Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Min mor er økonomisk trængt, og hendes nuværende TV er så gammelt og forældet, at der er lang loade-tid selv når man skifter kanal. Det gør næsten ondt at se på.

Jeg vil derfor gerne overraske hende med et nyt 55-65” TV, og mit budget er (desværre ikke højere end) 4000-5000 kr. Vil høre, om I vil komme med forslag til, hvor jeg får mest for pengene, da det er svært at navigere i junglen af tilbud og det store udvalg.

Jeg er indforstået med, at man ikke får OLED til de penge, men vil blot finde noget "godt" inden for det budget. Min mor skal blot bruge TV'et til normale TV-udsendelser og streaming-tjenester som Netflix og DR.

Selvfølgelig vil vi gerne have det bedst mulige billede, men vigtigere for hende er nok, at TV'et ikke bliver forældet for hurtigt, og at lydkvaliteten er til at holde ud.

Hvis det det giver bedre mening med et TV uden indbygget Smart TV, men i stedet supplere TV'et med en boks i form af Apple TV, Chromecast eller lignende, hører jeg meget gerne forslag til sådanne kombinationer.

Jeg har selv prøvet at undersøge, hvad der foreslås på Flatpanels, men blev hurtigt forvirret, da der er mange delte holdninger, og da tilbud ofte er udløbet. F.eks. har jeg hørt, at man med Hisense får noget for pengene, men hvad ved jeg?

Ville sætte kæmpe pris på jeres hjælp.
Senest rettet af callesteenbrode 27. apr 2025, 16:55, rettet i alt 1 gang.
Du nævner på intet tidspunkt noget om størrelsen, så hvor stort må det være/ har hun plads til ?

Skal det stå på tvbord eller skal det op og hænge ?

Overvej evt om en billig soundbar kan være en fordel foran skærmen hvis det skal stå på tvbord så er lyden ofte bedre
De er typisk 45 x 13 x 5 cm.

Mener både Samsung, LG, Sony og Panasonic har soundbarer ?

(Lyden/stemmerne kommer mere i forgrunden. Bassen bliver mere sofistikeret og ikke bare "bulder og brag" )

Tv producenterne laver idag alle tynde skærme og god lyd/god bas/diskant er svært at presse ind i tynd skærm, da det er modsætninger.

Ja mærker som TCL og Hisense gør deres indtog i butikkerne i disse år og presser mere etablerede navne Philips, LG, Samsung til at fokusere mere på OLED end på LCD/QLED (OLED er stadigvæk ikke "budgetvenligt" selvom kvaliteten "generelt" er bedre her, end på LCD/QLED).

Når det er sagt så er priserne, ligesom alt andet og vores strøm regning, desværre steget de sidste 2-3 år og der bliver ikke givet ved dørerne mere..

Tvet bliver sådan set ikke "forældet". Det gør deres styresystemer men det er efterhånden ligemeget hvad du vælger. Alle tv har i dag DVB-C som er til kabeltv
Mange tak for svaret.

Kan se, at der var nogle vigtigt informationer, jeg glemte, så de kommer her:
- Det skal være 55-65"
- Det skal hænge
- God idé med soundbar på bordet - det ender nok med at blive løsningen på lyden

I forhold til det med forældede styresystemer, tænkte jeg, om det måske give bedre mening at købe et TV uden indbygget styresystem og i stedet supplere med Apple TV, Chromecast eller lignende. Kunne det være en god idé?

Har du mulighed for at komme med konkrete forslag til, hvilke TV-modeller der ville give mening at købe med det budget og behov?
Desværre er det ikke muligt at købe er dumt TV, de har alle et OS Hvad enten det er Google TV, Tizen, Web OS eller andet, de bedste OS på TVer er dem med Google TV eller Web OS.
I den prisklasse er det LG (Web OS) eller TCL (Google TV) der skal ses på.
https://www.elgiganten.dk/tv-lyd-smart- ... 32%2C65%5D
Senest rettet af Radiomanden 27. apr 2025, 17:18, rettet i alt 1 gang.
callesteenbrode skrev: 27. apr 2025, 16:52 Mange tak for svaret.

- Det skal være 55-65"
- Det skal hænge
- God idé med soundbar på bordet - det ender nok med at blive løsningen på lyden

I forhold til det med forældede styresystemer, tænkte jeg, om det måske give bedre mening at købe et TV uden indbygget styresystem og i stedet supplere med Apple TV, Chromecast eller lignende. Kunne det være en god idé?

Har du mulighed for at komme med konkrete forslag til, hvilke TV-modeller der ville give mening at købe med det budget og behov?
Hmmm...

Ved ikke hvor meget der haster ?

Det skulle være på lager i en del butikker.
38 butikker, et 55" til 5000 kr ?

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... ricerunner

QLED780 skulle være det samme som C655.

Test:

https://www.lydogbillede.dk/test/tv/tcl ... 5-qled780/

Ved ikke lige hvor "nemt det er at hænge på væggen" ?

"The TCL C655 is a feature-rich 4K HDR TV that’s a great choice for those who need a big screen on a budget. The C655 is the entry level in TCL’s line of QLED TVs.
It uses a 60Hz VA panel with direct LED backlighting combined with quantum dot filters. "

https://tech.hifihype.com/tv/tcl-c655-r ... 4k-hdr-tv/

En video:

PeterD skrev: 27. apr 2025, 16:19 Overvej evt om en billig soundbar kan være en fordel foran skærmen hvis det skal stå på tvbord så er lyden ofte bedre
De er typisk 45 x 13 x 5 cm.
Mine egne erfaringer med at hjælpe med at opgradere lyden i et Samsung 55MU8005 med en mindre soundbar var desværre skuffende. Et tv på et bord op ad en væg.
Ønske: tydeligere tale.
Vi prøvede Sony HT-SF200 og JBL Bar 2.0
og der var i bedste fald meget lidt forbedring. Men held og lykke med det :)
PeterD skrev: 27. apr 2025, 17:16
callesteenbrode skrev: 27. apr 2025, 16:52 Mange tak for svaret.

- Det skal være 55-65"
- Det skal hænge

Hmmm...

Ved ikke hvor meget der haster ?

Det skulle være på lager i en del butikker.
38 butikker, et 55" til 5000 kr ?

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... ricerunner

QLED780 skulle være det samme som C655.

Test:

https://www.lydogbillede.dk/test/tv/tcl ... 5-qled780/

Ved ikke lige hvor "nemt det er at hænge på væggen" ?

"The TCL C655 is a feature-rich 4K HDR TV that’s a great choice for those who need a big screen on a budget. The C655 is the entry level in TCL’s line of QLED TVs.
It uses a 60Hz VA panel with direct LED backlighting combined with quantum dot filters. "

https://tech.hifihype.com/tv/tcl-c655-r ... 4k-hdr-tv/

En video:

Mange tak for det gode forslag. Jeg har set nærmere på TV'et, og det vil jeg helt klart overveje.

55"-modellen står til 4990 kr. hos Elgiganten, men jeg kan se, at de har QLED810 i 55" nedsat til 4490 kr. - altså 500 kroner billigere. Hvis 810'eren storebroren til den anden, giver det så bedre mening at købe denne i stedet, nu den er nedsat?

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... icerunner
Kæmpe shout out for din intention og dit mål!

Har desværre ikke nogle gode bud på alternativer - er ikke så bekendt med tv der ikke er OLED :/
Forsøgte at finde nogle side-by-side comparisons på de to foregående TCL - men no luck. Umiddelbart må sidstnævnte, såfremt den model er storebror til førstnævnte, være at foretrække af de to :)

GL med køb - klasse gave!
callesteenbrode skrev: 27. apr 2025, 15:28 Hej alle

Min mor er økonomisk trængt, og hendes nuværende TV er så gammelt og forældet, at der er lang loade-tid selv når man skifter kanal. Det gør næsten ondt at se på.

Jeg vil derfor gerne overraske hende med et nyt 55-65” TV, og mit budget er (desværre ikke højere end) 4000-5000 kr. Vil høre, om I vil komme med forslag til, hvor jeg får mest for pengene, da det er svært at navigere i junglen af tilbud og det store udvalg.

Jeg er indforstået med, at man ikke får OLED til de penge, men vil blot finde noget "godt" inden for det budget. Min mor skal blot bruge TV'et til normale TV-udsendelser og streaming-tjenester som Netflix og DR.

Selvfølgelig vil vi gerne have det bedst mulige billede, men vigtigere for hende er nok, at TV'et ikke bliver forældet for hurtigt, og at lydkvaliteten er til at holde ud.

Hvis det det giver bedre mening med et TV uden indbygget Smart TV, men i stedet supplere TV'et med en boks i form af Apple TV, Chromecast eller lignende, hører jeg meget gerne forslag til sådanne kombinationer.

Jeg har selv prøvet at undersøge, hvad der foreslås på Flatpanels, men blev hurtigt forvirret, da der er mange delte holdninger, og da tilbud ofte er udløbet. F.eks. har jeg hørt, at man med Hisense får noget for pengene, men hvad ved jeg?

Ville sætte kæmpe pris på jeres hjælp.
Her er et godt TV fra Hisense til prisen, dog 500 kr over budgettet. Til gengæld er billedkvaliteten rigtig god:
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/hisen ... p-3447930/
Lydkvaliteten er rimelig, da Tvet b.l.a har indbygget subwoofer. Og fjernbetjeningen er med store og tydelige tal.
Så er det at der kan bruges EQ til at fremhæve omkring 1 Khz som er i det område vokal ligger.
Min vurdering og erfaring er at man kan købe et hvilket som helst TV man føler for. Billigst som overhovedet muligt og spare pengene. Den meget lille forskel i billedekvalitet der er på TV der koster op til ca. 7000 kr, altså det niveau hvor de lidt dyrere LCD starter og hvor OLED starter, kan ikke betale sig at smide ekstra penge efter.
Det jeg mener er at man ligeså godt kan købe et TV til 3.000 eller billigere hvis man kan finde det frem for et TV til 4-5-6-7.000 kr.

(slap af med kritik fra nørderne. Det er bare min mening :))
Tusind tak for jeres store hjælp og input. Jeg har bestilt et TCL 55" QLED810 "som ny" outletvare fra Elgiganten til 4000 kr: https://www.elgiganten.dk/product/outle ... 024/780974

Håber, at hun bliver glad for det. Overvejer lidt, om jeg bør købe et TCL 55" C805 i stedet, som selvfølgelig er lidt dyrere. Synes I, at det er en god upgrade, eller er forskellen ikke væsentlig, hvis min mors TV behov ikke er det store.