Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er ny her på forummet og håber, I kan hjælpe mig lidt.
Jeg har i mange år spillet på en ældre 1080p LED-TV, men jeg har for nyligt anskaffet mig en PS5 og overvejer stærkt at opgradere til et OLED-TV – primært pga. det mange siger om sortniveauet og input lag.
Spørgsmål:
  • Er forskellen i billedkvalitet virkelig så mærkbar, når man spiller spil som God of War, Horizon eller FIFA?
  • Er der nogen OLED-modeller, I vil anbefale specifikt til konsolbrug i 2025?
  • Og hvordan står det til med burn-in risikoen ved længere spilsessioner?
Jeg har kigget lidt på LG C3 og Samsung S90C, men er stadig lidt i tvivl.
Alle råd og erfaringer modtages med kyshånd!
Velkommen til

Ja, det vil være en stor opgradering fra dit 1080p pga. OLEDs dybe sort, langt højere kontrast, bedre farver og meget hurtigere responstid, ud over 4K naturligvis. Særligt hvis spillet findes i HDR-format.

Vi spiller selv PS5 og Xbox på OLED TV uden hensyn. Jeg har bl.a. et OLED TV fra 2020, der har været flittigt brugt til konsol. Der er intet burn-in at se og baseret på hvad vi hører fra de millioner af ejere derude, så virker det ikke til at være et væsentligt problem længere. Man kan naturligvis være uheldig, hvilket vil være tilfældet med alle skærme.

Både LG C3 og Samsung S90C er 2023-modeller. Se hvad vi anbefaler her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1169844738
Har haft et LG CX som har kørt rigtig mange timer med xbox og med mange statiske emner på skærmen alt efter spil og har aldrig døjet
Der har været enkelte gange hvor man har kunne ane noget retention men det er væk så snart der kommer et andet billede på skærmen.

Pt har jeg et G2 som også bliver gamet på nogle gange op til 8 timer i streg og også med statiske elementer som mini maps og lignenden men også her uden problemer.

Har kun døjet med burn-on på et LG C7 men de gamle modeller var også emsige og jeg tænker at det er lidt det der hænger fast når mange i dag frygter burn-in.

Det er nok ikke umuligt at få det i dag men der skal dælme meget til.