Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zacho
den har jo et headphone jack stik i fronten som du kan bruge.. Men ved ikke hvor smart det ser ud eller om anlægget skal bruge mere end eet.
Ville du ikke blive gladere for et lydsystem som var lavet til Tv i stedet for computere.
Af thomit
For å få surround lyd trenger du en surround dekoder/forsterker, samt en kilde som inneholder surround signaler - en DVD/Blu-Ray spiller, spillkonsoll, eller digital TV dekoder/box. Først da vil du få glede av et surround høyttaler-sett.
PX80 har dessuten ingen digital lydutgang, så du får ikke surround ut fra den.

Det høyttalersettet du linker til er vel helst beregnet på tilslutning til PC - hvis du vil ha god surroundlyd i stuen skal du nok se etter noe større og kraftigere.
Af Falcon
Tak for svarene, jeg glemmer alt om Logitech sættet og går på jagt efter noget andet.

mvh Jørn
Af red_martians
logitechsættet har både encoder til DTS og dolby-digital, og skal tilsluttes med et digitalkavel. Det kan også lade sig gøre med 6-direct, hvor den bare vil decode fjernsynets to kanaler i dolby prologic. Jeg synes denne løsning er langt mere seriøs end hvad man ofte kan finde til 4000-8000kr samlede pap-systemer rundt omkring. :-)
Af kasper_j
Logitech z5500 er fint til prisen - Og ihvertfald mindst ligeså godt som så mange "rigtige" surround sæt i pris klassen. Det kan både dekode DTS og Dolby Digital. Har phono og spdif indgang - Så det er altså ikke KUN beregnet til pc'en - der er intet til hinder for at man kan sætte en dvd eller ps3 til den, og stereo ud fra tv'et for den sags skyld.

Men jo jo, en "rigtig" surround lyd er da at foretrække, men så skal man også af med noget mere end 2000kr - Og til prisen synes jeg faktisk at z5500 er ganske udemærket.
Af Markussen
Hvad? Så der er ikke digital lydudgang på PX80 og man vil derved ikke kunne få surround lyd ud på et z5500 men blot stereo i alle højtalere er det korrekt forstået?
Af kasper_j
Markussen skrev:Hvad? Så der er ikke digital lydudgang på PX80 og man vil derved ikke kunne få surround lyd ud på et z5500 men blot stereo i alle højtalere er det korrekt forstået?
Stereo i 2 højttalere, er vel det mest hensigtsmæssige. Og nej der er ikke digital lyd ud på PX80 - bruger man en ekstern tuner kan man naturligvis tage den der fra.
Af eliteMario
Jeg har selv en 42PX80 og Logitech's Surround System. Det fungerer rigtig godt.

Jeg har PS3 sat til med optisk-kabel, og tv'et med phone->mini-jack... Jeg har også computeren sat til, med 6 ch input... (3 mini-jack)
Af Falcon
Nu bliver jeg også lidt forvirret:

Kasper_J skriver: "nej der er ikke digital lyd ud på PX80" og det har du jo ret i efter hvad Panasonic jo også selv skriver, men så skriver
eliteMario: "Jeg har selv en 42PX80 og Logitech's Surround System. Det fungerer rigtig godt. "
Vil det sige at man godt kan se Surround film og så få den fulde surround effekt alligevel med Logitech sættet, eller kommer det blot ud som almindeligt Stereo signal?. Hvordan har du sluttet det til TV'et... via en af de analoge ud eller via hovedtelefon stikket?

PS: Hvor lang ledning er der med til baghøjtalerne i Z5500 sættet?

mvh Jørn
Af kasper_j
Hvis du tager lyden fra tvet's lydudgang vil det være stereo - tager du lyden fra en DVD afspiller eller ekstern tuner, kan du naturligvis bruge disse digitale udgange.
Af eliteMario
Ja, det er desværre ikke muligt at få digital sourround fra tv til anlæg. Men pro logic er jeg næsten sikker på du kan.

Det er vel også én af de ting der adskiller PX80 fra PZ85. At PZ85 har optisk lydudgang.

Men ang. logitechs system, så kan du ikke få 5.1 dolby digital på tv signalet med mindre du benytter en ekstern tuner.

Eftersom langt største delen af mit sourroundbehov stammer fra dvd og bluray fra ps3, spil fra ps3 og film fra pc så dækker Logitechs løsning fint mine behov.

Jeg skal dog have sub'en tilbage tilforhandleren da den "summer når den er standby"... Altså ikke et problem når anlæget er aktivt, men standby. Det er tilsyneladende et kendt "problem" som kan løses ved at gøre brug af reklamationsretten, hvilket jeg så gør.

Men ellers er jeg ydersttilfreds med systemet, man får virkelig meget for de 1500-16000 det koster.
Af Falcon
Sorry hvis dette er endnu et "dumt" spørgsmål, men det er første gang jeg skal til at investere i nyt Tv og surround så enhver hjælp er velkommen.
Jeg har en Sony HDR 850 HD optager, kan jeg bruge den som Tuner og trække surround lyden fra den?
Hvor lange er ledningerne til baghøjtalerne, og kan man evt. selv "forlænge" dem hvis de er for korte til hvor højtalerne skal placeres?

mvh Jørn
Af Markussen
Okay tak for svarene.

Det er jo egentlig kun på normalt TV der ikke er surround. Man vil jo godt kunne få det fra DVD og bluray fx hvis man har en afspillet der kan give dette. Super nok, så dækker z5500 mine behov, det bliver den.

Falcon> ja det burde du fint kunne hvis der ellers er noget 5.1 lyd ud fra din HD optager. Ihvertfald sådan jeg har forstået det.