Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Banto
Hejsa

Jeg er på udkig efter nyt TV. Jeg vil rigtig gerne have 98 tommer uden at det skal være det billigste. Jeg ved næsten intet om TV teknologier og det er pænt forvirrende med alle de forskellige der er.

Jeg kan se at Elgiganten har TCL 98 tommer QLED810k til 15999 lige nu. Er det et godt køb. Så vidt jeg har forstået skulle mini LED være bedre end QLED men det er også en del dyrere (MQLED80). Jeg har prøvet at finde reviews af QLED810k men kan ikke finde nogen. Har det et andet model nummer internationalt?

Hvis det kan give meget bedre TV for pengene (måske op til 20000) kan jeg sagtens vente 1-1½år på at skifte.

Det er et LG 65 tommer købt i 2019 der skal skiftes ud. Model 65SK8100PLA.

TV bliver brugt til alm TV og streaming tjenester (4k, HDR, Dolby Vision etc). Ingen gaming eller andet.

Ønsker er vel egentlig bare godt billede, god sort osv. Har Samsung Soundbar HW-Q80RWWB. Så TV lyd er ikke specielt vigtig

Mange tak for input. Alt er værdsat.
Jeg ved det ikke.... vi må lige finde op og ned her.
Det må være muligt at finde et 98" miniled der er markant bedre til ca. 20.000 kr eller vente i stedet og lure an hvad der sker det næste 1/2 til 1 års tid.
Jeg ville ikke selv bruge 16.000 kr for det TV, så hellere købe 43" LCD til 1.600 kr :) eller købe OLED 83".
Af PeterD
Mange taler jo for OLED hele tiden

Men der er vel en grund til at man har udviklet MiniLED som konkurrent, ellers var der vel flere producenter som tog handsken op, og lavede deres egne OLED paneler..
Brugeravatar
Af hans123
MiniLed er på ingen måde konkurrent til OLED Kun et ringere produkt.

De er alle sammen LCD TV med de svagheder der følger med.
Dog er de blevet meget bedre med tiden, og bedre zone styrring af baggrundslyset.

først når MicroLed kommer kan de være i klasse med OLED

Jeg havde også valgt et 83'' OLED i stedet for et kæmpe LCD,
Fordi jeg vægter billedet meget højt.
Det TV trådstarter hentyder til har slet ikke zoner (tror jeg) og der mener jeg at hvis det SKAL være LCD må det være muligt at finde 98" miniled med feks +2000 zoner til 20.000 kr eller mindre eller vente til det sker.
Jeg ville ikke bruge 16.000 kr på LCD uden zoner, så hellere et mindre OLED.
Af PeterD
hans123 skrev: 16 maj 2025, 06:58 MiniLed er på ingen måde konkurrent til OLED Kun et ringere produkt.

De er alle sammen LCD TV med de svagheder der følger med.
Dog er de blevet meget bedre med tiden, og bedre zone styrring af baggrundslyset.

først når MicroLed kommer kan de være i klasse med OLED

Jeg havde også valgt et 83'' OLED i stedet for et kæmpe LCD,
Fordi jeg vægter billedet meget højt.
Det er 14 måneder siden (!) TCL præsenterede deres 163" MicroLED tv .

Forhåbentlig kommer der snart nyt om noget mindre størrelser og måske drypper det ned i pris med tiden ?...

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1709881887

Det er noget med det indeholder mange millioner chips, så det er kompliceret at lave ?
Af Supergris
PeterD skrev: 16 maj 2025, 06:40 Men der er vel en grund til at man har udviklet MiniLED som konkurrent, ellers var der vel flere producenter som tog handsken op, og lavede deres egne OLED paneler..
Tror du bare at alle kan lave deres egne OLED paneler?
Inden man overhovedet kommer i gang med at tænke på det, skal der rejses BETYDELIG kapital, og det er ikke blot nogle få millioner, der snakkes om!

Så er der altid risikoen for, at ny teknologi, som MicroLED, kan betyde at OLED bliver irrelevant, som nok holder nogle investorer tilbage...
Af PeterD
Supergris skrev: 16 maj 2025, 20:38
PeterD skrev: 16 maj 2025, 06:40 Men der er vel en grund til at man har udviklet MiniLED som konkurrent, ellers var der vel flere producenter som tog handsken op, og lavede deres egne OLED paneler..
Inden man overhovedet kommer i gang med at tænke på det, skal der rejses BETYDELIG kapital, og det er ikke blot nogle få millioner, der snakkes om!
Ok.

Så er et samarbejde med LG trods alt bedre for de fleste.

TCL er også godt på vej som der skrives

" De har dog stadig ikke fremlagt en tidsplan for, hvornår printede OLED-paneler til TV-skærme forventes klar."

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1747295743

Forhåbentlig i 2026..
Af Banto
Hej Alle

Tak for input. Tror jeg venter et års tid og ser hvad der sker på markedet. Går muligvis ned i 85 tommer for at få en bedre skærm.