Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Spoxy
Jeg har mulighed for lige nu at købe et G5 TV med 25% rabat.
Jeg har imidlertid læst flere reviews, hvor der fremhæves et problem med raised blacks og posterization ved streaming af Dolby Vision indhold.
Og det gælder uanset hvilken boks der anvendes.
Jeg håber derfor at du, Rasmus, er kommet i gang med din test, og at du kan fortælle, om det er noget, du har observeret.
På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke noget jeg har set på vores G5. Der ligger en patch til at fikse problemer med DV, men faktisk har vores model ikke fået den på endnu (jeg bøvler lidt med at få den til at acceptere filen), så dette fix er ikke rullet ud på vores endnu. Om det så måske netop skyldes denne opdatering kan jeg ikke svare på før jeg får det til at virke.
Af Spoxy
Har du testet specifikt for det?
Prøv evt. at se starten på Alien Romulus eller noget af dette:
the prison visit scene in Kung Fu Panda in Dolby Vision on Netflix (and HDR10 on 4K UHD disc) has floating blacks, which are not evident on the S95F or G4 when in comparison. I also noted posterisation coming out of black in the opening scene of the Spears and Munsil demo footage reel, as well as the very first scene coming out of black in A Quiet Place: Day One. Staying with that film, following the explosion in the next chapter while the protagonist is on the bus, the film cuts to black and is supposed to come out of black and into a scene focussed on feet as light comes back slowly as the dust starts to settle and she gets off the bus. On the G5 the scene comes out of black too quickly and then there is posterisation/gradational banding around the light source as it starts to get brighter.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Min version er på x.x.80 så den har fået en lidt nyere end hvad der er testet hos AV Forum. Posterization/banding er ikke toppen af poppen målt ift. især Sony A95L, men det er ikke i nærheden af at være noget man ville lægge mærke til. Visse af vores testmønstre kan sagtens afsløre mangler, men det er ikke noget jeg ser under normale forhold imens man ser film.