellem 30 apps. Det er stenalderagtigt på et TV. Fjerne resten af de 100.000 ligegyldige 3. part ikke TV streaming apps og gak og gøgl.

Nu laver jeg det hele om til laks med kun 6 standard Apple Apps, hvor apps og brugerfladen er Apple, mens det kun er indhold der kan være 3. part.

1. TV App.
Bygge den om og samle alt kun TV streaming tjenester under en og samme app i TV APP og Apple Channel. Så man her abonnere og vælger til og fra hvilke streamingtjenester der skal vises, både gratis, abonnement betalingskanaler og nyhedskanaler.

2. Gaming App.
Samle alt gaming her.

3. Musik App.
Samle alt musik under samme Musik App så man her kan vælge hvilke musiktjenester man vil abonnere på.

4. Foto App

5. Home App til smarthjem.

6. Indstilling app.

og det passer lige med 6 apps på skærmen.

Og som prikken over i'et måtte fjernbetjeningen måske også gerne have de 6 app taster, så man evt. kan starte direkte op i app fra standby.

var det lidt for minimalistisk, aggressivt og voldsomt, skud fra hoften :).

Det vil selvfølgelig være lidt et tilbageslag for innovation af 3. part app udvikling på ATV. Men synes nu ikke erfaringen viser at 3. part på ATV egentlig har haft noget specielt at byde på. På ATV synes jeg Apple har været markant bedre end 3. part. Jeg kan godt undvære 3. part apps her.
Jeg har selv minimalt på ATV skærmen med Apple TV+, Youtube, NASA, Redbull og Musik App. Andet interessant synes jeg ikke der er.
Men 3. part app og appstore kan vel stadig foregå på andre Apple platforme.
Så kan Apple samle op på det der virker og ikke virker fra de andre platforme og nye ideer og implementere det i de 6 standard apps på tvOS.

Jeg synes man generelt på alle TV brugerflader bruger længere tid på at navigere rundt end egentlig at se indhold. Måske pga at TV bruges anderledes og har et andet behov end alle de apps og at det ikke er berørings brugerflade som en håndholdt telefon, tablet eller mus baseret computere. LG har prøvet med en mus, men det er jo op af bakke.
Det kræver en anden brugerflade og oplevelse.
Jeg er ikke helt tilfreds med TV oplevelsen :).

Denne brainstorm til en artikel, må du godt sende videre til Apple, Rasmus.
Naiera skrev: 29 maj 2025, 18:11
lunddal skrev: 29 maj 2025, 16:30

RGB High er vist også kun i selve GUI'en, og selv om man har aktiveret hurtigt medieskift, kommer der sort skærm kortvarigt, når der skiftes til videoindhold (på LG G3 i det mindste).
Hvis man ser indhold i SDR bliver den skam ved RGB.
Når jeg har den stående på RGB High, så kommer der kortvarigt sort skærm, når jeg f.eks. i DRTV går fra GUI til video, eller modsat.

Det skal så siges, at GUI står på 60Hz, så der er også et frekvensskift, men der kommer ingen sort skærm, når ATV står på YCbCr.
Ville ikke have noget imod at videotjenester blev samlet i apple tv appen men jeg vil nu ikke undvære app store på apple tv. Det er ikke så spændende som på iphone men vi har da også nogle apps til gymnastik, videoalarm, netværksdrev (infuse, plex), fotos etc. synes boksen skal omfavne det hele, store som små behov.
kabri skrev: 30 maj 2025, 09:18 Ville ikke have noget imod at videotjenester blev samlet i apple tv appen men jeg vil nu ikke undvære app store på apple tv. Det er ikke så spændende som på iphone men vi har da også nogle apps til gymnastik, videoalarm, netværksdrev (infuse, plex), fotos etc. synes boksen skal omfavne det hele, store som små behov.
He he. Det er jo bare vanvittig fantasi og kommer ikke i nærheden af at ske.
Men har også en løsning til dig nu hvor du har inddraget dig selv :).
Gymnastik har Apple jo, det er bare ikke i DK.
Videoalarm kunne være i HomeApp.
Netværksdrev og dine film og Infuse funktioner, kunne integreres i TV APP biblioteket. Der er allerede filmdelingsfunktioner i TV APP på iPhone og Mac. Det er kun på ATV man mærkelig nok har adskilt dette til en dedikeret "computer app". De funktioner skal bare lige udvides lidt og puttes ind i TV APP.

Men jeg har også været der med alt det infuse og diskripping og jeg er gået væk fra det. Jeg gad ikke mere.
Men hvis Apple bare skruede lidt mere op for iTunes film så det kunne matche disks, ser jeg ikke nogen grund til at rippe disk mere. Og jeg synes personligt også at disk bør afspilles på en diskafspiller og ikke bør have noget med ATV at gøre.

Men det var også bare for at pointere at jeg synes efter kapitlet flow TV og over til smart TV platforme med APPs mangler et eller andet for at det spiller bedre. Der er et eller andet ved det som jeg ikke synes er optimalt når det foregår på et TV. Men der er jo stadig android TV som kan tage sig af alt det andet gak og gøgl :).
Rasmus Larsen skrev: 28 maj 2025, 09:38
kabri skrev: 27 maj 2025, 12:17 Jeg er spændt på tvos 19 med rygtet om refresh af ui men hvad kommer der mon ellers af nyt??
Så er der kommet lidt mere frem. En øget satsning på spil med en ny gaming-app til blandt andet Apple TV.

Apple har også lige opkøbt sit første spilstudie. De underspiller det, men lur mig om det ikke er en slags "test" ligesom Apple lavede forud for lanceringen af Apple TV+.

Apple vil opruste på spilfronten med ny Xbox-agtig app til Apple TV, iOS
I forhold til opkøbet af RAC7, så har jeg tænkt mere over det og kan simpelthen ikke forestille mig et scenarie, hvor Apple køber et enkelt spilstudie bare for at hjælpe Sneaky Sasquatch på Arcade. Traditionelt set, så har Apple satset stort, når de træder ind på et nye markeder, og potentialet på spilmarkedet er gigantisk. Spilmarkedet er så vigtigt, at hvis Apple taber bolden, så risikerer de at svække deres platforme og tabe andele på markederne. Hvis eksempelvis "mobilspil" rykker til de håndholdte fra PlayStation, Xbox og Nintendo, så taber iPhone og iPad en del af tiltrækningskraften hos mange købere, særligt børn. Det er ikke godt for Apple.

Når det er sagt, så er Sneaky Sasquatch et fantastisk spil. Vi har naturligvis bamserne herhjemme :)
Vedhæftede filer
sneaky.jpg
sneaky.jpg (657.82 KiB) Vist 984 gange
lunddal skrev: 30 maj 2025, 08:41
Når jeg har den stående på RGB High, så kommer der kortvarigt sort skærm, når jeg f.eks. i DRTV går fra GUI til video, eller modsat.

Det skal så siges, at GUI står på 60Hz, så der er også et frekvensskift, men der kommer ingen sort skærm, når ATV står på YCbCr.
Nej, SDR-indhold er selvfølgelig ingen garanti for, at man bliver ved RGB :(
Rasmus Larsen skrev: 30 maj 2025, 14:01
Rasmus Larsen skrev: 28 maj 2025, 09:38
kabri skrev: 27 maj 2025, 12:17 Jeg er spændt på tvos 19 med rygtet om refresh af ui men hvad kommer der mon ellers af nyt??
Så er der kommet lidt mere frem. En øget satsning på spil med en ny gaming-app til blandt andet Apple TV.

Apple har også lige opkøbt sit første spilstudie. De underspiller det, men lur mig om det ikke er en slags "test" ligesom Apple lavede forud for lanceringen af Apple TV+.

Apple vil opruste på spilfronten med ny Xbox-agtig app til Apple TV, iOS
I forhold til opkøbet af RAC7, så har jeg tænkt mere over det og kan simpelthen ikke forestille mig et scenarie, hvor Apple køber et enkelt spilstudie bare for at hjælpe Sneaky Sasquatch på Arcade. Traditionelt set, så har Apple satset stort, når de træder ind på et nye markeder, og potentialet på spilmarkedet er gigantisk. Spilmarkedet er så vigtigt, at hvis Apple taber bolden, så risikerer de at svække deres platforme og tabe andele på markederne. Hvis eksempelvis "mobilspil" rykker til de håndholdte fra PlayStation, Xbox og Nintendo, så taber iPhone og iPad en del af tiltrækningskraften hos mange købere, særligt børn. Det er ikke godt for Apple.

Når det er sagt, så er Sneaky Sasquatch et fantastisk spil. Vi har naturligvis bamserne herhjemme :)
Det er oplagt at spekulere i hvad meningen er og måske der er noget større i vente. Men det siges at det er et 2 mandsfirma som trækker spekulations niveauet lidt ned. Det kan jo også være at rygtet om dette opkøb "kun" er en lille del af et rygte som stadig ligger og lure. Tiden vil vise.
Det kan også vise sig at det bare drejer sig om Sneaky Sasquatch 2, måske udvikling af det nylige rygte om ny Gaming app, udvikling af vision pro på gaming niveau eller give ATV boksen flere gaming ressourcer til optimering af en kommende ny boks.

Jeg synes ikke der er meget info man kan finde om dette selskab. Søgemaskinerne er blevet fyldt med nyheden om opkøbet som jeg synes slører for spor til at lege sherlock holmes.
Vi har spillet Sneaky Sasquatch herhjemme næsten siden det kom på Arcade i 2019. Nok siden starten af 2020, så jeg har fulgt lidt med i deres udviklingsforløb – og diverse walkthroughs :)

Det er så vidt jeg kan vurdere rigtigt, at det er et to-mands firma, men det har outsourcet opgaver såsom musik, så der er flere involveret. Der går rygter om en multiplayer mode til Sneaky Sasquatch, så måske det er relateret til opkøbet.

Af en eller anden grund har RAC7 for nylig fjernet deres andre spil fra Arcade / app-butikken, Dark Echo, Splitter Critters og Spek. De har også fjernet referencer til dem på deres hjemmeside: https://rac7.com/presskit/index.php

Jeg synes, at er oplagt at udvide Sneaky Sasquatch-universet til børne-tv, merchandise osv. men vi må se, om det ligger i planerne. Man kunne også forestille sig en visionOS-vinkel her á la "kom ind i Sneaky Sasquatchs verden". Kan Sasquatch potentielt blive Apples gaming-maskot á la Super Mario?

RAC7 bekræftede for et par måneder siden at en stor opdatering er på vej, så måske vi hører noget på WWDC 25 i næste uge.
Vedhæftede filer
IMG_6A6DA9E75612-1.jpeg
IMG_6A6DA9E75612-1.jpeg (209.43 KiB) Vist 708 gange
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 119