Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mr.beard
Hej alle,

Mit TCL 85C849 Mini LED-TV (85") er gået i stykker, og jeg har været super tilfreds med det – især størrelsen og billedkvaliteten. Det kan ikke repareres, så jeg tilbydes enten:

TCL 85C805 (Mini LED, 85") som erstatning.
11.999 kr. i erstatning. Jeg har fundet en LG B3 OLED (77") til 13.990 kr., så jeg skal lægge ca. 2.000 kr. oveni.

Jeg elsker 85"-størrelsen, men OLED’s kontrast og sorte nuancer frister. Er 85C805 en nedgradering fra 85C849, eller er den lige så god? Og er det værd at betale ekstra og gå ned til 77" for OLED, eller bør jeg vælge 85C805? Tak for jeres input!

/Mr.Beard
Af HrJensen1
Med mindre at du sidder ude på 4-5 meters afstand, eller længere væk, så vil du være meget bedre tjent med at hoppe på en OLED fremfor mini LED.

Sagt med andre ord - kun hvis du har brug for den fysiske størrelse af skærmen, bør du blive på samme størrelse. OLED ser meget bedre ud end selv Mini LED
Af Mr.beard
Jeg sidder ca. 3.5-4 m fra sofaen. Jeg er bare bange for at jeg vil fortryde 77", da jeg er meget glad for 85" størrelsen. Jeg har tilgengæld aldrig haft et OLED tv, så måske opvejer det for det.

Er det C4 tv bedre end B3 TVet ?
Af PeterD
Det kommer ved også an på rummet TVet skal være i.

Er der meget store vinduer og meget lysindfald er MiniLED vel ikke så dårligt fremfor OLED med en høj lysstyrke ?

De første OLED skærme havde jo et panel med meget genskin

Når det er sagt så har OLED perfekt sortniveau og QD-OLED kan blive meget lyst billed ( men hvad med burn in efter 8 timers tv hver dag i 5-6 år ?) .

OLED ER bedre end MiniLED.

Det er derfor både Hisense ( har allerede A85N i Kina ? ) og TCL snart kommer, hvis alt går vel, med OLED skærme i nærmeste fremtid.

Boe laver jo OLED skærme til Apples iPhone så burde kineserne også lave OLED skærme i 55" + størrelse ?
Af OleA
Mr.beard skrev: 13 apr 2025, 20:58 Jeg sidder ca. 3.5-4 m fra sofaen. Jeg er bare bange for at jeg vil fortryde 77", da jeg er meget glad for 85" størrelsen. Jeg har tilgengæld aldrig haft et OLED tv, så måske opvejer det for det.

Er det C4 tv bedre end B3 TVet ?
Ja. C er bedre end B. Og 4 er 2024 model. 3 er 2023.
Mr.beard skrev: 15 apr 2025, 13:11 Opdatering:
Jeg har lyttet til jeres råd og har valgt et LG C4 77", så nu venter jeg spændt på det bliver leveret. Tak for inputs.
Lækkert valg - enjoy! :)